Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Motorolje läckage - vanligaste ställena?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    107
    Medlem#
    -

    Motorolje läckage - vanligaste ställena?

    Förlorar ca. 1Liter per 500mil och tänkte höra var det oftast brukar läcka olja på 9-3 -01 ?

    Någon i Göteborgs trakten kanske vill hjälpa mig att lokalisera läckaget?

  2. #2
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Har du konstaterat att det läcker så att den inte förbränner oljan?

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    107
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Har du konstaterat att det läcker så att den inte förbränner oljan?
    Inge blå rök eller dylikt. Turbon är relativt ny. Söligt undertill på tråget. Mer än så har jag inte tittat

    Ska se över turbo anslutningarna då det ej försvann olja innan turbo byte trots 2000 ganska hårda mil.

    I samma veva som turbo bytet så har de körts på 100% E85 om det kan ha något med de att göra.

    Btw. tändes oljelampa samt den röda varnings triangeln så kanske rent utav är igensatt sil i sumpen för triangeln varnar väll för obefintligt oljetryck?!


    Update!!
    Hällde i 1liter olja, oljelampan tänds lite svagt och varningstriangeln består.
    Lutar åt rasad oljepump eller igensatt sil

    När man lossar tråget, behöver man släppa subframe?
    Senast redigerat av C.Osbakk den 2015-02-19 klockan 23:16.

  4. #4
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av C.Osbakk Visa inlägg
    Inge blå rök eller dylikt. Turbon är relativt ny. Söligt undertill på tråget. Mer än så har jag inte tittat

    Ska se över turbo anslutningarna då det ej försvann olja innan turbo byte trots 2000 ganska hårda mil.

    I samma veva som turbo bytet så har de körts på 100% E85 om det kan ha något med de att göra.

    Btw. tändes oljelampa samt den röda varnings triangeln så kanske rent utav är igensatt sil i sumpen för triangeln varnar väll för obefintligt oljetryck?!


    Update!!
    Hällde i 1liter olja, oljelampan tänds lite svagt och varningstriangeln består.
    Lutar åt rasad oljepump eller igensatt sil

    När man lossar tråget, behöver man släppa subframe?

    Det finns många anledningar till att det sölar nere på tråget, tex:
    - Läckande packbox bakom svänghjul
    - Läckande packbox + o-ring vid oljepumpen
    - Läckande oljetrycksgivare
    - Läckage vid vevgivare
    - Läckande kedjespännare
    - Läckande ventilkåpaspackning

    Som du ser finns det många alternativ, allt letar sig ju nedåt till lägsta punkten


    Har du tur så är det din oljetrycksgivare som har gett upp, både att den inte tätar och att funktionen är tvivelaktig. Försök kolla om det är därifrån oljesölet kommer...
    Jag skulle oavsett ta ner tråget för rengöring för att vara på den säkra sidan. För att lossa tråget så behöver du antingen sänka ner subframe något, eller lufta motorn lite på högra sidan

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  5. #5
    Var sitter oljetrycksgivaren? Enkelt att byta?

  6. #6
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Var sitter oljetrycksgivaren? Enkelt att byta?

    Sitter på baksidan av blocket, strax ovanför startmotorn. Är lite bökigt att komma åt där bakom, men en djup 24-hylsa är nästan ett måste.

    Tror det ska gå utan att plocka bort startmotorn, men oavsett så glöm för tusan inte att bryta strömmen när du är där och bökar

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    När jag tog ner tråget på min första gången så droppade jag ner hela avgassystemet då jag inte ville förstöra några muttrar mellan dp och bakre röret. Efter 27k mil så såg inte muttrarna jätteroliga ut. Sen började jag bara skruva ur 13mm skruvarna från tråget och för att få ner tråget helt fick jag lyfta upp motor och växellåda en bit. Jag satte domkraften mot lådan och lyfte där. Just det, muttrarna mot hjulhuset vid passagerarsidan var lite bökiga att pilla med men det gick.

    Bytte du turbo för att den gamla hade rasat? Om en turbo har rasat så bör väl tråget alltid tas ner för rengöring då det oftast finns metallspån där så det kan ju vara så att silen är igensatt.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    107
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    När jag tog ner tråget på min första gången så droppade jag ner hela avgassystemet då jag inte ville förstöra några muttrar mellan dp och bakre röret. Efter 27k mil så såg inte muttrarna jätteroliga ut. Sen började jag bara skruva ur 13mm skruvarna från tråget och för att få ner tråget helt fick jag lyfta upp motor och växellåda en bit. Jag satte domkraften mot lådan och lyfte där. Just det, muttrarna mot hjulhuset vid passagerarsidan var lite bökiga att pilla med men det gick.

    Bytte du turbo för att den gamla hade rasat? Om en turbo har rasat så bör väl tråget alltid tas ner för rengöring då det oftast finns metallspån där så det kan ju vara så att silen är igensatt.
    Tack så mycket!

    Avgassystemet är nytt så enkelt att släppa dp´n.

    Fungerar det att släppa älg hornet och lyfta motorn en bit ?

    Bytte ut GT17 snurran mot en 19T för mer effekt så inge turbo ras
    Vid förra oljebytet var det lite klegg så oil sludge har ja vetat om så mitt fel att jag inte har bytt vevhus vent samt rivit ner tråget tidigare

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Har du bytt mjukvara med?vill inte din nya turbo gå med gt17 "settings" utan i såfall för bilen vet ju ej att du har bytt turbo bara att du har en har nog inget med oljeleckaget att göra..

    Jag rev ner mitt tråg när jag trodde både turbo och sil etc var dårligt..inga spån och nestan ren sil+ turbo som var i bra skick..I mitt fall var det oljeleckage vid spjällhuset (o-ring sönder) och dåliga tändstift som skapade mitt krävande.

    Men kolla tråg och byt olja ofta,jag är tok nojig när det gäller det har ALDRIG haft problem relaterad till det men varför gambla?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    107
    Medlem#
    -
    Jadå Steg 3+ bp mjukvara sitter i. Bilen har gått 1000mil med 19t utan problem. Ställde bilen i 2v, startade upp och tog en sväng, stod på tomgång och vipps tändes oljelampan, en stund senare tändes oljetrycks lampan.

    Subframen - kan den bara sitta på ett ställe eller är den justerbar? Tänkte så man inte rubbar hjulinställningen.
    Senast redigerat av C.Osbakk den 2015-02-21 klockan 18:25.

  11. #11
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Klassiskt tips, avfetta och tvätta motorn riktigt ren, därefter kan du inspektera med jämnt intervall så ser du var det trycker ut, brukar visa sig ganska snabbt var motorn är otät.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

Liknande ämnen

  1. Vanligaste felet med spjällhus og9-3 med T7?
    Av fjellster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-04-22, 14:33
  2. Vad är vanligaste problemen med ACC OG9-5
    Av Frasse F i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-08-02, 08:26
  3. Våra vanligaste verktyg.
    Av Danne_H i forum Tidsfördriv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-11, 13:34
  4. Vanligaste läckan på ac
    Av Robert E i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 18:31
  5. Vanligaste fel eltaklucka?
    Av aero16v i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-28, 20:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •