Sidan 11 av 16 FörstaFörsta ... 910111213 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 312

Ämne: Äntligen, felet fixad! bilen har aldrig gått så bra som nu! OG9-5

  1. #201
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    17
    Jag bytte någonting idag, men frågan är om det var rätt ventiler som jag bytte? För det blev ingen förändring på bilens gång. Testade att rycka R-slangen igen och då gick han som han skulle. Så vad bytte jag egentligen?

    Utgår ifrån denna bild:

    http://www.bjorknet.com/~johanh/saab/saab93.jpg

    Där dessa pilar hittade jag inga ventiler. Bägge mina låg under "olje kåpan" som jag fick plocka bort. Kan hända att jag satte en utav ventilerna på fel håll? Hur skall flödet gå? För jag satte så att flödet gick åt samma håll...


    Jag är förmodligen helt fel ute här....

  2. #202
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    168
    Citat Ursprungligen postat av carpe
    Jag bytte någonting idag, men frågan är om det var rätt ventiler som jag bytte? För det blev ingen förändring på bilens gång. Testade att rycka R-slangen igen och då gick han som han skulle. Så vad bytte jag egentligen?

    Utgår ifrån denna bild:

    http://www.bjorknet.com/~johanh/saab/saab93.jpg

    Där dessa pilar hittade jag inga ventiler. Bägge mina låg under "olje kåpan" som jag fick plocka bort. Kan hända att jag satte en utav ventilerna på fel håll? Hur skall flödet gå? För jag satte så att flödet gick åt samma håll...


    Jag är förmodligen helt fel ute här....
    Vad har du för bil? 9-5 el 9-3...

  3. #203
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    17
    9-5 Aero -00

  4. #204
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    168
    Då sitter de verkligen inte där under oljekåpan. Det är helt andra backventiler.

    Från magnetventilens T-anslutning går det en slang till ett T-kors, slangen som sitter på T-korset ska du följa tills du ser en blå snabbkoppling. Där ska du lossa. Sen går slangen vidare, och där hittar du första backventilen, under LMM och bakom styrservopåfyllningen. Strax före stryservo hitar du andra backventilen.

    Hoppas du förstår.

  5. #205
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av AcidSleeper
    Då sitter de verkligen inte där under oljekåpan. Det är helt andra backventiler.

    Från magnetventilens T-anslutning går det en slang till ett T-kors, slangen som sitter på T-korset ska du följa tills du ser en blå snabbkoppling. Där ska du lossa. Sen går slangen vidare, och där hittar du första backventilen, under LMM och bakom styrservopåfyllningen. Strax före stryservo hitar du andra backventilen.

    Hoppas du förstår.
    Hittade båda nu. Båda hade isoleringsgrejs över sig, var väl därför jag inte såg dom i första taget. Men fi satan vad dom satt hårt. Och inte ens jag med mina kvinnohänder kommer åt så att jag kan ta i och få loss dessa. Finns det nå knep?

  6. #206
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    168
    Citat Ursprungligen postat av carpe
    Citat Ursprungligen postat av AcidSleeper
    Då sitter de verkligen inte där under oljekåpan. Det är helt andra backventiler.

    Från magnetventilens T-anslutning går det en slang till ett T-kors, slangen som sitter på T-korset ska du följa tills du ser en blå snabbkoppling. Där ska du lossa. Sen går slangen vidare, och där hittar du första backventilen, under LMM och bakom styrservopåfyllningen. Strax före stryservo hitar du andra backventilen.

    Hoppas du förstår.
    Hittade båda nu. Båda hade isoleringsgrejs över sig, var väl därför jag inte såg dom i första taget. Men fi satan vad dom satt hårt. Och inte ens jag med mina kvinnohänder kommer åt så att jag kan ta i och få loss dessa. Finns det nå knep?
    Du måste lossa slangen helt från bilen, går inte att ha den kvar där...
    Värm slangen med en värmepistol tills den nästan inte går att ta i och sen snurra och slit för allt du är värd... Så ska de ploppa loss...

    Lycka till!

  7. #207
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    17
    för oss som inte har tillgång till en värmepistol för istället köra på taktiken: mycket våld och en tändare....

  8. #208
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    216
    Kan väl svara med min egen variant, för mig var det ventilen som sitter vid servobehållaren som var trasig. Bytte slang från t-korset och satt dit ny slang och ett bränslefilter med backventil (35 kr på Mekonomen), har åkt så i snart 2 år och det funkar fotfarande jättebra.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  9. #209
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    690
    Testade rycka slangen som sitter högst upp på magnetventilen (det finns totalt 3st). Tyckte bilen kändes smidigare att köra. Men när jag stoppade tillbaks slangen så blev det ingen skillnad till det sämre? Placeboeffekt?

    Symptomen kvarstår, dvs oberäkneligt beteende vid låga farter. Ryckigt vid krypkörning/motorbroms samt "allt eller inget" karraktär när man trycker på gasen. I landsvägsfarter märker jag inte av detta, förrutom att det ibland vid en längre körning känns som att motorn rycker till eller bromsar in för att sedan återgå till det normala.

    Har inhandlat nya tändstift även om jag inte tror att dom är problemet. Känns mer som om det är nått skit med spjällhuset.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  10. #210
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    154
    Medlem#
    7319
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    Testade rycka slangen som sitter högst upp på magnetventilen (det finns totalt 3st). Tyckte bilen kändes smidigare att köra. Men när jag stoppade tillbaks slangen så blev det ingen skillnad till det sämre? Placeboeffekt?

    Symptomen kvarstår, dvs oberäkneligt beteende vid låga farter. Ryckigt vid krypkörning/motorbroms samt "allt eller inget" karraktär när man trycker på gasen. I landsvägsfarter märker jag inte av detta, förrutom att det ibland vid en längre körning känns som att motorn rycker till eller bromsar in för att sedan återgå till det normala.

    Har inhandlat nya tändstift även om jag inte tror att dom är problemet. Känns mer som om det är nått skit med spjällhuset.
    Precis så jag upplever en av våra 9-5:or, jag har bytt stiften och beställt vevaxelgivare o nytt bränslefilter. Ska förbi saab på to för att se om det går att läsa ut något med techII. Rycken har funnits sedan i våras men mer på senare tid, att den tappat ork märkte jag först när vi köpte en till och den var det en väldans fart i! (Ja det är likadana motorer i bägge, 2,3t)
    Tror också att det slutar med att spjällhuset plockas ner för en översyn...

    /Jonas
    SAAB og9-5 SC Griffin -10, SAAB 9-5 Aero SC -05 såld, SAAB 9-5 2.3 SC Vector -04 såld, SAAB 9-5 2.3 SC Vector -03 såld, SAAB 9-5 2.3 SC Vector -07 såld, SAAB 9-5 2.0 SE SC -99 såld, SAAB 9-5 2.3 SE -01 såld, SAAB 9000 2.3t A50 -98 såld, SAAB 900i jubile -89 såld, SAAB 9000 2.3i såld

  11. #211
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    17
    Nu är mitt problem iaf. löst. Och jag får tacka alla för hjälpen

  12. #212
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 251
    Medlem#
    6069
    Vad tror ni om dom här?
    Jag har tagit hem ett par för test...

    http://www.esska-teknik.se/cgi-bin/essk ... 01rucklX00
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  13. #213
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    834
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Vad tror ni om dom här?
    Jag har tagit hem ett par för test...

    http://www.esska-teknik.se/cgi-bin/essk ... 01rucklX00
    Hyfsat dålig insatt men jag tycker mig känna att det blir närmare 200° varmt i motorrummet ibland, kanske inbillning. Varmt som fan blir det iaf.
    Och den där ventilen har temperaturområde - 0°C till max. +80°C

    Det kan ju också innebära problem vintertid då kanske.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  14. #214
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 251
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Vad tror ni om dom här?
    Jag har tagit hem ett par för test...

    http://www.esska-teknik.se/cgi-bin/essk ... 01rucklX00
    Hyfsat dålig insatt men jag tycker mig känna att det blir närmare 200° varmt i motorrummet ibland, kanske inbillning. Varmt som fan blir det iaf.
    Och den där ventilen har temperaturområde - 0°C till max. +80°C

    Det kan ju också innebära problem vintertid då kanske.
    Det borde ju lite rörisolering råda bot på.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  15. #215
    Går det inte att använda en vanlig backventil för vevhusventilation som på Speedparts kostar 49 kr minus aktuell rabatt?, eller pallar den inte trycket?
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  16. #216
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 001
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av Mitsu Bitchie TD-007
    Går det inte att använda en vanlig backventil för vevhusventilation som på Speedparts kostar 49 kr minus aktuell rabatt?, eller pallar den inte trycket?
    Den borde funka då den redan håller emot tryck från att ta sig ner i vevhuset.

    Du kan få vara försökskanin

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  17. #217
    Har alla 9-5or detta problemet eller?.. ryckte min r-slang idag, STOR skillnad. hittade ett artikel.nr på mekonomen "14-511313" också backventil för vevhusventilation. Vågar man testa? vad är det värsta som kan hända om det inte funkar?

    Vad är lättast tror ni?.. att rycka ut hela slangen eller att försöka pilla dit det på plats?

  18. #218
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    154
    Medlem#
    7319

    ryckig gång

    Hej.

    Mitt problem är nu löst, tändstift och vakumslangarna byttes och vips en ny bil!
    /Jonas
    SAAB og9-5 SC Griffin -10, SAAB 9-5 Aero SC -05 såld, SAAB 9-5 2.3 SC Vector -04 såld, SAAB 9-5 2.3 SC Vector -03 såld, SAAB 9-5 2.3 SC Vector -07 såld, SAAB 9-5 2.0 SE SC -99 såld, SAAB 9-5 2.3 SE -01 såld, SAAB 9000 2.3t A50 -98 såld, SAAB 900i jubile -89 såld, SAAB 9000 2.3i såld

  19. #219

    Re: ryckig gång

    Citat Ursprungligen postat av Jonas k
    Hej.

    Mitt problem är nu löst, tändstift och vakumslangarna byttes och vips en ny bil!
    /Jonas
    vilka vakumslangar? / var?... om man får ställa en rockiefråga...

  20. #220
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    154
    Medlem#
    7319

    Re: ryckig gång

    Citat Ursprungligen postat av prominent
    Citat Ursprungligen postat av Jonas k
    Hej.

    Mitt problem är nu löst, tändstift och vakumslangarna byttes och vips en ny bil!
    /Jonas
    vilka vakumslangar? / var?... om man får ställa en rockiefråga...
    Hej.
    Kanske trådkapning nu men "on topic" i alla fall.
    Så här löstes mina bilproblem:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=236832
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=235166

    Vakumslang köptes på speedparts 4mm svart, vit backventil likaså.
    Jag lämnade möjligtvis "rockiestadiet" någon hundradels sekund innan du stälde frågan!
    Ha de gott!
    /Jonas
    SAAB og9-5 SC Griffin -10, SAAB 9-5 Aero SC -05 såld, SAAB 9-5 2.3 SC Vector -04 såld, SAAB 9-5 2.3 SC Vector -03 såld, SAAB 9-5 2.3 SC Vector -07 såld, SAAB 9-5 2.0 SE SC -99 såld, SAAB 9-5 2.3 SE -01 såld, SAAB 9000 2.3t A50 -98 såld, SAAB 900i jubile -89 såld, SAAB 9000 2.3i såld

Liknande ämnen

  1. Äntligen fungerar bilen :-D
    Av wilderness80 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-07-01, 21:40
  2. Äntligen går bilen som den ska
    Av Lindgren_021 i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 11:56
  3. Äntligen fått hem bilen igen!!
    Av Syltarn i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 16:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •