Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Bilbytarångesten slår mig i ansiktet hela tiden!

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Volvo V70 mera komfortabel än Saab 9-5? Jo ja tackar...Måste ha varit ett riktigt dåligt ex i så fall. Svärfarsan har en V70 2.5T -07 och den har inte en suck mot våran 9-5 -08. Sämre stolar och bullrigare för att inte tala om obefintligt baksäte jämfört med 9-5. Dock ett jädrans skönt motorljud och jag gillar mitt konsolen i bilen, något jag saknar i 9-5.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  2. #22
    Volvos ljud från deras raka femma är underbart. Synd att de gick ifrån det..

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av O_Snabb Visa inlägg
    Jag har varit i ungefär er sits. Vi var på jakt efteråt andra bil att köra lillan och oss själva i. Som saabfrälst var det naturligtvis bara saab som var aktuellt. Vi provade en 9-5 -05 och Ng 9-3 aero -07 utan framgång. De knakade, klonkade och var inte alls så bra som jag hoppades att de skulle vara, båda hade gått under 20.000 mil och såldes av firma.
    Dagen efter provade vi en V70 2,5t automat -03 bara för skojs skull, efter provkörning tog vi i hand och nu står den hör hemma.

    I mina ögon, trots att jag älskar saab, så kommer det inte upp i samma åkkomfort som en Volvo, säkerheten beror lite på mellan vilka årsmodeller man jämför men Volvo ligger jämsides om inte före saab jämfört samma årsmodeller.

    Köper jag bil med hjärtat blir det saab, köper jag med hjärnan blir det tyvärr något annat märke.
    Jag håller nog med Renjaveln, just på åkkomfort slår 9-5:an V70N med hästlängder (så länge V70:n inte har aktiv fjädring). I klassen bilar med bra vägegenskaper och just grenen komfort på dåliga vägar med konventionell fjädring ligger 9-5 på den absoluta toppen. Naturligtvis under förutsättning att man jämför felfria bilar (med samma däck, kan vara stor skillnad där, en uppsättning Hakka Blue närmast förvandlade vår 9000, samma däck på en 9-5 var också ett lyft men inte lika stort), och det finns några saker i 9-5-hjulupphängningarna som behöver regelbundet underhåll, speciellt knak-stagen för främre krängningshämmaren, men de är lättbytta - vid 20000 mil så skulle de kunna ha bytts c:a 3 ggr redan, alternativt struntar man i oljudet, efter ett tag övergår knakandet till klonkande och då är det lättare att ignorera... grundfunktionen påverkas inte av slitaget. Händelsevis har V70N (och en hel drös andra samtida bilar) samma typ av knakstag...

    När det gäller säkerhet är det lite svårt att veta, jag ställer mig frågande till alla undersökningar där (framför allt äldre) BMW får bra betyg... Att V70 bra ur säkerhetssynpunkt håller jag med om, men så länge man jämför V70 och 9-5 på samma kaross-struktur bör årsmodellerna inte spela någon större roll, s.k. säkerhetsutrustning har marginell betydelse för den verkliga säkerheten (så länge de åkande beter sig likadant, t.ex. använder bälte). Vid de tillfällen man kommit på att införa nya typer av tester brukar alltid Saab och Volvo klara sig bättre än konkurrenterna, eftersom man tänkt på säkerheten även där det inte visat sig i tester.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Man ska aldrig försöka lura sig själv att det blir billigare med en ny eller nästan ny bil - det är inget rationellt argument utan bara en dålig bortförklaring till det verkliga skälet: att man är sugen på en nyare bil.

    Visst, skatten och bränslekostnaden kanske sjunker med ett par tusenlappar per år men värdeminskningen och därmed totalkostnaden för en väsentligt nyare bil kommer att vara ett par tusenlappar mer per månad jämfört med det du har idag. Så man kan lägga en ansenlig mängd pengar på reparationer varje år innan man av rent ekonomiska skäl kan motivera sig till att köpa något nyare.

    Med det sagt säger jag inte att du visst ska köpa en nyare bil i 100-150k-klassen. Men det finns i så fall bara två rationella argument till det:
    1. Det känns bättre
    2. Den säkrare

    Just punkt 2 anser jag personligen väger tungt, särskilt om man har barn. Men då går ju en ng9-3 bort eftersom modellen är gammal (sent 2002 såldes de första) och dess säkerhet är i paritet med den marginellt tyngre och marginellt äldre og9-5an.

    Hade jag varit i din sits hade jag kört 9-5an ett par år till och väntat på att bilar med de senaste årens stora framsteg inom aktiv säkerhet (autobroms m.m.) kommer ner till den prisnivå som passar dig.
    "Den billigaste bilen är den du redan har."

    Som du säger, om man räknar på det så tjänar man så gott som aldrig igen investeringen på en ny bil jämfört med den bil man redan har, så länge den går att hålla vid liv.

    Sedan tror jag faktiskt att dessa auto* system som kommer nu, som löser de lätta uppgifterna och ger upp när det blir för komplext, oftast inte höjer säkerheten för annat än riktigt dåliga bilförare. Speciellt när det blir halt vill jag inte ha ett system som tar över och försöker lösa undvika en olycka med en enkelspårig lösning - vad som intresserar mig är system som assisterar under min kontroll. Tyvärr så är det svårt att utvärdera sådana system, eftersom undvikna olyckor inte syns i någon statistik. Och om systemen skapar egna olyckor (genom att förvärra tillbud) kommer dessa sannolikt att vara av lindrig art, med resultat att genomsnittsolyckan blir lindrigare - när man hanterar statistik måste man veta vad man pysslar med.

    De facto tror jag att skillnaden mellan en og9-5:a och dagens bästa är marginell - det finns strukturer i en 9-5:a som att krockzonen börjar redan ute i stötfångarens 155cm breda krockbalk, den helsvetsade vindruteramen/A-stolpestrukturen och de topphängda B-stolparna som jag inte litar på är (eller vet inte är) lika genomtänkt gjorda i andra bilar, och minskade längder på krockzoner ska inte underskattas.

    Sedan kan man försöka invänta de Saabar som bör komma ut från Mahindra om några år - efter rekonstruktörens rapport i förrgår verkar det sannolikt att affären går i lås, och att den har tuffa krav från Saab AB.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #25
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Tack för era inputs,det gör det enklare OCH svårare!
    I dags dato har jag tre alternativ, Sälja både 9-5 och 9000 Aeron och köpa en 9-3 bio med TX-paket,har hittat en snygg sak på blocket. ELLER behålla bägge två och skita i allt vad bilbyte heter.
    ELLER sälja 9000 och behålla 9-5 och montera på en dragkrok då den inte har nån idag,eller köpa en till gammal bil med dragkrok.

    Köpare finns på bilarna,vad dom kommer kosta är ju svårt då bilarna kan anses som "speciella" och skick går i första hand.

    Fan....

    /M
    Akta skinnet!

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Tror du skulle bli grymt nöjd med en 9-3 SC! Har själv åkt på många typ 50-mila-bilresor inkluderande två vuxna och tre tonåringar och massor med packning med min och det går bra! Då utan takbox eller släpkärra. Är 187 och alla tonåringar har fått plats bakom mig (fast jag kanske har ovanligt korta ben eller något annat fel som jag inte är medveten om). Den bilen är mycket rymligare än vad jag någonsin hade trott efter att ha läst en massa biltester som dömde ut baksätet. Jag är supernöjd med min, som är en XWD, som hållit fint i mer än 15 000 mil nu. Men som redan sagts, handlar det bara om ekonomi, är det nog bäst att hålla fast vid de gamla bilarna, som ju är grymma de också. Å andra sidan - att nöjesuppgradera till en 9-3 biopower med TX-paket - det skulle jag se som ett högst modest slöseri med pengar. Så nära förnuftigt slöseri det går att komma. Så blir du miljövän till på köpet
    3 x ng 9-3

  7. #27
    Om jag hade så mycket pengar att spendera på mitt bilåkande skulle jag låta Nordic eller nån bygga en seriös 400 hk motor med tillhörande transmission med LSD osv och trycka in i 9-5:an. Ekonomiskt vansinne, man får aldrig tillbaka dom pengarna, men sjukt mycket roligare än nån fisig 9-3:a..

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Om jag hade så mycket pengar att spendera på mitt bilåkande skulle jag låta Nordic eller nån bygga en seriös 400 hk motor med tillhörande transmission med LSD osv och trycka in i 9-5:an. Ekonomiskt vansinne, man får aldrig tillbaka dom pengarna, men sjukt mycket roligare än nån fisig 9-3:a..
    Förstår vad du menar, men den är trevlig att köra och så fisig blir den inte med ett lättare trim. En 9-3 med 210-250 hästar blir en riktig prestandabil jämfört med medelbilen
    3 x ng 9-3

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av JLSAAB Visa inlägg
    Förstår vad du menar, men den är trevlig att köra och så fisig blir den inte med ett lättare trim. En 9-3 med 210-250 hästar blir en riktig prestandabil jämfört med medelbilen
    Självklart, det var ingen allvarligt menad diss av 9-3, det är en riktigt fin bil. Men 400 hk är 400 hk. En annan slags glädje
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  10. #30
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Som går att få i 9-3 bevisligen
    fast den är nog svår att beställa som tjänstebil
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #31
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Den 9-3 som jag tittat lite extra på blev såld....
    Däremot börjar navelsträngen släppa mer och på dom andra bilarna.

    Gjorde storservice på 9-5:an idag och det är inte kul på samma sätt att underhålla och pilla på bilar längre,. Jag vill hellre leka med min trimmade moppe eller spela gitarr,saker och ting ändras med åren onekligen!
    Ändå har jag kvar bilintresset och vill ha en snygg bil,och det är få som är så snygga som en Saab!

    /M

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #32
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Status för dagen....

    Tanken är att 9-5:an får gå....meddela mig mig om ni är sugna.

    1 användare gillar detta inlägg


    Akta skinnet!

  13. #33
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    9000 skäl att köpa saab

  14. #34
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    715
    Behöver man en bruksbil har man en "baskostnad" oavsett vilket märke man väljer.
    Sedan är det frågan om hur mycket extra fåfängan får kosta och om man är beredd
    på att lägga dom slantarna.

    Har man råd och är lat är det nytt och fräscht som gäller.
    Annars en råttsoffa som man i princip kan lämna efter
    vägen den dagen man tröttnat på att kupévärmen kommer
    samtidigt med glykollukten inne i passagerarutrymmet.

    Det värsta som finns är det "fynd" man köper billigt.
    och som man senare upptäcker är ett svart hål
    dit alla pengar sugs in.

    Dessutom handlar det om sura skatte och försäkringspengar.

    Man kan nog utgå från att regeringens ambitioner
    om ett "fossilfritt" samhälle samtidigt som man har stora
    utgiftshål att fylla kommer att resultera i kraftigt höjda
    miljöavgifter på allt vad bensin och diesel heter i framtiden.

    Jag hade satsat på något snålt med bra komfort och en fin
    infotainmentanläggning.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

Liknande ämnen

  1. 900 2.0t 1997 steg3.. laddtrycksspärr slår i hela tiden
    Av nozzi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-06-24, 01:35
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-10, 02:25
  3. Trött på bilstereo som slår av hela tiden.
    Av Ken-1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 12:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •