Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Fjäderbensstag/subframe på 9-3ng sportchassi

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -

    Fjäderbensstag/subframe på 9-3ng sportchassi

    Någon som monterat ett fjäderbensstag eller subframe på en 9-3 ng med sportchassi och kan säga något om det blir någon förbättring?

    Tittade på det från GenuineSaab och där är det ju mycket positiva kommentarer.. frågan är ju om de hade sportchassi eller inte.
    http://www.genuinesaab.com/catalog/p...roducts_id=647

    Dessutom har jag fått för mig att Aero av 9-3 ng har en subframe, vilket inte Vector har, är det så?

    Funderar på att inhandla ett fjäderbensstag till och börja med, vilka är era rekommendationer?

    MapTuns är det slut eller, hittar inte det?
    GenuineSaabs ser ju mer seriöst ut än Speedparts iaf.
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...ag/102990.html

    GenuineSaabs subframe: http://www.genuinesaab.com/catalog/p...roducts_id=270
    SAAB 9-3 SS MY04 Vector

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Alla har subframe, samma grundkonstruktion.

    Jag har både fjäderbensstag & subframestag. Bättre eller sämre. Svårt & säga nu när man haft det ett tag. Men vill minnas att det blev en exaktare känsla när man svänger & har fart.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Alla har subframe, samma grundkonstruktion.

    Jag har både fjäderbensstag & subframestag. Bättre eller sämre. Svårt & säga nu när man haft det ett tag. Men vill minnas att det blev en exaktare känsla när man svänger & har fart.
    Då kanske det var det att Aeron har subframestag också?

    Vad bör man satsa på tycker du, fjäderbensstag elr subframestag? Är mest inne på fjäderbensstag, läste att 9-3ng är så pass vridstyv iaf. så jag är tveksam hur mkt det gör med subframestag, tror då mer på fjäderbensstag, men då läste jag om ngn som sa det var såpass nära brandväggen och att det redan hjälpte vridstyvheten en del.

    Vars har du köpt din grejor ifrån?

    Off-topic: Sjukt stilrena bilar du har! B-)
    Senast redigerat av cforsberg den 2015-02-15 klockan 18:53.
    SAAB 9-3 SS MY04 Vector

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Fjäderbensstaget sitter mellan fjäderbenstornen i motorrummet.
    Subframestaget under motorn, i motorns "vagga".

    Det säges att subframstaget troligen gör mest nytta. Detta iom att fjäderbenstornen är ganska vridstyva.

    Jag har köpt fjäderbensstagen av Maptun & subframestagen av Genuinesaab.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    47
    Medlem#
    9455
    Jag har en 9-3 sc Vector med sportchassit. Satte dit ett maptun fjäderbensstag i januari och kan säga att det gjorde stor skillnad, blev bra mkt bättre känsla vid kurvtagning och karossen kränger inte alls så mkt i tex rondeller som utan. Vid lanavägskörning och snabba rörelser så har man mkt mer kontroll över bilen.
    Körningen blir mer inspirerad kan man ssäga.
    Det enda negativa jag kan säga är att bilen blir mer känslig för vind tyvärr. Men annars toppen grej om man hittar dem.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mac2thaPac Visa inlägg
    Jag har en 9-3 sc Vector med sportchassit. Satte dit ett maptun fjäderbensstag i januari och kan säga att det gjorde stor skillnad, blev bra mkt bättre känsla vid kurvtagning och karossen kränger inte alls så mkt i tex rondeller som utan. Vid lanavägskörning och snabba rörelser så har man mkt mer kontroll över bilen.
    Körningen blir mer inspirerad kan man ssäga.
    Det enda negativa jag kan säga är att bilen blir mer känslig för vind tyvärr. Men annars toppen grej om man hittar dem.
    Sedär då blev man ju sugen, att det ser rätt fränt ut är ju ingen nackdel. Synd jag pendlar på västkusten och E6an, det blåser för jämnan.. :O

    Ska jag tolka detta som du ändå rekommenderar ett köp?
    Senast redigerat av cforsberg den 2015-02-18 klockan 15:43.
    SAAB 9-3 SS MY04 Vector

  7. #7
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Mac2thaPac Visa inlägg
    Det enda negativa jag kan säga är att bilen blir mer känslig för vind tyvärr. Men annars toppen grej om man hittar dem.
    Hm kul o läsa då jag upplevt detsamma på min 9-5:a den är lite känsligare för vind. Har funderat en del på just detta. Chassit på min kärra är friskt för övrigt även hjulvinklar mm.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Inte upplevt det på dom 3st 9-5orna bilarna jag har/haft.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Hm kul o läsa då jag upplevt detsamma på min 9-5:a den är lite känsligare för vind. Har funderat en del på just detta. Chassit på min kärra är friskt för övrigt även hjulvinklar mm.
    Hmmm, jag har inbillat mig samma sak!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    47
    Medlem#
    9455
    Citat Ursprungligen postat av cforsberg Visa inlägg
    Sedär då blev man ju sugen, att det ser rätt fränt ut är ju ingen nackdel. Synd jag pendlar på västkusten och E6an, det blåser för jämnan.. :O

    Ska jag tolka detta som du ändå rekommenderar ett köp?

    Jaa.. nu bror det ju helt på vad du prioriterar. Kör du mest E6an så kanske det är dumt, men det är ju relativt vad man anser vara för känsligt. Samtidigt som det är väldigt lätt att plocka bort/sätta dit. Lite tråkigt att köra runt med den liggandes i bilen dock haha. Nämen, det bästa är ju om du kan prova någons. Eller om du får tag i en billigt så kan du ju alltid sälja den vidare om det inte passar dig.

Liknande ämnen

  1. Fjäderbensstag?
    Av Euroman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-22, 09:48
  2. subframe 9-5
    Av ChapterOne i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-07, 18:53
  3. Subframe
    Av _slippsen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-27, 22:37
  4. fjäderbensstag(?)
    Av anakha i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 21:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •