Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Generatorvin vid byte av stereo og9-5

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Generatorvin vid byte av stereo og9-5

    Hej.
    Har bytt stereo i min og9-5 2003.
    Har satt i en dubbel din med gps, dvd osv, har kvar original slutsteget + ett extra steg i bagagen
    Då stereon saknar en riktig remote ut så har jag länkat steget till stereons strömmatning så när bilen är på "on" så är steget på även om stereon är av, när jag startar bilen så hör jag varvtalet i högtalarna, hörs väldigt högt tills jag slår på stereon då tystnar det och allt blir som vanligt.

    Jag har en lågnivå adapter kopplad så steget matas med RCA utgångarna på stereon och allt funkar precis som det ska förutom när jag då har stereon avstängd, har inga problem med det slutsteget i bagagen som tar remote från baklyset.
    Har 5 rca kontakter ut, 2 fram, 2 bak och en subwoofer, subwoofer utgången är till det externa steget och övriga är till original steget.

    Stereon har remote ut, för elantenn, vilket betyder att när jag väljer radio är remote på, väljer jag dvd eller annat så slocknar den.

    Någon som har nått tips hur jag ska tackla detta?
    Frånsett att sätta en manuell strömbrytare till remoten.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Lite mysko att remote ut, för elantennen slocknar när du annat än radio, så brukar det inte vara. Och det finns ingen annan pinne för styrning av externa tingestar som slutsteg?
    Har du möjligtvis någon länk till bruxanvisning/inkopplingsanvisning?
    Och du har väl läst den så utgången inte är konfigurerbar?

    Känns ju lite tokigt att behöva gå in i apparaten för att fixa en egen remote.
    En nödlösning är väl att starta steget genom att växla över till radio för att dra ett relä med självhållning som är draget tills du stänger av bilen, lite smidigare än en separat knapp men ändå onödigt bökigt vara för att tillverkaren av apparaten haft huvet under armen.

    Ring generalagenten och fråga "Hur tänkte ni här då?"
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Generalagenten firar nyår borta i asien just nu , köpte den när jag var i Shanghai i höstas.
    Dock så har denna stereon funkat i min 0g9-3a utan några problem med liknande setup.

    Nej det fanns ingen annan sladd för remote, det fanns dock en sjuhel¨¨e massa RCA kontakter bak som jag fick klippa bort för att få in stereon i hålet, tror det var 12 eller 14 10cm stumpar med anslutningar, 4 till skärmar, 2 till aux in, 2 till video in osv.

    Generatorvin brukar ju dock uppstå med dåliga kopplingar osv, det låter ju inget från mitt extra slutsteg i bagagen så det känns inte som det är själva stereon som är boven mer än att remote saknas.
    Samtidigt låter det ju helt normalt när jag sätter in originalstereon, som då styr steget med sin inbyggda remote.

    Kan det vara något annat än 12V+ som är remote till original slutsteget?
    Senast redigerat av Pumba den 2015-02-15 klockan 22:04.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    179
    Medlem#
    9251
    För remoten finns det 12V i ljusvredet när nyckeln är i läge OFF.

    Vad gäller vinandet, har du dragit matningen till steget och RCA trådarna separat så det helt enkelt inte är det som dummar sig?
    Annars finns det avstörningsfilter för RCA kablage som kanske kan avhjälpa detta?

    Ex Kjell&Co art: 39607
    Saab 9-5 2,0t aut -98 GDM Performance E85 steg1

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av multi Visa inlägg
    För remoten finns det 12V i ljusvredet när nyckeln är i läge OFF.

    Vad gäller vinandet, har du dragit matningen till steget och RCA trådarna separat så det helt enkelt inte är det som dummar sig?
    Annars finns det avstörningsfilter för RCA kablage som kanske kan avhjälpa detta?
    Jag har egentligen inte dragit några kablar alls utan allt är ogiginalkablar, originalenheten har vanlig iso kontakt, men den skickar lågnivå till slutsteget, men kopplar jag isokontakten till stereon så skickar den ju högnivå ner till steget vilket man inte vill, så det enda "extra" som sitter där är en 10cm kabelstump som är 4st rca kontakter till en isokabel.

    Allt är gjort enligt denna tråden
    http://saabworld.net/f29/aftermarket...saab-9-5-a-84/

    Dock så hittade jag ju lite längre ner på en annan sida att det uppkommit liknande problem och då var det en avskiljare som behövdes på rca kontakterna, så det får bli en sån och testa med.
    http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=4&t=117098
    Senast redigerat av Pumba den 2015-02-15 klockan 22:22.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    179
    Medlem#
    9251
    Om du vill ha det gjort ordentligt så hade jag åkt till Biltema och köpt ett kabelkit och dragit rejäla trådar till steget.

    Får du för dig att hänga i värre grejer så har du förberett för det redan ju.


    Latmans lösningen är ju som sagt annars att bara hänga på en sådan avskiljare.
    Saab 9-5 2,0t aut -98 GDM Performance E85 steg1

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av multi Visa inlägg
    Om du vill ha det gjort ordentligt så hade jag åkt till Biltema och köpt ett kabelkit och dragit rejäla trådar till steget.

    Får du för dig att hänga i värre grejer så har du förberett för det redan ju.


    Latmans lösningen är ju som sagt annars att bara hänga på en sådan avskiljare.
    Jag har ju dock redan värre grejer dragit till steget i bagagen så den delen är ju redan klar, det är ju mest att jag på ett smidigt sätt vill behålla alla de högtalarna som sitter i bilen då jag är väldigt nöjd med ljudet, det enda som saknades var lite djupare bas så satte en 15" i bagagen.

    Får bli en avskiljare först och se om det gör någon skillnad.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    179
    Medlem#
    9251
    Återkom gärna med hur det utvecklar sig för dig!
    Saab 9-5 2,0t aut -98 GDM Performance E85 steg1

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av multi Visa inlägg
    Återkom gärna med hur det utvecklar sig för dig!
    Det löste sig med en avskiljare, tog bort allt vad störningar heter, så nu får jag köpa fler så det räcker för alla utgångar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Vad hette denna avskiljare o var hittade du denna? Länk?

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Vad hette denna avskiljare o var hittade du denna? Länk?
    Vanlig galvanisk avskiljare, köpte den på ebay för 60kr.

    http://www.ebay.com/itm/310790850806...%3AMEBIDX%3AIT
    Senast redigerat av Pumba den 2015-02-24 klockan 22:54.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Generatorvin - avstörningsfilter
    Av Eindpeng i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-05-26, 23:01
  2. byte av stereo i en saab 9-5 me as2 stereo?
    Av klimpan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-29, 15:59
  3. Problem med generatorvin i högtalare
    Av wrath_child i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 13:42
  4. Generatorvin...
    Av Mr Green i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 23:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •