Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Värderingsfråga - Saab 9-3 SS

  1. #1
    Sugmotor AlexanderPes avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Värderingsfråga - Saab 9-3 SS

    Har lite funderingar över hur vissa saker och ting på bilen påverkar priset. På blocket säljs de till allt från 20,000 till 40,000 kr och jag förstår givetvis att det är utrustningsnivå och skick som spelar stor roll. Men hur påverkar till exempel automat vs. manuell, servicehistorik, dragkrok och så vidare priset?

    I min värld så föredrar i princip alla manuell, men är det så i verkligheten? Får jag mindre för bilen bara för att det är en automatare?
    Och hur ser det ut med servicehistorik? Min bil har fullstämplad servicebok (som jag beskriver nedan), hur mycket ökar bilens värde tack vare detta? Är det värt att skicka in den för service på märkesverkstad bara för att få en stämpel i boken varje gång?

    Bilen i fråga är en 9-3 SS Vector med 20800 mil på mätaren. Historiken på bilen är minst sagt väldokumenterad, tror jag har kvitto på allt som någonsin gjorts på bilen sparat. Vad gäller servicehistorik så är det stämplat av verkstad i boken ända sedan bilens början tills i början av februari detta år då jag skickade in den till Mechanum för en service samt "Saab 3D service".
    Utrustningsnivå är det vanliga med:
    Automat
    Halvskinn
    Aux
    Backvarnare
    Dragkrok
    Regnsensor
    Elstol förarsida
    Och så vidare

    Skicket är väldigt bra. Finns givetvis några stenskott, repa på kofångare och så vidare men inget man lägger märke till förens man börjar granska noggrant. Invändigt är den även väldigt fin, baksätet är i princip orört och skicket fram ser ni på bilden.

    Vad tror ni? Vad skulle min bil kunna tänkas vara värd? Bör jag fortsätta skicka in den på märkesverkstad för service eller är det onödiga pengar?

    20150214_165333.jpg20150216_124010.jpg20150216_124050.jpgATT_1424117155896_20150216_124057.jpgMessage_1422966665004.jpg
    Senast redigerat av AlexanderPe den 2015-02-18 klockan 12:10.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    I min värld höjer detta:

    Vector ist för Linear
    Drag
    Övrig utrustning

    Vad som ej framkommer som också skulle höja för en insatt är
    Sportchassi
    Ljudsystem

    Jag vet inte om du har en -03a och då knsk vissa blir avskräckt av att det är första årgången och det som har rört vissa elfel.
    Som sagt det påverkar nog bara mer insatta. I övrigt tror jag din bil står sig ganska bra. Du har ju dessutom dimljus, tonad(?). Små saker knsk, men alla vilka kostar sina tusenlappar om man vill ha. Sen gillar jag färgen (Y).

    Med tanke på dokumentation etc. så hade jag kanske betalt ca. 30k (utan sportchassi, 300W ljudsystem)

    My 2 cents..

    Gällande fortsatt service skulle jag nog titta hur sen ser ut under, är den väldigt välbevarad kanske det är värt för framtida entusiaster etc. Har den börjat gått åt så är det nog ej värt.

    Som referens så servar jag min själv som gått 19k en Vector MY04. Kmr nog kosta på den en rostskyddsbehandling till sommaren. I övrigt är den nog likt din i skick.

    I min har jag uppgraderat dimljus samt 150W-300W och AUX.
    Snabb skattning på det är om du betalar fullpris:
    AUX aktivering 600:-
    AUX kontakdon 400:-
    Dimljusprogramvara 600:-
    Dimljusomkopplare 300:-
    AMP2 2500:- (BEG)
    Högtalare 6'9or 1000:-(?)
    AMP2 aktivering 600:-

    Detta är saker som snabbt kostar pengar om du skall göra själv, vilket du aldrig får igen, men någon tusenlapp kan man ju tycka att sån utrusning är värt, kontra en Linear med 70W system utan dimljus, utan AUX etc.
    Senast redigerat av cforsberg den 2015-02-18 klockan 13:09.
    SAAB 9-3 SS MY04 Vector

  3. #3
    Sugmotor AlexanderPes avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Det är en -03a och jag kan faktiskt se på kvittona att det har varit lite problem med diverse elfel, vet inte om det har blivit åtgärdat eller ej men det lär jag väl märka i framtiden. Jag ska ta och forska runt lite i det där!

    Angående sportchassi så är jag osäker. Har märkt att den är ganska styv och hård i chassi samt att den verkar vara aningen lägre än andra 9-3or jag parkerat bredvid. Jag märkte även att det stod "Sachs" på stötdämparna när jag bytte krängningshämmarstag häromdagen, innebär detta sportchassi?

    Vad gäller ljudsystem är jag osäker även där. Har läst att det ska sitta fyra högtalare i hatthyllan samt ett slutsteg någonstans i bagaget? Har inte hunnit kolla upp detta än men misstänker att det inte är något 300W ljudsystem.

    Jag har inte haft tid att hissa upp den och kolla under än, men med tanke på hur den ser ut och känns i övrigt så hoppas jag på att det ser fint ut. Hur som helst så är den i alla fall servad med stämpel i ett år framöver nu, så får jag se hur jag gör efter det, om jag har kvar den då.

    Vidare så har jag haft lite funderingar på sportavgas (även om det var tänkt som en bruksbil..), men jag känner att detta eventuellt kan sänka värdet på bilen beroende på köpare i framtiden. Vad tror ni?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av AlexanderPe Visa inlägg
    Det är en -03a och jag kan faktiskt se på kvittona att det har varit lite problem med diverse elfel, vet inte om det har blivit åtgärdat eller ej men det lär jag väl märka i framtiden. Jag ska ta och forska runt lite i det där!

    Angående sportchassi så är jag osäker. Har märkt att den är ganska styv och hård i chassi samt att den verkar vara aningen lägre än andra 9-3or jag parkerat bredvid. Jag märkte även att det stod "Sachs" på stötdämparna när jag bytte krängningshämmarstag häromdagen, innebär detta sportchassi?

    Vad gäller ljudsystem är jag osäker även där. Har läst att det ska sitta fyra högtalare i hatthyllan samt ett slutsteg någonstans i bagaget? Har inte hunnit kolla upp detta än men misstänker att det inte är något 300W ljudsystem.

    Jag har inte haft tid att hissa upp den och kolla under än, men med tanke på hur den ser ut och känns i övrigt så hoppas jag på att det ser fint ut. Hur som helst så är den i alla fall servad med stämpel i ett år framöver nu, så får jag se hur jag gör efter det, om jag har kvar den då.

    Vidare så har jag haft lite funderingar på sportavgas (även om det var tänkt som en bruksbil..), men jag känner att detta eventuellt kan sänka värdet på bilen beroende på köpare i framtiden. Vad tror ni?
    Det är alltså ett nyförvärv?

    Kolla i den här tråden, jag tror du skall ha siffror på plats 3 och 4 för att ha sportchassit. http://forum.saabturboclub.com/showt...ht=sportchassi

    Ingen förstärkare under förarstol - 70W
    Förstärkare under förarstol - 150W
    Förstärkare under förarstol samt t.v i bagaget (vid elcentral) - 300W

    Kan kanske göra det. Men samtidigt känner jag att det är faktiskt en SAAB och en SS. Jag tycker det hörtill, så länge du inte har stylat sönder den, för då kan man lätt få intrycket att det inte är seriöst med kapade fjädrar etc. Så mja, inte nödvändigtvis skulle jag säga. Tycker snarare det kan tyda på intresse och därmed mer engagemang i underhåll och skötsel om bilen.
    SAAB 9-3 SS MY04 Vector

Liknande ämnen

  1. Värderingsfråga SAAB 9-5 SC Vector -04
    Av Packe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 10:10
  2. Värderingsfråga, Saab 9-3 SportEdition - 02
    Av Danve i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 14:38
  3. Värderingsfråga..
    Av Viggen-Finspång i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-12-23, 23:55
  4. Värderingsfråga en SAAB 9000CSE 2,3T -93
    Av Andre1234 i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2004-11-19, 00:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •