Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: SAAB 9-3 SC 2008 Man 1,8T. Eljocke

  1. #1

    SAAB 9-3 SC 2008 Man 1,8T. Eljocke

    Tjenare,

    Stötte på ett spännande fel på bilen igår morse.

    Var på väg till jobbet som alla andra veckodagar, ca 2 mil 50/50 motorväg och 30/50kmh sträckor.
    Ligger i ca 50km/h när motorn plötsligt dör, SID börjar varna om antisladd/spinn, märker att strålkastarna reglerar om sin nivå, men all el verkar i övrigt opåverkad.
    Rullar in till sidan av vägen, stänger av allt, tar ut nyckeln. Sätter i nyckeln igen, vrider nyckeln till "tändning på", väntar tills att jag hört att soppapumpen är klar, försöker då starta bilen. Ingenting händer, inga klick, inga ljud alls. Startmotorn snurrar inte, solenoiden klickar inte. Helt dött förutom att all el verkar lira, inga felmeddelanden, systemtest OK.
    Går ur bilen, behöver snabbt komma till jobbet så tänkte testa med att lyfta av minuspolen och försöka igen. Hade inte verktygen, säger några väl valda ord. Testar en sista gång innan jag ringer bärgaren. Då startar bilen som att ingenting hade hänt.

    Har förstått att ISM är ett vanligt fel, men det verkar ge symtom i form av felmeddelande på rattlås.
    Bilarna verkar kunna vara känsliga för dåliga batterier, men bilen startar mycket lätt och körs 4 mil varje dag.

    Några idéer på vad felet kan vara?

    Tacksam för all hjälp.
    MVH Oliwer

    - - - Uppdaterad - - -

    Batteriet är ett GM batteri, vet inte om det är bytt någon gång tyvärr.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Låter konstigt. Mitt tips är att köra vidare och se om det händer igen.

    Kan det tro finnas lagrade felkoder fast motorlampan inte lyser.. ? Vet någon? Ifall man skulle få ledtrådar av dem...

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av hqs Visa inlägg
    Låter konstigt. Mitt tips är att köra vidare och se om det händer igen.

    Kan det tro finnas lagrade felkoder fast motorlampan inte lyser.. ? Vet någon? Ifall man skulle få ledtrådar av dem...

    Hehe jag använder bilen dagligen så jag var tvungen att ta bilen. Och idag fick jag ringa bärgarn... Bilen står nu på verkstad, ska ringa dom imorgon och se var när och hur dom ska fixa bilen.. Har kollat på några amerikanska forum och har fått upp liknande felbeskrivningar, men inte helt klockrent samma. I dessa fallen har det varit ett batteri som varit kass, men det har inte varit solklart dåliga batterier.

    Lagrade felkoder utan varningslampa kan absolut finnas. Har ingen möjlighet att kolla felkoder själv längre.. Men felet har varit väldigt intermittent, så det är bara hålla tummarna för att bilfan inte startar imorgon när verkstan pillar med den.

    MVH Oliwer

  4. #4
    Bilen i fråga har gått 10300 mil.

    Har suttit och surfat vidare nu på detta problem. CPS/Vevaxelgivare verkar kunna vara boven i dramat, när bilen är kall imorgonbitti ska jag be verkstan gå ut och provstarta.
    Startar den då så verkar CPS vara kass, startar den inte så lutar det åt ISM (håller tummarna i alla fall)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Hur gick det?

  6. #6
    Sådär, Veddesta Bilservice är att räkna med! Det visade sig att ett relä till tändningen var kass. Detta hittade dom genom en felkod på styrning till xenonljusen+bristfällig kommunikation mellan ABS-styrenhet och ECU.
    Med felsökning och ersättningsrelä så blev det dessutom billigt, 4 tummar upp.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Trevlig att det löste sig och att du berättade vad det var för fel.
    Du vet inte vilket relä?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Återkommer.
    Senast redigerat av Oliwer.Garant den 2015-02-20 klockan 14:02.

  9. #9
    Följande text stog på kvittot:

    Felkod ESP U2105 Motorstyrdon saknas på bussen
    Xenon Styrdon saknas på bussen
    Byte relä+15 ström

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skillnad på "2.0t" och "2.0T" NG9-3
    Av Fredde18 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2016-01-08, 09:10
  2. Elstol saab 9-3 -2008
    Av mollynex i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 22:22
  3. Saab 9-5 TiD 2008 med 175 hk?
    Av Humvee i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 12:06
  4. Saab History interviews Saab Presidents at 2008 NAIAS thanks
    Av saabhistory i forum International SAAB related talk
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 23:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •