Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Stötdämpare och fjädrar bak på Saab 900 S -90

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    26

    Stötdämpare och fjädrar bak på Saab 900 S -90

    Jag har en gammal Saab 900 S -90 ståendes i ett garage som gått drygt 17 000 mil och som inte körts just något de senaste åren. Bilen är väldigt fräsch i inredningen och bra i motorn (serviceboken ifylld som de skall).

    Frågan är vad som är vettigt att fixa till på den här bilen.

    Ett stötdämparfäste bak är sönderrostat och måste bytas om det skall gå att köra mer än typ 20 km/h med den här bilen. Frågan är om man då inte skall ta och byta stötdämparna bak också även om jag inte tänkt köra just något med bilen (har bytt fram för typ 50 mil sedan). Stötdämparna bak verkar heller aldrig vara bytta.

    Och skall man byta stötdämpare bör man kanske också byta fjädrar bak. Efter 25 år och drygt 17 000 mil börjar det nästan se ut som om bilen är litet nedsjunken i fjädringen. Kanske mår dämparna bättre om fjädrarna inte är alltför slut? Har någon några synpunkter? Och är det vettigt att byta fjädrar bak om man inte byter fram? Om man inte byter fram blir väl bilen litet högre bak. Frågan är hur vettigt det är?

    Åter till stötdämparna. Frågan är vad som är vettigt att köpa. Mekonomens dämpare från Monroe, art nr 10-23285 och 10-E5023 verkar inte levereras med brickor, gummipackningar och muttrar till övre fästet. Vet någon om det finns lämpliga sådana grejer att köpa förutom Saabs egna grejer? Sedan har vi de lägre rejtade Promeister-dämparna art nr 10-P269671 som verkar ha med brickor och packningar till det övre fästet. Sistnämnda dämpare har alla grejer men har alltså en lägre rejting (”bättre” inte ”bäst”) än Monroe-dämparna. Men de håller kanske ändå hyfsat?

    Åsikter om delar jag bör köpa och vad som är vettigt att göra på bilen?

    Bilen är litet för gammal som bruksbil för dagligt bruk men för ung som samlarbil. Men om 5-10 år börjar den kanske vara något man skall vara rädd om.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Börja med att rostlaga det som behövs och se över båda sidorna och även infästningar till stag i bakvagnen som gärna äts av rostmasken.
    Och undersök baljorna på sidorna bak och hjulhusen fram rakt innanför hjulen där det gärna samlas grus och det rostar.
    När det är gjort känner du ju hur bra/dåliga dämpare och fjädrar är utan att ha kostat på något större ännu samt att du har mer tid att undersöka vad som finns.
    Du verkar ju ha tiden på dig sida och inte behöver köpa snabbt.
    Ibland hittar man mycket nytt på marknader, Tradera, Blocket till bilar som folk haft i bra att hå lådan hemma men fått för sig att sälja.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    dämparna kan vara bra ännu= bra kvalite
    laga rosten, finns repbitar på tradera just nu, annars lätt att knacka till
    kolla bärarmsinfästningar fram oxå, sen rostskydda sparklådor och skärmkanter med olja

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    26
    Tack för synpunkterna allesammans.

    Dämparna bak ansågs enligt verkstadsnotering vara någorlunda OK för drygt 3000 mil sedan. Bilbesiktningen har inte sagt något. Frågan är dock om inte dämparen höger back kan ha fått sig en kyss när övre fästet lossnade och att något är skadat trots att man inte ser något. Men jag får kanske ta av hjulet igen och titta litet mer noggrant. Men om jag förstår montecarlsson rätt så tycker han att det borde gå att köra med den gamla dämparen om det inte går att se några skador visuellt?

    Både HeRmAN och montecarlsson verkar vara inne på att man kanske borde göra ett mer systematiskt renoveringsarbete. Och det är väl egentligen vettigast, tror jag.

    Problemet med att även skjuta stötdämparfästet på framtiden är att bilen då inte kommer att gå igenom besiktningen. Och jag brukar ha den här gamla Saaben som reservbil. Kör kanske typ 20 mil/år med den även om den nu stått ett halvår. Så om det inte är kexigt runt stötdämparfästet så är det kanske vettigast svetsa ihop detta noggrant och sedan skjuta resten på framtiden. Jag har redan ett stötdämparfäste som jag köpt på Mekonomen.

    Några följdfunderingar:

    Några speciella synpunkter på hur man får till en bra reparation av stötdämparfästet? Är det bara att skära ut den gamla plåten, sätta in plåtbiten från Mekonomen och sedan svetsa kant i kant? Och så sedan på med grundfärg och underredsmassa? Funderade på att svetsa det här själv men jag tror jag lejer bort jobbet. Funderar på att stå själv bredvid och se på om jag får så att det blir ordentligt gjort. Låter hellre timdebiteringen trilla iväg än att det blir någon glipa i underredsmassan eller att underdsmassan smetats på innan grundfärgen hunnit torka ordentligt.

    Sedan framfjädrarna. Sådana verkar inte längre säljas av piratdelskedjorna. Frågan är om man kan få tag in någon slags universalfjäder i rätt dimension och kapa till?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Ang fjädrar dämpare.
    900 har ovanligt bra kvalité på dämparna. Orörda originalbilar har oftast originaldämparna kvar även om dom rullat 30000mil.
    Ska man ändå byta är mitt tips att byta även fjädrarna.

    Standardfjädrar finns t.ex. hos Speedparts.
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/90...e-och-fjadrar/
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Ang fjädrar dämpare.
    900 har ovanligt bra kvalité på dämparna. Orörda originalbilar har oftast originaldämparna kvar även om dom rullat 30000mil.
    Ska man ändå byta är mitt tips att byta även fjädrarna.

    Standardfjädrar finns t.ex. hos Speedparts.
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/90...e-och-fjadrar/


    Intressant synpunkt. Dämparna bak var hyfsade enligt verkstan vid 13 000-14 000 mil.

    Men man känner att framvagnen inte har samma spänst som när bilen hade gått 5000 mil, typ. Det är en märkbar skillnad. Blev dock inte så mycket bättre med nya dämpare. Och fjädrar fram har jag inte hittat någonstans (fram tills dess jag såg din länk). Hade inte hört mig för hos Saab om framfjädrar eftersom jag inte velat kosta på finare delar på en bil som trots allt ännu kan hamna på skroten. Något annat som går sönder kan ju göra att det inte känns lönt att renovera.

    Jag får väl ta mig en titt om det verkar gå att skruva fast den gamla stötdämparen eller om den blivit bockad på något sätt. Det är kanske vettigt att byta allt på en gång om man skall byta något. I framvagnen är rätt mycket grejer bytta. Så där får halvslitna grejer samsas med nya grejer. Det känns avigt. Men när bilen för några år sedan bara var en gammal bruksbil kändes det rätt. Men nu när man nästan inte ser de här bilarna längre på stan så börjar det kännas fel att slafsreparera den här bilen. Men den känns ännu inte som en samlarbil.
    Senast redigerat av kj13 den 2015-02-18 klockan 23:30.

Liknande ämnen

  1. Stötdämpare + fjädrar saab 9-5 aero
    Av potatis i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-10-30, 09:30
  2. Stötdämpare och fjädrar Saab 9-5 Aero
    Av sku i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-08-01, 12:22
  3. olika stötdämpare/fjädrar saab 9-5 SC -01 VS -02?
    Av krutmats i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 19:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •