Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 57

Ämne: Farligt med fel glykol ? OG9-5 -02

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    En kylvätska kan även påverka förekomsten av kavitering kring cylindrarna, sådan kavitering kan ge motorskador om den tillåts fortgå.
    Intressant, vad är det för egenskap som ligger bakom detta? Intiutivt så förstår jag inte riktigt, kaviteringen borde i min värld i stort sett bara bero på om man uppnår för höga vibrationsamplituder eller inte, så länge man inte har kraftigt avvikande viskositet eller densitet. Har jag missat något?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #22
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Olika kylvätskor kan ha olika ångbildningstryck?
    Kavitation uppstår när trycket i en punkt går under vätskans ångbildningstryck.

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Olika kylvätskor kan ha olika ångbildningstryck?
    Kavitation uppstår när trycket i en punkt går under vätskans ångbildningstryck.
    Ångtrycket påverkas inte av att det är en blandning (annat än indirekt pga. tryckeändringar), det blir vattenånga vid samma temperatur och tryck för vatten oavsett. (Detta är vad man utnyttjar vid destillation för att separera komponenter i en blandning.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Intressant, vad är det för egenskap som ligger bakom detta? Intiutivt så förstår jag inte riktigt, kaviteringen borde i min värld i stort sett bara bero på om man uppnår för höga vibrationsamplituder eller inte, så länge man inte har kraftigt avvikande viskositet eller densitet. Har jag missat något?
    Egentligen så är det fel att säga att den påverkar förekomsten av kavitation kring cylindrarna, vad som egentligen påverkas är förekomsten av kavitationsskador genom att ett additiv i kylarvätskan bildar ett hårt ytskikt som skyddar cylindrarna mot skador.

  5. #25
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    fast kaviteringsskador är ju så sällsynt på rena personbilsmotorer så det kan man väl ändå se som ett ickeproblem oavsett vad man har för kylvätska i? Det enda jag sett det i är ju div dieslar med lösa foder och där de dessutom har orsakats av rena konstruktionsfel. Många ggr har de dessutom försökt att lösa det med hemliga original kylarätskor men oftast utan resultat. Scania hade ju nån tillsats man skulle slå i och gjorde man inte det levde man farligt typ och ford hade ju jätteproblem med nån traktormotor där man till och med göt upp andra typer av block för att försöka råda bot på problemet.

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    fast kaviteringsskador är ju så sällsynt på rena personbilsmotorer så det kan man väl ändå se som ett ickeproblem oavsett vad man har för kylvätska i? Det enda jag sett det i är ju div dieslar med lösa foder och där de dessutom har orsakats av rena konstruktionsfel. Många ggr har de dessutom försökt att lösa det med hemliga original kylarätskor men oftast utan resultat. Scania hade ju nån tillsats man skulle slå i och gjorde man inte det levde man farligt typ och ford hade ju jätteproblem med nån traktormotor där man till och med göt upp andra typer av block för att försöka råda bot på problemet.
    Att det huvudsakligen är kommersiella dieselmotorer som drabbas av detta beror nog mest på att problemet tenderar att uppkomma hos motorer som brukas med hög last och högt varvtal - personbilsmotorer går i regel mest på dellast vilket inte ger tillräckligt kraftiga vibrationer i cylinderväggarna för att ge problem. Finns dock fall där även personbilsmotorer drabbats.

    Idag så finns det datormodeller man kan ta hjälp av när det gäller den här typen av problem, men annars så skulle jag nog säga att det handlar ganska mycket om "otur" huruvida en motorkonstruktion drabbades av sådana här problem eller ej där enbart en omfattande utprovning är det som gör att man kan upptäcka dessa problem innan motorn går i produktion.

    I motorer som är drabbade av problem med kavitering så kan kylvätskor vilka innehåller lämpliga additiv kan man betydligt bromsa ned takten med vilken dessa skador uppkommer.

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    I motorer som är drabbade av problem med kavitering så kan kylvätskor vilka innehåller lämpliga additiv kan man betydligt bromsa ned takten med vilken dessa skador uppkommer.
    Efter att nu grävt mig ner i kylvätskor (eftersom Orio bytt komposition på vad de levererar och man naturligtvis vill ha den mest optimala kylvätskan), och läst ett SAE-papper du länkade för 5 år sedan (http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1018924), läst Glysantins datablad och denna artikel (http://www.machinerylubrication.com/...t-fundamentals) så låter det som att det bara är GM som litar på att deras motorer klarar sig utan silikater för kavitationsskydd. Och, när det gäller Saab, från 2001, dvs. året efter B2x4 pensionerades i og9-3.

    Eftersom det enda som borde behövt kavitationsskydd som skiljer på og9-3 B2x4 och B2x5 är vattenpumpen, ligger slutsatsen nära till hands att man bör köra blågrön G48/TL-774-C i B2x4 (för vattenpumpens skull) och den orangea G34/Dexcool/GM 6277M i B2x5 (för maximala kylprestanda eftersom silikaterna försämrar kylningen lite, och för att man slipper byta vartannat år).

    (T.ex. Mobil Antifreeze Extra är baserat på G48, men G34-baserad glykol hittar jag ingen lätthittad svensk leverantör för, men GM 6277M-specade finns ju.)

    Intressant nog varnar uttryckligen Kemetyl att deras TL-774-C (avsedd för Saab) ej bör blandas med OAT-vätskor som G34.

    Så Saabjohan, har jag tolkat saken rätt?

    Eller finns det något som passar bättre att hälla i B2x4-motorn numera?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    26
    Hmm, intressant ämne. Jag har en Saab 9-5 aero 01 med en B235R. I Haynesboken står det bara "Saab original kylvätska".

    När jag slår på Maptuns rekommenderas "Lahega 774G G12plusplus Glykol Röd Longlife"

    Läser man vidare i http://forum.saabturboclub.com/showt...C3%A4tt-glykol
    skriver SaabJohan att det är fel glykol, även om den är "kompatibel". Det man verkar ska ha för nyare Saab'ar är som du skriver En orange kylarvätska av OAT typ som uppfyller GM 6277M, "orangea G34/Dexcool/GM 6277M i B2x5", exempelvis denna:
    http://www.glysantin.de/en/products/g34.html

    Sedan läser man på nätet om att Dexcool skadar din motor etc...
    Senast redigerat av ulflun den 2015-11-28 klockan 23:24.

  9. #29
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av ulflun Visa inlägg
    Hmm, intressant ämne. Jag har en Saab 9-5 aero 01 med en B235R. I Haynesboken står det bara "Saab original kylvätska".

    När jag slår på Maptuns rekommenderas "Lahega 774G G12plusplus Glykol Röd Longlife"

    Läser man vidare i http://forum.saabturboclub.com/showt...C3%A4tt-glykol
    skriver SaabJohan att det är fel glykol, även om den är "kompatibel". Det man verkar ska ha för nyare Saab'ar är som du skriver En orange kylarvätska av OAT typ som uppfyller GM 6277M, "orangea G34/Dexcool/GM 6277M i B2x5", exempelvis denna:
    http://www.glysantin.de/en/products/g34.html

    Sedan läser man på nätet om att Dexcool skadar din motor etc...
    Dex-cool skadar ingen motor som är avsedd för kylvätskor innehållande OAT som 2-EHA och sebacate.

    G12++ (TL 774 G) är en VW specifikation för kylarvätskor, motsvarar Glysantin G40. Ej avsedd för Saab.

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Jag kan inte så mycket om just kylarvätskans beteckningar. Men jag själv kör på mekonomens röd till min ng9-3 den har som sagt beteckningen g12++ och g40. Och om jag går in och slår på vavolines hemsida med mitt regnummer så den kylvätskan som de rekommender till min bil har även den g12++ och g40. Så jag ringde och snacka med oljemagasinet och dem sa att allt är i sin ordning. Jag vet inte men tror inte mekonomen t.ex. bara tar en om dem vet att klassningen inte funkar. Så tänker jag iaf ☺

  11. #31
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Tänk på att Mekonomen, Oljemagasinet & Valvoline m.fl. är säljande led & såklart vill prångla ut allt vad det kan. Då kan vad som helst vara okej. T.ex. så rekommenderar vissa oljeleverantörer "vanlig Dexron" till den 5-växlade AisinWarner automatlådan, som absolut inte skall ha något annat än JWS3309 specad olja. Vi ser ju i en annan tråd här om olja att det finns "oljetillverkare" som rekommenderar deras olja till Dexos2 specade motorer, även om deras olja inte är Dexos2 licensierad.

    Tillverkaren av bilen/motorn är troligen den som har bästa kunskap om vad som faktiskt är lämpligt. Kylarvätska är idag inte bara "glykol med olika färger", utan en ganska högteknologisk produkt anpassad efter materialen i kylkretsen m.m.. Så att vara blåögd & lita på säljarna av eftermarknadsprodukter, då kan man gå på en rejäl mina. Så det gäller att vara lite om sig & kring sig, ta reda på fakta, för att inte bli lurad. Sen att det troligen fungerar med felaktig produkt, ja det är en annan sak, men hur länge & hur bra? Så jag skulle tänka lite mer än att lita på vem som helst som bara vill få till ett sälj tillfälle.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av gnodan Visa inlägg
    Jag kan inte så mycket om just kylarvätskans beteckningar. Men jag själv kör på mekonomens röd till min ng9-3 den har som sagt beteckningen g12++ och g40. Och om jag går in och slår på vavolines hemsida med mitt regnummer så den kylvätskan som de rekommender till min bil har även den g12++ och g40. Så jag ringde och snacka med oljemagasinet och dem sa att allt är i sin ordning. Jag vet inte men tror inte mekonomen t.ex. bara tar en om dem vet att klassningen inte funkar. Så tänker jag iaf ☺
    Den som de kommer att rekommendera är sannolikt det som ligger närmast i deras sortiment, så en inte alltför kvalificerad gissning är att vavoline inte har en g34-klassad glykol.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #33
    Citat Ursprungligen postat av gnodan Visa inlägg
    Jag kan inte så mycket om just kylarvätskans beteckningar. Men jag själv kör på mekonomens röd till min ng9-3 den har som sagt beteckningen g12++ och g40. Och om jag går in och slår på vavolines hemsida med mitt regnummer så den kylvätskan som de rekommender till min bil har även den g12++ och g40. Så jag ringde och snacka med oljemagasinet och dem sa att allt är i sin ordning. Jag vet inte men tror inte mekonomen t.ex. bara tar en om dem vet att klassningen inte funkar. Så tänker jag iaf ☺
    Kortfattat, din bil har fel glykol. Läs vad som står i din instruktionsbok.

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Så oljemagasinet maptun vavoline mekonomen dem ljuger för alla som kör med G12++ i sina maskiner enbart för att dem vill sälja? För enligt alla dem så har de den glykolen till min Saab ☺

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av gnodan Visa inlägg
    Så oljemagasinet maptun vavoline mekonomen dem ljuger för alla som kör med G12++ i sina maskiner enbart för att dem vill sälja? För enligt alla dem så har de den glykolen till min Saab ☺
    G12++ innehåller silikater, något som G34/Dexcool/GM 6277M inte gör, lite vad detta kan ställa till med rent praktiskt finns: http://forums.vwvortex.com/showthrea...s.-G12-vs.-G12

    Så, om man ska hårddra det: Ja.

    Om du använder G12++ för att toppa upp ett system som är fyllt med G34 så finns, enligt tråden ovan, en tydlig risk för gelé eller utfällningar i systemet.

    (G11 verkar f.ö. vara relativt nära Saabs gamla icke-longlifeglykol, finns glykol som hävdas vara både G11 och G48 samtidigt.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Okej men jag har tömt hela mitt system och har endast den från mekonomen i. Så den är inte blandad med nått annat än vatten då då.

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av gnodan Visa inlägg
    Okej men jag har tömt hela mitt system och har endast den från mekonomen i. Så den är inte blandad med nått annat än vatten då då.
    Om du sköljt ur hela systemet ordentligt (du får inte alls ut allt genom att bara tappa ut ur kylaren) så får du förstås inga blandningsproblem. Troligen angriper den inga material i motorn, eller försämrar kylprestanda märkbart, men det finns inga garantier. Problem brukar ta många år att visa sig.

    Fast jag förstår inte poängen med att köra med fel glykol. Ger liksom inget förbättrat resultat.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #38
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om du sköljt ur hela systemet ordentligt (du får inte alls ut allt genom att bara tappa ut ur kylaren) så får du förstås inga blandningsproblem. Troligen angriper den inga material i motorn, eller försämrar kylprestanda märkbart, men det finns inga garantier. Problem brukar ta många år att visa sig.

    Fast jag förstår inte poängen med att köra med fel glykol. Ger liksom inget förbättrat resultat.
    Och om man sköljer ur systemet helt för att 'starta om från början' vilken glykol är den absolut optimala?
    Och är det samma för alla 9-5 resp 9-3?
    Tror en summering av tråden som resulterar i en FAQ skulle vara mycket matnyttig fakta.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #39
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    fast man måste inte bli rabiat när det gäller kylarvätskor heller............bara för att GM ägde saab när dexcool användes så betyder inte det att saab designat motorn och kringliggande komponenter enbart för den vätskan utan det var väl bara en produkt från hyllan som användes. Alla fabrikanter har sina teser om vad som fungerar och inte och såklart vill alla sälja just sina egna häxblandningar och varnar å det grövsta för att använda fel.
    Sanningen är väl att större delen av den svenska bilparken är gammal och man har i alla tider använt det som varit tillgängligt men inte händer det nå katastrofalt för det.
    De flesta moderna kylarvätskor som finns gör sitt jobb i de flesta motorer, sen får man väl beakta vad man häller i om det är en longlife produkt eller inte. Vill man ha det optimalt så sköljer man ju noga om man byter helt. Efterfyller man så kan man ju hålla sig till ungefär samma som är i.

  20. #40
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Självklart Stefan men det finns många som inte är experter på alla områden och då är ju en rekommendation för vårt eget bästa ganska bra och det måste inte vara "Dexcool" eller fabrikat Y även om de kan ges som exempel, rekommendationen kan vara Använd Gxxx, undvik yyy (Och blanda aldrig x med y)

    För motorolja och tändstift har vi ju liknande tumregel att hålla oss till.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Farligt med bränslesystemsrengöring?
    Av Kodde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-17, 03:40
  2. Är det för farligt? :)
    Av XGranis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-10, 15:12
  3. Farligt när laddtryckspärren går in?
    Av Aeropojk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 13:24
  4. Farligt med fel styrbox?
    Av boje82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 20:51
  5. farligt med cab?
    Av keiller i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 15:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •