Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: Farligt med fel glykol ? OG9-5 -02

  1. #1
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875

    Farligt med fel glykol ? OG9-5 -02

    för 2 månader sen bytte jag termostaten, nästan all kylarvätska försvann. givetvis finns inget i närheten så jag köpte
    http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-...rod-pa282610sv

    Nu tänker jag om det är direkt farligt att ha blandat en liten udda glykol.
    Jag kan säga att 15 % va kvar av den förra.

    Pratade med en service kille på Mekonomen som garantera att det var ok.
    Kan bilen rasa om jag har otur pga av detta`?
    Nu har det gått ca 2 månader, ja kanske nojjar för mycket men det syns inga tecken på klumpar eller missfärgningar.

    systemet sköljdes för 1 år sedan för att vi bytte kamkedjan.
    bilen har haft denna innan.
    https://www.oljemagasinet.se/index.p...product_id=690
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Om du blandar olika glykoler så tappar du long-life-egenskaperna hos glykolen, dvs du behöver byta igen ungefär vartannat år. Men värre än så är det inte Kolla bara att du har tillräckligt låg fryspunkt, det brukar man kunna göra på bensinmacken.
    /Johan

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Inte optimalt kanske men Nej, det kommer inte att rasa, värre blandningar har nog folk använt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    spelar det nån roll om det förra var silikat fri?
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  5. #5
    BASF G34 skall bilen ha. Skölj igenom systemet och i med rätt specifikation.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -
    Nja, longlife för blocket kanske men inte för glykolen kanske... Att ha fel korrisionskyddssystem för fel material i blocket överbygger man inte genom att byta stup i kvarten.

    - - - Uppdaterad - - -

    Om du blandar olika glykoler så tappar du long-life-egenskaperna hos glykolen, dvs du behöver byta igen ungefär vartannat år. Men värre än så är det inte Kolla bara att du har tillräckligt låg fryspunkt, det brukar man kunna göra på bensinmacken.
    /Johan


    Nja, longlife för blocket kanske men inte för glykolen kanske... Att ha fel korrisionskyddssystem för fel material i blocket överbygger man inte genom att byta stup i kvarten.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Om du blandar olika glykoler så tappar du long-life-egenskaperna hos glykolen, dvs du behöver byta igen ungefär vartannat år. Men värre än så är det inte Kolla bara att du har tillräckligt låg fryspunkt, det brukar man kunna göra på bensinmacken.
    /Johan
    Nja

    Detta överbygger inte problemet om korrisionskyddet är avstämt för fel material i blocket osv...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    olika glykol kan även klegga till sig i motorn om du har otur,det bästa är att tappa ur allting vid tappkranen och fylla hela systemet med samma glykol
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Kan bilen rasa om jag har otur pga av detta`?
    Nu har det gått ca 2 månader, ja kanske nojjar för mycket men det syns inga tecken på klumpar eller missfärgningar.
    Citat Ursprungligen postat av topline Visa inlägg
    olika glykol kan även klegga till sig i motorn om du har otur,det bästa är att tappa ur allting vid tappkranen och fylla hela systemet med samma glykol
    Nu tror jag ni grubblar lite för mycket och vill hitta problem, TS fråga var ju "Kan bilen rasa om jag har otur pga av detta?" och det är ju inte sannolikt att det inträffar.

    Och hur många har inte fyllt på glykol utan att byta allt och därmed troligt även blandat sorter utan några som helst problem?
    Vad man bör ha för att det skall vara optimalt är en helt annan fråga och det har diskuterats i många trådar tidigare.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 146
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Nu tror jag ni grubblar lite för mycket och vill hitta problem, TS fråga var ju "Kan bilen rasa om jag har otur pga av detta?" och det är ju inte sannolikt att det inträffar.

    Och hur många har inte fyllt på glykol utan att byta allt och därmed troligt även blandat sorter utan några som helst problem?
    Vad man bör ha för att det skall vara optimalt är en helt annan fråga och det har diskuterats i många trådar tidigare.
    Ja, glykolen (eller snarast dess tillsatser) kan fälla ut om man har (rejäl) otur med tillsatserna i glyolen, har sett sådant. Därför ser man till att aldrig blanda olika glykoler.

    Vet man inte vad det är och det bara saknas lite fyller man lämpligen vatten tillfälligt.

    Rent allmänt så ska man byta kylarvätska vartannat år (om det inte är longlife), eftersom antikorrisionsskyddet tar slut med tiden, och glykolen bryts ner (i vattenblandning). Ny glykol är billigt jämfört med vad brist på korrionsskydd kan ställa till med, så vet man inte vad som är i så är lösningen enkel - spola ur och byt allt, det mår systemet bra av.

    Sedan ska man också se till att ha en bra kylarvätska, så köp inte billigast möjligt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Och när man ändå håller på så tycker jag man ska hålla sig borta från kranvattnet, och använda destillerat. Inte roligt att få ner massa föroreningar i motorn. Speciellt kalken i kranvattnet är jobbig, eftersom den fäller ut och bildar hårda isolerande beläggningar i kylvattenkanalerna.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 146
    Medlem#
    8758
    Ramlade på en länk angående blanda glykol som verkar förklara problemet i detalj:
    http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html

    Kan Jag Blanda X Med Y?
    • Du bör inte blanda IAT-PG och IAT-EG.
    • Du kan blanda olika IAT-PG fabrikat (fast du får inte bättre egenskaper än den "sämsta" av de två du blandar).
    • Du kan blanda olika IAT-EG fabrikat (fast du får inte bättre egenskaper än den "sämsta" av de två du blandar).
    • Det går oftast att blanda olika OAT fabrikat.
    • Det går oftast att blanda olika HOAT fabrikat.
    • Blanda aldrig IAT och OAT/HOAT (såvida inte det uttryckligen står att dina två fabrikat är kompatibla).
    • Blanda aldrig OAT och HOAT (såvida inte det uttryckligen står att dina två fabrikat är kompatibla).

    EG = Etylenglykol
    PG = Propylenglykol
    IAT = Inorganic Additive Technology
    OAT = Organic Acid Technolgy
    HOAT = Hybrid OAT

    Kort sagt, om du inte vet väldigt väl vad du pysslar med, håll dig till samma. Det verkar framför allt vara när man blandar mellan det olika typerna av inhibitorer (IAT, OAT eller HOAT) som katastrofen riskerar att vara nära förestående...

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    det där med katastrofer kan man nog utelämna helt. Det talas väldigt mycket om att det kan hända saker och en del motorer har rasat pga fel kylarvätska och ditten och datten men finns det nån som har sett detta bekräftat av någon? 99,99% av alla motorer jag sett som varit drabbade av nån anledning har varit det för att vätskan ej byts. Då har det eroderat hej vilt och toppackningar blåser osv osv men nå haverier? Näe knappast. Det är nog mest skräckhistorier från de som tror sig veta saker.
    Enligt en källa på Kemetyl som jag mailade med så kan man blanda alla sorters glykoler utan att det händer nåt men däremot så kan man ju tappa alla fomer av ursprungliga egenskaper på både det som är i och i det man häller i. Det är väl det som händer typ.
    Det skulle ju knappast fungera att sälja nåt som man från början nästan måste ha labbanalys på det som är i bilen för att kunna fylla på nåt. Det faller ju på sin egen orimlighet.

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Intressant läsning, väl värt att ta till sig. Tack Långmilare
    den förra tråden toorp startade här innehåller också lite diskussion kring val av glykoltyp
    Bl.a. har Brisse rekommenderat GM Dex-Cool som Saab själva säljer men det har jag inte hittat något datablad på, för att veta mer om IAT/OAT/HOAT
    hittade denna sida där jag tycker mig kunna utläsa att den är silikatfri av OAT typ
    Dex-Cool's extended service intervals are made possible from its patented organic acid corrosion inhibitor system that eliminates the need for silicates, phosphates, borates, nitrites, and amines. Elimination of these additives is significant because many of them are abrasive to water-pump seals.

    Han tipsar även om hur man han kontrollera med hjälp av en multimeter om det är dags att byta vätska


    Benämningarna G12, G12+, G13, G30 är lite förvillande, man vill ju tro att högre siffra är bättre men jag har inte hittat någon bra källa till information kring Gxx
    den mesta man hittar är folk som diskuterar vad som är vad etc eller butiker som säger "denna är bäst KÖP"


    Så summasummarum borde t.ex. 50% GM Dex-Cool / 50% Destilerat vatten borde vara ett gångbart recept efter man sköljt ur systemet från vad man nu hade innan ordentligt.
    Eller så kan man självfallet använda EN annan vätska om man inte vill ha GM Dex-Cool


    Osså har vi Bosse Bildoktor
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 146
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    det där med katastrofer kan man nog utelämna helt. Det talas väldigt mycket om att det kan hända saker och en del motorer har rasat pga fel kylarvätska och ditten och datten men finns det nån som har sett detta bekräftat av någon? 99,99% av alla motorer jag sett som varit drabbade av nån anledning har varit det för att vätskan ej byts. Då har det eroderat hej vilt och toppackningar blåser osv osv men nå haverier? Näe knappast. Det är nog mest skräckhistorier från de som tror sig veta saker.
    50/50 av glykol och vatten utan inhibitorer är inte stabilt (utan bryts ner till aggressiva produkter), och ger garanterat problem. Så om man får till en blandning där man inte har ett fungerande inhiberingssystem så kommer det att korrodera, och på sikt ha sönder delar av kylsystemet. Det som havererar är framför allt kylare, värmeelement och topplockspackningen (T5-typ), att motorn skulle rasa (annat än som ett följdfel) är det väl ingen som påstått? Det som jag syftar på med "katastrofen" är just erodering (med påföljande läckage) och blåsta topplockspackningar.

    Sedan har du säkert rätt i att det vanligaste fallet av fel kylvätska är att den inte byts alls, inhibitorerna förbrukas helt enkelt. Men har du hälften IAT och hälften OAT har du sannolikt inte heller ett fungerande inhiberingssystem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    nä men det jag menade är ju mest det där att var är alla de där verkliga fallena av haverier alla pratar om? En del påstår att VAG bytte motorer på löpande band för att folk hällde i fel glykol och jag har debatterat med en del på andra forum och de tror verkligen på fullt allvar att det verkligen händer nåt. Motorn kommer att explodera eller nåt sånt.............Hällde man i annat än VAG original så satte man livet på spel typ.

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    StefanM: Jag tror det förekommer haverier relaterade till detta, men jag tror väldigt få har kunskapen som krävs för att kunna härleda orsaken till haveriet i dessa situationer. Därför får man väldigt sällan höra om dessa haverier.

    Å andra sidan, om man tittar på fritidsbåtar av lite mindre modell så är det många som pumpar obehandlat havsvatten igenom hela motorn

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 146
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    nä men det jag menade är ju mest det där att var är alla de där verkliga fallena av haverier alla pratar om? En del påstår att VAG bytte motorer på löpande band för att folk hällde i fel glykol och jag har debatterat med en del på andra forum och de tror verkligen på fullt allvar att det verkligen händer nåt. Motorn kommer att explodera eller nåt sånt.............Hällde man i annat än VAG original så satte man livet på spel typ.
    Jag skulle gissa på att VAGs haverier inte beror på brist på inhibitorer, utan kylarvätska (utan att blanda sorter) med för deras kylsystem direkt skadliga sådana, dvs. det är inte glykol-nedbrytningsprodukterna som är problemet utan själva inibitorerna som ger korrosion.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 146
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    StefanM: Jag tror det förekommer haverier relaterade till detta, men jag tror väldigt få har kunskapen som krävs för att kunna härleda orsaken till haveriet i dessa situationer. Därför får man väldigt sällan höra om dessa haverier.
    Precis. Det tog mig ett bra tag att förstå hur det hela hängde ihop med orsak och verkan. Och kunskapen på många verkstäder verkar också brista.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Bra att vi har dig som upplyser oss
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    G11, (Volkswagen TL-774 C ) G12 (Volkswagen TL-774 D), G12+ (Volkswagen TL-774 F) och G13 (Volkswagen TL-774 J) är kylarvätskor från VW gruppen, beteckningen härstammar från deras artikelnummer ex. G 013A8J1G.

    G30 är en kylarvätska från Glysantin (BASF) som uppfyller TL 774-D/F, dvs VW G12 och G12+. BASF är en stor tillverkare av additivpaket för kylarvätskor så därför förekommer deras beteckningar även på andra märken av kylarvätskor.

    GM Dex-cool (orange färg) är fabriksfyllning i Saab sedan runt 2002. Dex-cool är även känt som GM 6277M och kallas av BASF för G34.

    När det gäller additiv så är HOAT en blandning av IAT och OAT. IAT, ex. silikater, ger ett mycket snabbverkande korrosionsskydd men har nackdelen att de förbrukas relativt snabbt, därav täta byten med kylarvätskor av IAT typ (vanligtvis vartannat år). Fosfater som additiv i IAT används inte i Europa av miljöskäl.

    OAT bygger korrosionsskyddet med organiska syror, vilket i Dec-cool huvudsakligen är sebacate och 2-EHA. Dessa två agerar även som mjukgörare för plast och fungerar inte ihop med vissa tätningsmaterial, ex. silikon, och GM hade därför en hel del problem med kylvätskeläckage på framförallt en av sina motorer efter införandet av Dex-cool. Organiska syror passiverar ytorna i kylsystemet ganska långsamt, men de förbrukas mycket långsammare (byte vart femte år eller så).

    En kylvätska kan även påverka förekomsten av kavitering kring cylindrarna, sådan kavitering kan ge motorskador om den tillåts fortgå.

Liknande ämnen

  1. Farligt med bränslesystemsrengöring?
    Av Kodde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-17, 03:40
  2. Är det för farligt? :)
    Av XGranis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-10, 15:12
  3. Farligt när laddtryckspärren går in?
    Av Aeropojk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 13:24
  4. Farligt med fel styrbox?
    Av boje82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 20:51
  5. farligt med cab?
    Av keiller i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 15:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •