Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Ny köpt saab 9-5 2.0t felsökning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Leksand Dalarna
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Ny köpt saab 9-5 2.0t felsökning

    Tjenare, vart i akut behov av en bruks bil för ca en vecka sen när min gammla v40 inte ville vara med längre, lång historia kort jag köpte en 9-5 2.0T -01 av en bekant till en kompis för 14k skattat och besiktad i oktober.
    Just nu så håller jag på och går igenom motor och motor-styrning för att inte råka på några överaskningar tex oil-sludge etc.
    Vevhus ventilationen är bytt till version 6 för ett år sen på verkstad, jag har konstaterat att backventilen inte är hel genom att göra ett sug test så de blir att köpa ny på mekonomen på måndag.

    Det har läckt olja runt vevhuskåpan så jag har beställt en ny packning till den, har även läst att läckaget kan bero på att ventilen släpper in tryck in i vevhuskåpan.
    Packningen kanske var onödig men jag ska ända av med skiten för att kolla så de inte är oil-sludge så tänkte de skadar inte att byta den när jag ändå är där.

    När jag gjorde sug testet på ventil slangen så testa jag även att blåsa, det gick men jag fick ta i så jag vart aningen yr ska det va så segt? kan slangarna var igensatta? Bilen var kall vid tillfället och det var utomhus i -4 grader.
    Det låter även som att det läcker avgaser runt motorn någonstans men endast 3-4 efter kallstart så fort motorn får lite värme så slutar det, kan de bero på den trasiga ventilen? eller har jag andra problem? Har inte sett några avgaser trots minusgrader ute så jag har inte kunnat lokalisera vart de läcker.

    Det är ca 400 mil sedan förra oljebytet och oljan på stickan ser ok ut men jag har ändå beställt nytt filter och ny olja från maptune för att vara säker. Bilen går allmänt bra att köra har inte märkt nått konstigt i övrigt men har hört så mycke om dom här årsmodellerna så vill kolla allt för att vara på säkra sidan, särkilt då jag pendlar 140 mil i två etapper 1 gång i månaden "vill inte bli stående".

    Några fler tips på saker jag kan kolla eller hålla under uppsikt är varmt välkomna.

    Tack på förhand

    Bilen har gått 19000 mil är allmänt fräsch och har full service bok fram till 14000 mil

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 122
    Hej och välkommen till STCS

    Läs här och du kommer att ha nytta av klubbrabatter i ditt Saabägande.
    Redigera gärna din profil med ort/region vilket kan vara bra för att få lokal hjälp.
    Och en signatur med din bil är praktiskt när man ställer frågor om sin bil så slipper folk gissa och du behöver inte skriva det varje gång.


    Ang. att det låter som det läcker avgaser, kolla efter sot i skarvar på avgassystemet t.ex. mellan turbo och downpipe (DP) samt ta bort värmeskölden över turbon och kolla om någon av bultarna till grenröret är av, det förekommer även om det inte är jättevanligt.

    Kolla/byt vacuumslangarna det är en billig åtgärd samt att det är vanligt att de torkar och spricker, finns massor skrivet om det så sök.
    slangarna är 4mm invändigt så köp 2m om du skall till Mekonomen.


    Har oljan bara gått 400mil skulle jag hålla koll på oljenivån en tid framöver för att se om den förbrukar olja innan byte.
    Byt fram i vår istället när du känner till om/hur mycket hon dricker.

    Kolla tändstiften så att de ser fräscha ut och är av rätt modell och har rätt gap
    Alla Saabar skall ha NGK och inget annat, Mekonomen prackar gärna på sina kunder BOSCH som "mycket bättre"
    jag skulle själv inte välja NGK PFR6H-10 LongLife utan förmodligen BCPR7ES-11, kolla i bruksanvisningen till just din bil.


    Kontroll av hur långt kamkedjestäckaren är ute är en bra idé för att lära känna din bil.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Leksand Dalarna
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Man tackar känns alltid trygt när de finns ett bra forum bakom ryggen när man ska mecka.
    Ok slang ska införskaffas jag tror jag byter alla vakumslangarna så jag vet att dom är fräscha.
    Då håller jag på oljebytet ett tag tills jag vet om hon dricker.
    Har inte kollat kjedjan ännu men lysnade på kåpan med en slang och hörde inga missljud iaf, ska ta en koll på de nästa helg när jag inte har ungarna, alltid intressant med 2 nyfikna ungar på 5 och 2 år som ska "hjälpa till" men man måste ju starta ett intresse hos dom i rätt ålder.

    Tack för alla bra tips, jag känner mig varmt välkommen.

    Fridens
    Saab 9-5 2001 2.0T 150hk Ecopower

Liknande ämnen

  1. felsökning saab 9-5 2,3T -99 hjälp
    Av 9-3 Robin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-08, 12:45
  2. Har nu köpt en SAAB
    Av Hypnosis i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-07-25, 22:20
  3. Nu har jag köpt en Saab!!
    Av Turbo Tompa i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-28, 23:22
  4. ...har köpt en Saab
    Av Wenchee i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-11-17, 23:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •