Sidan 1 av 16 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 312

Ämne: Äntligen, felet fixad! bilen har aldrig gått så bra som nu! OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338

    Äntligen, felet fixad! bilen har aldrig gått så bra som nu! OG9-5

    Som jag skrev i tidigare inlägg så gick min 9-5 aero mycket sämmre än vanligt, det saknades ett femtiotal hästar under huven, men för övrigt gick den bra.

    Nu äntligen har jag hittat och åtgärdat felet, tack vare forumet!

    Bilen har aldrig gått så bra sen jag köpte den för åtta mån sen.
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariehamn, Åland
    Inlägg
    320
    Berätta vad du gjort
    Saab 9-3 SS -08
    Saab 9-3 SE cab2,0 185 aut -98

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    550
    Original dumpten var trasig har jag för
    Saab 9-5 -01 Automat

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Byt Dumpventil, magnetventil, kollat om det fanns lekage på trycksidan, kollade by-passventilen, LMM bytes för 1000mil sen, inga felkoder.

    Ändå gick bilen inte som den ska.

    Till slut hittade jag att backventilerna (två stycken) blåfärgade som sitter under LMM och mellan westgate/insuget och aktivkolfiltertanken var trasiga.
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    447
    Citat Ursprungligen postat av 9-5aerosedan02
    Byt Dumpventil, magnetventil, kollat om det fanns lekage på trycksidan, kollade by-passventilen, LMM bytes för 1000mil sen, inga felkoder.

    Ändå gick bilen inte som den ska.

    Till slut hittade jag att backventilerna (två stycken) blåfärgade som sitter under LMM och mellan westgate/insuget och aktivkolfiltertanken var trasiga.
    Fan va gött att det fixade sig, eller hur?

    mvh putte65
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av putte65
    Citat Ursprungligen postat av 9-5aerosedan02
    Byt Dumpventil, magnetventil, kollat om det fanns lekage på trycksidan, kollade by-passventilen, LMM bytes för 1000mil sen, inga felkoder.

    Ändå gick bilen inte som den ska.

    Till slut hittade jag att backventilerna (två stycken) blåfärgade som sitter under LMM och mellan westgate/insuget och aktivkolfiltertanken var trasiga.
    Fan va gött att det fixade sig, eller hur?

    mvh putte65
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Härligt! Lurigt med de små liven vad de kan få för sig...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 739
    Måste vara en härlig känsla att bilen funkar igen!


    Mvh

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Trevligt att höra att bilen går bra!

    Lite fundering bara: Hade bilen dålig tomgång vid kallstart? Jag har nämligen ett problem som jag tror har med luftmängden/läckage efter LMM att göra... Kan vara samma som ditt problem.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  10. #10
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Aktivt kolfilter tank, hur visar sig fel på denna och vart sitter den?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    2300kr för två slangar med backventiler av plast


    Tomgången var det ingen fel på ner motorn var kallt, men derämot ner man startade bilen med varm motor då ville tomgången dippa ner till 600/varv först innan den stabiliserar sig.

    Jag säger det igen, bilen har aldrig gått så bra som nu, felet har uppenbarligen funnits sen jag köpte bilen.

    Jag har skrivit på forumet tidigare att bilen inte var så lättkörd dvs den var ryckigt mellan växlingarna, man fick alltid släppa kopplingen sakta för att få en mjuk övergång mellan växlingara. Allt detta har nu försvunnit, det blev en helt annan bil

    Det enklaste sättet att testa om dina ventiler är hela är att kolla om dom fungerar, tror inte att jag behöver förklara hur en backventil ska fungera.

    Eller så kan man också plugga slangarna, det går snabbare. På min var det så att en del av laddtrycket försvann den vägen darför gick bilen sämmre.
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    437
    Med detta felet får T7 för sig att motorn spikar kraftigt dvs laddtrycksbegränsning.
    9k A50 T5suite steg3+ E85

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Hmmm...undrar om det kan vara något sånt fel jag har på min bil...? Vid fullgasacc. upplever jag ibland att bilen först skjuter iväg, sen släpper den av lite - ungefär som om den tog sats - för att ett par sekunder senare skjuta på med full kraft igen. Jag kan svårligen tänka mig att det skall vara så...?

    Min LMM var ett tag misstänkt för felaktiga luftmassevärden men friades helt m.h.a. en Tech2 med TD04 som domare och DrBoost som jury. Dock har jag alltså fortfarande ovanstående problem...

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    2300KR skulle saab ha för två slangar med backventil på,.....aldrig!

    Det enda jag behövde var ju backventilerna, så jag gick till VAG och köpte två st. slangar med backventil som sitter på en golf, från insuget till vakumlocka. Jag ska ta bort ventilerna från VAG slangen och montera dom på saaben. Kostnad för båda slangar 460kr...
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Hmmm...undrar om det kan vara något sånt fel jag har på min bil...? Vid fullgasacc. upplever jag ibland att bilen först skjuter iväg, sen släpper den av lite - ungefär som om den tog sats - för att ett par sekunder senare skjuta på med full kraft igen. Jag kan svårligen tänka mig att det skall vara så...?
    Så kan min bil få för sig att göra också om jag inte missminner mig (kör sällan med fullgasacc)

    Citat Ursprungligen postat av 9-5aerosedan02
    2300KR skulle saab ha för två slangar med backventil på,.....aldrig!

    Det enda jag behövde var ju backventilerna, så jag gick till VAG och köpte två st. slangar med backventil som sitter på en golf, från insuget till vakumlocka. Jag ska ta bort ventilerna från VAG slangen och montera dom på saaben. Kostnad för båda slangar 460kr...
    Har du månne lust att presentera art nr på dessa också? Jag har nämligen bra rabatt på VAG...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Art.nr. på VAG slangen är: 1J0 612 041 AM, jag måste bara tryckstesta ventilen för att se om den klarar av 1,5bar.
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av 9-5aerosedan02
    Art.nr. på VAG slangen är: 1J0 612 041 AM, jag måste bara tryckstesta ventilen för att se om den klarar av 1,5bar.
    Okidey! Väntar med spänning....
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  18. #18
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Hmmm...undrar om det kan vara något sånt fel jag har på min bil...? Vid fullgasacc. upplever jag ibland att bilen först skjuter iväg, sen släpper den av lite - ungefär som om den tog sats - för att ett par sekunder senare skjuta på med full kraft igen. Jag kan svårligen tänka mig att det skall vara så...?
    Kollat med annan tryckklocka? Låter precis som om den inte orkar hålla emot när den öppnar wastegaten...
    ///Mackanized
    Tillbaka

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    560
    detta är faktist ett vanligt fel på 9-5:an...Enklaste sättet att kolla det är att lossa slangen märkr "R" på magnetventilen.Blir liksom så att man får tryck på felsida om MV däraf av det låga laddtrycket.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Provtryckte dom nya backventilerna med tre bar och nu är dom på plats, dom passade inte rakt av men efter några modifieringar gick det bra och bilen fungerar precis som förväntad!
    Svart 9-5 Aero sedan -05

Liknande ämnen

  1. Äntligen fungerar bilen :-D
    Av wilderness80 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-07-01, 21:40
  2. Äntligen går bilen som den ska
    Av Lindgren_021 i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 11:56
  3. Äntligen fått hem bilen igen!!
    Av Syltarn i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 16:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •