Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Olika färg på xenonljus trots nya lampor. vad är fel? Saab 9-3 vector 2006

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Olika färg på xenonljus trots nya lampor. vad är fel? Saab 9-3 vector 2006

    Hej!

    Har ett märkligt jävla fel på bilen, nämligen att ena strålkastarn lyser mer blått än den andra som lyser xenonvitt. Det är 2 nya originallampor i så ingen är dålig. även provat skifta sida och det är endast vänster lykta som ger de blåa skenet.

    jag smällde med ett rådjur för ett tag sedan och då byttes vänster strålkastare och lampa, så tänkte givetvis att det va för det va ny lampa där som gav dom olika skenen på lyset, Saab ville ha 1400kr för o byta andra sidan men jag tackade nej o bytte själv i båda efter ca 3 månader men fortfarande blått sken i den nybytta strålkastaren o vitt i andra..

    Vad är fel? är det linsen som är mer sleten i högra lyktan eller vad är de?

    Kan även tillläga att dom lyser hyffsat lika när man slår på tändningen med den högra går över till vitt sken efter några sekunder.

    Nån expert kan säkert säga vad som kan va galet, inte så sugen på o behöva köpa en ny strålkastare för att få samma sken. ser ju förjävligt ut..

    tack för mig o tack på förhand!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    Jag skulle prova byta sida på ballasterna. Flyttar problemet sig så är det ballastbyte som gäller.

    Jag tippar på att du behöver byta ballasten på den gamla strålkastaren.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack för dit tips men Jag har provat byta sida på ballasterna, felet kvarstår iaf, nån som vet om det inte är samma lins på de årsmodellerna som har samma strålkastare som jag? Men jag ska prova skifta ballasterna igen och se

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Men er det ballastene (driftsdonen) du har byttet om hverandre, eller er det bare tenntransformatorene? Og vet du om den venstre ballasten var ny sammen med lykten, eller om den originale ble flyttet over i ny lykt?

    Det høres ikke rimelig ut at ulike linser skulle kunne føre til at fargen skifter fra hvit til blå, slik du erfarer. For en xenonlampe kan det ta inntil 60 sekunder før lysmengde og farge blir stabilisert, etter at den ble tent.
    Senast redigerat av Norrbagge den 2015-02-18 klockan 23:08.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Jag antar att ballasterna är styrdonet med pilar som man vrider på bakom lampan, Såfall har jag provat skifta dom. Det ska oxå va en begagnad lykta dom satt dit så tror inte att ballasten är ny men vet inte till 100%.. Men problemet flyttade inte sig när jag skiftade sida på ballasterna utan är forfarande kvar på vänster lykta.. Därför jag undrar om det är nåt som kan skilja sig i själva lyktan från olika årsmodeller.

    Mvh

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Nei, dette er tenntransformatorene. "Ballastene" er en del av styringsmodulen for xenonsystemet, og ligger under selve lykten, påmontert denne. For 9-3 innebærer det desverre at man må ned med "rådjursfångaren" for å komme til disse .

    Tenningsmodulen brukes, som navnet sier, i det øyeblikket xenonlampene skal tennes, mens spenningen som skal holde de tent kommer fra xenonmodulen, men fortsatt igjennom tenningsmodulen.

    I fall det er en brukt lykt som er satt inn, kan det tenkes at den var komplett, altså med annen "ballast" enn den du hadde - og kanskje ikke er tilpasset hverken de lampene du skal bruke, eller tenningsmodulen.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Aha okej tack för infon. Skall åka ner till Saab med bilen så kan dom själva försöka få det o lysa likadant, bilen ska ju va lik som innan

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Fråga om de har den gamla lyktan kvar och kanske få modulen från den om den nu sitter kvar.
    Och att bilen ska va "lik" är nog en bedömningsfråga, det lyser ju och de lär inte få mer betalt av försäkringsbolaget för tiden de lägger på det.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Xenonljus som vägrar fungera trots reparationer NG9-3 -06
    Av ekon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-31, 12:25
  2. 9-5 2,0 BP - 06, xenonljus defekt trots ny lampa?
    Av Onko i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-22, 20:19
  3. Xenonljus 9-5, vilka lampor?
    Av mickevector i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 12:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •