Sidan 2 av 16 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 312

Ämne: Äntligen, felet fixad! bilen har aldrig gått så bra som nu! OG9-5

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av Micke
    detta är faktist ett vanligt fel på 9-5:an...Enklaste sättet att kolla det är att lossa slangen märkr "R" på magnetventilen.Blir liksom så att man får tryck på felsida om MV däraf av det låga laddtrycket.
    Ja korrekt, men det finns en till backventil, slangen som går från insuget och bakom oljebehållaren för servo. Slangen går ihopp med slangen som går till magnetventilen. Backventilerna är av samma utförande och färg, inte så svårt att hitta dom...
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    187
    Detta ska jag testa imorgon... Min 9-5:a går ju som en påse skit... Visserligen ska en del andra motoringrepp göras, men vore kul å testa!

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763
    9-5aerosedan02> Vad hade du för laddtryck före och efter bytet av backventilerna?

    Mvh: Thomas
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av Big Tom
    9-5aerosedan02> Vad hade du för laddtryck före och efter bytet av backventilerna?

    Mvh: Thomas
    Vet inte, har inte brytt mig så mycket om laddtrycket eftersom jag hade brottom att hitta felet(åker på semester om en vecka med bilen) fast jag borde ha mätt upp laddtrycket innan, har en glycerinfyld mätare som jag har använt tidigare på bilen.

    Jag hade också problem med att laddtrycket backade nästan helt vid tex ner jag växlade över från fullgasacceleration i treans växel till fyrans växel då backade turbomätaren till mitten av gula fältet plus att bilen spikade. Detta hände inte varje gång, bara ibland.

    Detta fenomenet har nu också försvunnit, plus att laddtrycket byggs upp nu mycket snabbare än innan, själva laddtrycksdippen mellan växlingarna har minskat ordentligt.
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763
    9-5aerosedan02> Vad gör bilen 100-150km/h på 3:an resp 4:an nu efter reparationen då? Har du orginalhjul på?

    Mvh: Thomas
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Jag skall testa alla era tips! Återkommer!

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Citat Ursprungligen postat av Micke
    detta är faktist ett vanligt fel på 9-5:an...Enklaste sättet att kolla det är att lossa slangen märkr "R" på magnetventilen.Blir liksom så att man får tryck på felsida om MV däraf av det låga laddtrycket.
    Vad blir resultatet av detta? Hur beter sig bilen då...?

    En fråga till: Kan detta fel påverka bränsleförbrukningen? Hur jag än kör ligger förbrukningen på 0,95 - 1,05.

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av Big Tom
    9-5aerosedan02> Vad hade du för laddtryck före och efter bytet av backventilerna?

    Mvh: Thomas
    Mätte precis upp laddtrycket, utetemperatur 25c, laddade max 1,4bar.
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå Medlemsnummer:3894
    Inlägg
    363
    Intressant! Ska kolla detta på min bil oxå!
    Billös

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Citat Ursprungligen postat av Micke
    detta är faktist ett vanligt fel på 9-5:an...Enklaste sättet att kolla det är att lossa slangen märkr "R" på magnetventilen.Blir liksom så att man får tryck på felsida om MV däraf av det låga laddtrycket.
    Vad blir resultatet av detta? Hur beter sig bilen då...?

    En fråga till: Kan detta fel påverka bränsleförbrukningen? Hur jag än kör ligger förbrukningen på 0,95 - 1,05.
    Någon som kan svara på detta?

  11. #31

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av petson
    upp
    Jag tror att jag har redan beskrivit vilka problem jag hade pga trasiga backventiler.

    Vad gäller förbrukningen så drar min landsväg 0,85/l och 1,25 stadkörning med några fullgasaccelerationer .
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  13. #33
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Det jag var ute efter var hur bilen beter sig om man, som Micke föreslår, drar loss slangen kopplad till "R" på magnetventilen...

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Det jag var ute efter var hur bilen beter sig om man, som Micke föreslår, drar loss slangen kopplad till "R" på magnetventilen...
    Det räcker inte att bara dra loss slangen, man måste också plugga den vid t-kopplingen.

    Om backventilen har varit trasig så bör bilen gå bättre, i mitt fall var backventilen såm går till insuget helt trasig, den som går till magnetventilen var halvtrasig. Jag pluggade båda slangar och skillnaden märktes på en gång.
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Tackar! Dax att felsöka...

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Tackar! Dax att felsöka...
    Lycka till!!
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  17. #37
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Nu har jag testat...jag plockade isär de två backventiler jag hittade (en strax under LMM, en strax bortom) och upptäckte då att den som sitter under LMM har en blå plastring (låsring?) som sitter i bakänden på den och den ringen hängde bara löst... Jag plockade isär och satte ihop - fick t.o.m. ditt plastringen igen - och hör och häpna: Efter det försvann mina ryckiga växlingar! I övrigt kan jag inte påstå att jag märkte så stor skillnad...

    Igår kväll tog jag ut bilen på en sväng för att testa om jag kunde hitta fler förbättringar men det enda som hände var att den plötsligt spikade ner sig rätt rejält och sen kom de ryckiga växlingarna tillbaka. När jag kom hem upptäckte jag att plastringen hade lossnat igen...

    Dax att byta även mina backventiler, antar jag...?

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Det finns att köpa lösa backventilen på VAG för en hundring st., art.nr:058905291D
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  19. #39

  20. #40
    Citat Ursprungligen postat av petson
    den som sitter under LMM har en blå plastring (låsring?) som sitter i bakänden på den och den ringen hängde bara löst... Jag plockade isär och satte ihop - fick t.o.m. ditt plastringen igen -

    Har en fundering på detta, menar du den som är närmast mv? det ser mer ut som en variant på snabbkoppling och det går att dra isär den lite och skjuta ihop den?? Den ser lurig ut tycker jag vad gör den för nytta?
    Cosmicblue 9-5 aero -00

Liknande ämnen

  1. Äntligen fungerar bilen :-D
    Av wilderness80 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-07-01, 21:40
  2. Äntligen går bilen som den ska
    Av Lindgren_021 i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 11:56
  3. Äntligen fått hem bilen igen!!
    Av Syltarn i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 16:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •