Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Missljud framvagn, mest när bilen stått still en stund. NG9-3

  1. #1

    Missljud framvagn, mest när bilen stått still en stund. NG9-3

    Har lite konstigt "skrapande" ljud från vad som låter som höger fram. Hörs bara inifrån kupén och låter som det kommer ungefär bakom handskfacket men närmare hjulet.
    Hörs bara när man åker, verkar inte ha med motor/växellåda/koppling att göra. Då det låter även fast man frikopplar. Låter mest när vägen är lite ojämn, men man hör det även fast vägen är ganska bra.


    Detta ljud hörs mycket tydligare när bilen stått still en liten stund, och avtar nästan helt när man åkt en liten bit.
    Ibland när man åker på större fartgupp så klonkar det till ganska högt från framvagnen.

    En annan sak jag lagt märke till, som låter från samma ställe ungefär, är att när man står still med motorn på tomgång, hörs en dovt knackande i takt med motorvarvet.

    Någon som har några tips på hur jag ska ta reda på vad det är som låter?!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Kollat fjädrarna?

  3. #3
    Jag har försökt kika lite medan bilen står på backen, med hjulen vridna. Ser inget direkt konstigt, men vet å andra sidan inte exakt vad jag ska leta efter. Sprickor eller vad ska jag titta efter? Tar jättetacksamt emot alla tips! Är lite dålig på karosseribiten på bilar :/

  4. #4
    Grundladd MysCarls avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    198
    Medlem#
    9073
    Spruckna framfjädrar är väldigt vanligh på 9-3 ss/sc. Oftast tror jag de spricker på första varvet men allt kan hända. Det kan tyvärr vara svårt att se.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av MysCarl Visa inlägg
    Spruckna framfjädrar är väldigt vanligh på 9-3 ss/sc. Oftast tror jag de spricker på första varvet men allt kan hända. Det kan tyvärr vara svårt att se.
    Ja detta har jag också hört ska vara vanligt! Kan de ge lite skrapande ljud som hörs tydligast i lägre hastigheter? Låter mindre eller knappt alls när man kört en stund också..
    Hur kontrollerar jag lättast om fjädrarna är spruckna? Hissa upp och inspektera?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Ja det var alltså att den är av jag syftade på, hade inte tid att svara ordentligt igår. Sprucken har jag svårt att se att den skulle vara någon längre tid, är den så försvagad lär den ganska snart gå helt av.

    Det är svårt att kolla som sagt, men om bilen står på plant underlag och du tar en domkraft och lyfter i höger respektive vänster lyftpunkt tills hjulet lättar så bör du kunna se bättre. Eventuellt kommer du se att du kan hissa upp sidan med sprucken fjäder mycket högre än den andra eftersom inte fjädern håller hjulet uppe så att säga.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Ja det var alltså att den är av jag syftade på, hade inte tid att svara ordentligt igår. Sprucken har jag svårt att se att den skulle vara någon längre tid, är den så försvagad lär den ganska snart gå helt av.

    Det är svårt att kolla som sagt, men om bilen står på plant underlag och du tar en domkraft och lyfter i höger respektive vänster lyftpunkt tills hjulet lättar så bör du kunna se bättre. Eventuellt kommer du se att du kan hissa upp sidan med sprucken fjäder mycket högre än den andra eftersom inte fjädern håller hjulet uppe så att säga.
    Okej tack så mycket för tipset! Ska kika på det!
    Om jag inte hittar något mystiskt med fjädrarna, har du något annat tips på vad jag kan se över?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Dalledalle Visa inlägg
    Okej tack så mycket för tipset! Ska kika på det!
    Om jag inte hittar något mystiskt med fjädrarna, har du något annat tips på vad jag kan se över?
    Inte på rak arm dessvärre. Men när du ändå har bilen uppe, ryck försiktigt i hjulet och se om det känns okej. Glappar det? Titta in och se om du ser några konstigheter så att säga. Men var väldigt försiktig om inte bilen står ordentligt ska kanske tilläggas.

  9. #9
    Hade med mig farsan som skulle sitta bredvid och lyssna efter vart ljudet kom ifrån då det hörs mest på passagerarsidan. Det låter som att ljudet kommer inifrån bilen, i höjd med hjulet. Hörs inget när man har huvudet utanför rutan, utan bara inne.
    En annan konstig sak var också att när vi satt två i bilen så kunde jag inte framkalla klonket vid stora fartgupp som annars alltid låtit förut. Kan det ha med extravikten på den sidan att göra? Jag åker i 9 fall av 10 själv i bilen annars..

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen skakar kraftigt efter en stund 9-5 02
    Av toorp i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-12-25, 11:30
  2. blårök vid start då bilen stått en stund. saab 9-5
    Av potatis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-04-26, 11:07
  3. Vad bör man göra när bilen har stått länge NG900
    Av AlexAlingsås i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 22:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •