Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Turbo tjuter vid fullt laddtryck Saab 9-3sc -07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Question Turbo tjuter vid fullt laddtryck Saab 9-3sc -07

    Hej!

    Nu går jag helt bet, har en Saab 9-3 sc -07 2,0T (209hkr). Den är programvaruoptimerad hos gdm-performance och ger nu ca 270hkr.

    Problemet började direkt efter att den nya programvaran lagts in med att det började tjuta när turbon uppnådde fullt tryck, dessutom blir det tryckbortfall i samband med att det börjar tjuta, låter lite som en visselpipa. Har bytt intercooler då den såg skum ut men det hjälpte inte, satte en helsvetsad i aluminium från do88. Alla slangar är nya och täta så det läcker inte.

    Provade att plocka av luftburken för att se om det var där det tjöt, enda skillnaden blev att "tjut-ljudet" hördes tio gånger tydligare och högre, fortfarande likadant med tryckbortfall, plus att bilen "gungar" fram när man trycker gasen i botten, samtidigt som tjutljudet låter mer och mindre i takt med gungandet.

    Ska tillägga att tjutandet inte ALLTID kommer, men oftast..

    Någon som vet vad det kan vara, eller fått samma problem och hittat lösningen?
    All hjälp är av stor tacksamhet!

    Kan tillägga att jag haft den inne på verkstad men vi lyckas inte lura ut vad sjutton det är..

    Ha det gott alla saabälskare!

    /Elias
    Senast redigerat av p.elias.e den 2015-02-14 klockan 15:26. Anledning: Kom på en grej till
    Saab = Se Andra Avundsjuka Bilägare

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Antingen läcker det, eller så är det ett mekaniskt fel i turbon, typ dåliga lager, eller deformerat kompressorhjul. Det är bara att fortsätta felsöka.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Inget av det ovannämnda, kan det helt enkelt vara så att jag har för mycket laddtryck mot vad grejerna klarar av? Tänkte att, eftersom ljudet kommer ut via insuget, (om man plockar av slangen till luftburken hörs ljudet tio gånger tydligare) att det är något, typ wastegaten kanske? Eller, att det helt enkelt som jag sa är för mycket tryck mot vad grejerna klarar..?
    Saab = Se Andra Avundsjuka Bilägare

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Alltså, en turbo låter ju alltid lite. Frågan är, låter den normalt, eller onormalt? För mycket laddtryck handlar det inte om.
    Hur mycket erfarenhet av turbo har du? Har du koll på hur den bör låta om den är frisk?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Som jag sa, jag har haft den inne på verkstad och dem konstaterar att det inte låter som det skall, tänk dig ett tjutande ljud, inte det vanliga turbovinet som ska vara där, utan ett tjut, när den uppnår fullt tryck, och så tappar den effekt..

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Tänk dig läckage när turbotrycket kommer...

    En slang med en liten reva i eller så och där försvinner luften ut i det fria och tappar då effekt, bara att provtrycka.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Hackande vid fullt laddtryck? NG900 2.0t -95
    Av alucar[D]^ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 19:17
  2. Tjuter/skriker under laddtryck
    Av nt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-16, 17:55
  3. Bilen "tjuter" vid fullt rattutslag?
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 21:19
  4. 9000 turbo 94 hostar till vid fullt laddtryck
    Av svante_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 23:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •