Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 46

Ämne: Mötesprotokoll årsmöten

  1. #21
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Hej mina herrar!

    Oj vad ni skenar iväg i tankeverksamhet så fort som vi blinkar till

    De justerade protokollen signeras av de 2 justerings-personer som utses under årsmötet.

    Därefter arkiveras dom i en pärm

    Mvh Michael

  2. #22
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Skenar iväg?

    Vilket tidevarv lever du i egentligen, självklart så skannar man alltid in manuellt justerade och signerade protokoll om de inte signerats digitalt. Hur skall man annars kunna distribuera dem?
    Tar du kopia och postar med snigelpost kanske, då förstår jag om mer än nödvändigt av din tid går åt till onödiga saker samt klubbens kostnader.

    Protokoll skall normalt vara färdigjusterade och tillgängliga på anslagen plats för den som önskar läsa inom 14 dagar.
    Jag har svårt att förstå varför det skulle vara annorlunda här?
    Och det finns inget att tjäna på att det tar oacceptabelt lång tid annat än om man vill att saker skall falla i glömska eller tigas ihjäl.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #23
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Skenar iväg?

    Vilket tidevarv lever du i egentligen, självklart så skannar man alltid in manuellt justerade och signerade protokoll om de inte signerats digitalt. Hur skall man annars kunna distribuera dem?
    Tar du kopia och postar med snigelpost kanske, då förstår jag om mer än nödvändigt av din tid går åt till onödiga saker samt klubbens kostnader.

    Protokoll skall normalt vara färdigjusterade och tillgängliga på anslagen plats för den som önskar läsa inom 14 dagar.
    Jag har svårt att förstå varför det skulle vara annorlunda här?
    Och det finns inget att tjäna på att det tar oacceptabelt lång tid annat än om man vill att saker skall falla i glömska eller tigas ihjäl.
    Hej David!

    Lugn bara lugn nu

    Vi har aldrig tidigare lagt upp några årsmötesprotokoll på vår hemsida, utan dom signeras och arkiveras i en pärm hos Stig, medlemsnummer 1

    Så vi har ingen överenskommelse om att ha dessa tillgängliga inom 14 dagar efter ett årsmöte.

    Och vi har aldrig fått frågan om att sprida våra årsmötesprotokoll sedan jag kom med i styrelsen 2008.

    Det är först nu som jag väkt liv i frågan på allvar eftersom vi dels har möjligheten med en ny hemsida, och dels att få upp transparansen gentemot alla klubbens medlemmar vad som faktiskt behandlas på ett årsmöte

    Mvh Michael

  4. #24
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Varför skulle jag hålla mig lugn?
    Jag tycker tempot i dessa frågor är alldeles för lågt!

    "Lugn", "En sak i taget", "Vi lägger det på göra listan" är uttryck som används för det mesta, jag vill gärna ha svar som "Jag tar tag i frågan och ser till att ni får svar snarast"



    Och vad personen som arkiverar en pärm har för medlemsnummer vet jag inte vad det har med frågan att göra och du behöver heller inte förklara.

    Att det inte finns någon tid angivet för när protokoll skall vara justerade finnas tillgängliga är en klar brist, utan det behöver de ju inte justeras eller göras tillgängliga alls.

    Att ni inte fått frågan hör heller inte hit, man har som förtroendevald ett ansvar gentemot sina medlemmar och att göra mötesprotokollen tillgängliga är en sådan sak som medlemmen inte skall behöva fråga om, det är självklart att den skall finns tillgänglig.

    Möjligheten har funnits hela tiden eftersom det funnits en lösenordsskyddad del på hemsidan där t.ex. rabatterna till SP noga vaktats.

    Du eller Stig får gärna skicka pärmen till mig så skannar jag in rubbet och returnera pärmen inom 14 dagar!

    Varför så många smilys?

    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Hej alla!

    Jag har en liten fundering som dök upp nyligen. Var kan jag som medlem hitta och ta del av årsmötesprotokoll samt tillhörande årsredovisning?

    Samt var kan jag hitta klubbens stadgar?
    /Medlem 8644
    Frågan är högst allvarligt menad från min sida och Echonator m.fl. har väntat i minst 7 månader utan att ha fått något såvida ni skickat en papperskopia till honom.

    Jag tror jag skriver i nästan alla/många medlemmars intresse.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2015-09-14 klockan 20:56. Anledning: Misstolkat och då irrelevant citat borttaget
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #25
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Okej, här övertolkades lite, men jag var lite otydlig. Med "hos oss" menade jag på mitt jobb, inte klubben, de har _knappast_ samma krav sig som jag har på jobbet inom statlig myndighet!

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #26
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Frågan är högst allvarligt menad från min sida och Echonator m.fl. har väntat i minst 7 månader utan att ha fått något såvida ni skickat en papperskopia till honom.

    Jag tror jag skriver i nästan alla medlemmars intresse.

    Lugn och fin nu...! Personligen så har jag knappast lidit nämnvärt, och jag tror att vi nog är en försvinnande liten del som faktiskt skulle bemödat sig om att läsa protokollen om de funnits tillgängliga (brukar ju knappt vara någon som läser när man publicerat årsmötesprotokollet.....erfarenhet från flertalet ideella föreningar och BRF:er)



    Nåväl, jag misstänker att samtliga berörda är läskunniga och därigenom har uppfattat att det finns en önskan om att detta skall skötas annorlunda och snabbare i fortsättningen. Jag misstänker även att det inte hjälper att härja runt i frågan med några dagars mellanrum, utan det får ta sin lilla stund (även om det kunde gått snabbare ).


    Jag har för övrigt en del annat att lufta/bolla med Törnros men jag tror jag tar det via mail from now.

    /E

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  7. #27
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Okej, här övertolkades lite, men jag var lite otydlig. Med "hos oss" menade jag på mitt jobb, inte klubben, de har _knappast_ samma krav sig som jag har på jobbet inom statlig myndighet!
    Då var det en misstolkning från min sida, men resten är relevant
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #28
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Lugn och fin nu...! Personligen så har jag knappast lidit nämnvärt, och jag tror att vi nog är en försvinnande liten del som faktiskt skulle bemödat sig om att läsa protokollen om de funnits tillgängliga (brukar ju knappt vara någon som läser när man publicerat årsmötesprotokollet.....erfarenhet från flertalet ideella föreningar och BRF:er)



    Nåväl, jag misstänker att samtliga berörda är läskunniga och därigenom har uppfattat att det finns en önskan om att detta skall skötas annorlunda och snabbare i fortsättningen. Jag misstänker även att det inte hjälper att härja runt i frågan med några dagars mellanrum, utan det får ta sin lilla stund (även om det kunde gått snabbare ).


    Jag har för övrigt en del annat att lufta/bolla med Törnros men jag tror jag tar det via mail from now.

    /E
    Att du personligen inte lidit betyder inte att det är ok att sköta detta hur slapphänt som helst och säger du att det ok att det tar "sin lilla stund" lär det hanterar med lägsta prio.Sittande ordförande har ju haft det under näsan sen 2008.

    Ta dina frågor i enrum om de är privata.
    Gäller det klubben finns ingen anledning att göra det
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Då var det en misstolkning från min sida, men resten är relevant
    Ni tycks ha samma j*vla interna stormar som ideella föreningar alltid drabbas av. Båtklubbar inte minst.

    Röj upp det internt, demokratiskt utan att göra upp saker offentligt. Det är inte snyggt och publikt representativt för klubbens anseende.

    Mvh
    /Lufto

  10. #30
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Att saker inte sker eller sker alldeles för långsamt är väl knappast en "intern storm", om man är osams i en båtklubb om varför han som står närmast slipen inte är klar att lägga i sin båt när de bakom i kön är redo på våren inträffar i alla båtklubbar förr eller senare och stormen är ett faktum

    "Röj upp internt" Det är ju det vi kräver i de flesta fall, i denna tråd handlar det om den simpla uppgiften att publicera några dokument så att den som vill har möjligheten att läsa dem.

    Och jag håller med om att "Det är inte snyggt och publikt representativt för klubbens anseende." att inte göra en så enkel sak när medlemmar så önskar.
    Det kunde varit löst efter 2-6 poster och mindre än 48 timmar om det funnits lite handlingskraft, hade det tagit ytterligare 2 veckor hade ingen haft något emot det utan varit jätteglada att något händer.

    Om paralleller till sjön och båtliv skall dras så har jag "Hellre storm än stiltje"

    P.S. Lufto, det brukar ju vara du som är lite grumpy ibland, idag kanske det var min tur
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #31
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Att du personligen inte lidit betyder inte att det är ok att sköta detta hur slapphänt som helst och säger du att det ok att det tar "sin lilla stund" lär det hanterar med lägsta prio.Sittande ordförande har ju haft det under näsan sen 2008.

    Ta dina frågor i enrum om de är privata.
    Gäller det klubben finns ingen anledning att göra det
    Använder du mig personligen som exempel på folk så får du även gott lyssna på vad jag har att säga om saken då jag hellre för min egen talan än att du gör det.


    Privata frågor eller det som rör klubben tar jag i enrum bäst jag vill, och har du bekymmer med det så skicka gärna ett PM så kan vi ordväxla lite där. En av anledningarna till att inte ta frågor rörande klubben öppet på ett helt offentligt forum är just att det är frågor som rör klubben och dess medlemmar. På samma sätt vill jag inte sitta och ta dessa frågor kring ett bord på Sergels torg sittandes med megafoner och storbildsskärm.

    Jag förstår även att det finns ett visst missnöje bland vissa medlemmar ang hur styrelsen sköter sitt arbete, men då ser man till att inte ge styrelsen fortsatt förtroende och det gör man vid årsmötet och inte genom att sitta och gorma på ett publikt forum.....men även detta är min åsikt.


    Och ja, jag understryker återigen att jag gärna sett att vissa saker skulle ha skett i ett annat tempo, och att vissa saker som inte har skett skulle ha skett, men i mångt och mycket anser jag (notera JAG) att detta är fel forum för de flesta av dom frågorna/tankarna/funderingarna jag har ang detta.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  12. #32
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jag har full respekt för om du för din talan själv så klart men då du startade tråden och har samma önskemål på att få ta del av årsmötesprotokoll samt tillhörande årsredovisning samt stadgar som jag själv har.
    Dvs. jag vill ha möjligheten att läsa dessa dokument vilken borde vara ett enkel uppgift att lösa.

    Det är väl inte ett missnöje om hur styrelsearbetet bedrivs utan tempot på vissa uppgifter.
    Och det är helt korrekt att ledamöter väljs på ett årsmöte, delar din åsikt full ut.

    Själv tycker jag att det är det enda forum vi har tillgängligt för att efterfråga nämnda dokument.
    Att välja ett annat forum för mer känsliga diskussioner är också givet.
    T.ex. kan du och jag ta en diskussion över PM eller en kopp kaffe då vi bor rätt nära varandra om vi har något att diskutera.

    Denna tråd har ju faktiskt lett till att vi nu fått stadgarna tillgängliga även om de inte ligger där de borde på hemsidan än med jag gissar att nån jobbar på att lösa det, se det positiva i situationen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #33
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Jag förstår även att det finns ett visst missnöje bland vissa medlemmar ang hur styrelsen sköter sitt arbete, men då ser man till att inte ge styrelsen fortsatt förtroende och det gör man vid årsmötet och inte genom att sitta och gorma på ett publikt forum.....men även detta är min åsikt.
    Problemet är att geografin gör det mycket svårt för en stor del av klubbens medlemmar att närvara vid årsmötet. Eftersom det är 2015 är detta mycket lätt att lösa med diverse tekniska lösningar som är vare sig avancerade eller dyra.
    Detta har påtalats ett flertal gånger och svaret har, som alltid, varit "vi jobbar på det". I sann STCS anda händer det dock ingenting.
    Att lägga ut protokollen på hemsidan vore ett steg i rätt riktning, ett steg som skulle visa på att styrelsen åtminstone lyssnar och tar till sig. Men som sagt, i sann STCS anda...

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #34
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Problemet är att geografin gör det mycket svårt för en stor del av klubbens medlemmar att närvara vid årsmötet. Eftersom det är 2015 är detta mycket lätt att lösa med diverse tekniska lösningar som är vare sig avancerade eller dyra.
    Detta har påtalats ett flertal gånger och svaret har, som alltid, varit "vi jobbar på det". I sann STCS anda händer det dock ingenting.
    Att lägga ut protokollen på hemsidan vore ett steg i rätt riktning, ett steg som skulle visa på att styrelsen åtminstone lyssnar och tar till sig. Men som sagt, i sann STCS anda...

    I detta fallet så går det alldeles utmärkt att skriva och skicka in en motion inför årsmötet. Styrelsen är tvungen att behandla en korrekt motion, och du som motionär behöver inte vara närvarande vid mötet för att motionen skall behandlas.

    Och som vanligt när det gäller ideella föreningar så är det mycket tycka och anse, medan när det väl kommer till kritan och en motion skall skrivas (för att skarpt markera vart man vill styra skutan) så brukar det vara mycket skralt när punkten motioner nås på dagordningen.


    Jag sitter absolut inte och försvarar någon nu (jag blir väl säkert anklagad för det ändå), utan påtalar bara att sitta och gnälla på internet kanske inte hjälper, och att man då får ta sig själv i kragen. Att lämna motioner till årsmötet är var och ens rättig- och skyldighet för att få till förändringar i föreningen.


    PS: Som du själv skrev, det är 2015 nu, så de geografiska avstånden torde inte vara ett alltför stort hinder att lämna in en motion ang hur specifika protokoll skall finnas tillgängliga Får du med dig mötet på din linje så måste det klubbas igenom och genomföras

    2 användare gillar detta inlägg



    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  15. #35
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    I detta fallet så går det alldeles utmärkt att skriva och skicka in en motion inför årsmötet. Styrelsen är tvungen att behandla en korrekt motion, och du som motionär behöver inte vara närvarande vid mötet för att motionen skall behandlas.

    Och som vanligt när det gäller ideella föreningar så är det mycket tycka och anse, medan när det väl kommer till kritan och en motion skall skrivas (för att skarpt markera vart man vill styra skutan) så brukar det vara mycket skralt när punkten motioner nås på dagordningen.


    Jag sitter absolut inte och försvarar någon nu (jag blir väl säkert anklagad för det ändå), utan påtalar bara att sitta och gnälla på internet kanske inte hjälper, och att man då får ta sig själv i kragen. Att lämna motioner till årsmötet är var och ens rättig- och skyldighet för att få till förändringar i föreningen.


    PS: Som du själv skrev, det är 2015 nu, så de geografiska avstånden torde inte vara ett alltför stort hinder att lämna in en motion ang hur specifika protokoll skall finnas tillgängliga Får du med dig mötet på din linje så måste det klubbas igenom och genomföras
    Att skicka in en motion är inte detsamma som att kunna närvara och argumentera för sin sak.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  16. #36
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Att skicka in en motion är inte detsamma som att kunna närvara och argumentera för sin sak.

    Exakt, men det är något som alla kan och ska göra för att driva igenom en förändring. Har du inte skickat in en motion så kan du stå och gorma bäst du vill under övriga frågor på ett årsmöte och det finns inget som tvingar styrelsen att ens behandla frågan Har du skrivit en motion på ett bra sätt så bör du inte ha några problem att få med dig mötet utan att vara närvarande, och styrelsen är då tvingade att följa mötets beslut att antingen bifalla, avslå eller anse din motion som redan besvarad.

    I fall som dessa så brukar det sällan vara ett problem att få med sig mötet om man har en välskriven motion

    Så se inte detta som något slags försvarstal, utan mer som ett vettigt tips på hur du som medlem faktiskt kan och ska arbeta igenom förändringar när det inte blir något gehör under övriga året

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Att saker inte sker eller sker alldeles för långsamt är väl knappast en "intern storm", om man är osams i en båtklubb om varför han som står närmast slipen inte är klar att lägga i sin båt när de bakom i kön är redo på våren inträffar i alla båtklubbar förr eller senare och stormen är ett faktum

    "Röj upp internt" Det är ju det vi kräver i de flesta fall, i denna tråd handlar det om den simpla uppgiften att publicera några dokument så att den som vill har möjligheten att läsa dem.

    Och jag håller med om att "Det är inte snyggt och publikt representativt för klubbens anseende." att inte göra en så enkel sak när medlemmar så önskar.
    Det kunde varit löst efter 2-6 poster och mindre än 48 timmar om det funnits lite handlingskraft, hade det tagit ytterligare 2 veckor hade ingen haft något emot det utan varit jätteglada att något händer.

    Om paralleller till sjön och båtliv skall dras så har jag "Hellre storm än stiltje"

    P.S. Lufto, det brukar ju vara du som är lite grumpy ibland, idag kanske det var min tur
    Jag lider inte.

    Jag kan bara beskåda pajkastning i STCS styrelse mellan varandra.

    Så enkelt var det med det.

    Lycka till!

    /Lufto

  18. #38
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Denna tråd har ju faktiskt lett till att vi nu fått stadgarna tillgängliga även om de inte ligger där de borde på hemsidan än med jag gissar att nån jobbar på att lösa det, se det positiva i situationen.
    Jag har nu lagt upp stadgarna som en separat sida på hemsidan, hoppas det är till belåtenhet.
    http://www.saabturboclub.com/stadgar/

    P.S: Grym gratis OCR-funktion som jag körde PDF'en i och inte behövde göra en enda justering efteråt av det tolkade materialet: http://www.onlineocr.net/

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  19. #39
    Vem i styrelsen skickar men sin medlemsansökan till?

  20. #40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •