Tjenare, vart i akut behov av en bruks bil för ca en vecka sen när min gammla v40 inte ville vara med längre, lång historia kort jag köpte en 9-5 2.0T -01 av en bekant till en kompis för 14k skattat och besiktad i oktober.
Just nu så håller jag på och går igenom motor och motor-styrning för att inte råka på några överaskningar tex oil-sludge etc.
Vevhus ventilationen är bytt till version 6 för ett år sen på verkstad, jag har konstaterat att backventilen inte är hel genom att göra ett sug test så de blir att köpa ny på mekonomen på måndag.
Det har läckt olja runt vevhuskåpan så jag har beställt en ny packning till den, har även läst att läckaget kan bero på att ventilen släpper in tryck in i vevhuskåpan.
Packningen kanske var onödig men jag ska ända av med skiten för att kolla så de inte är oil-sludge så tänkte de skadar inte att byta den när jag ändå är där.
När jag gjorde sug testet på ventil slangen så testa jag även att blåsa, det gick men jag fick ta i så jag vart aningen yr ska det va så segt? kan slangarna var igensatta? Bilen var kall vid tillfället och det var utomhus i -4 grader.
Det låter även som att det läcker avgaser runt motorn någonstans men endast 3-4 efter kallstart så fort motorn får lite värme så slutar det, kan de bero på den trasiga ventilen? eller har jag andra problem? Har inte sett några avgaser trots minusgrader ute så jag har inte kunnat lokalisera vart de läcker.
Det är ca 400 mil sedan förra oljebytet och oljan på stickan ser ok ut men jag har ändå beställt nytt filter och ny olja från maptune för att vara säker. Bilen går allmänt bra att köra har inte märkt nått konstigt i övrigt men har hört så mycke om dom här årsmodellerna så vill kolla allt för att vara på säkra sidan, särkilt då jag pendlar 140 mil i två etapper 1 gång i månaden "vill inte bli stående".
Några fler tips på saker jag kan kolla eller hålla under uppsikt är varmt välkomna.
Tack på förhand
Bilen har gått 19000 mil är allmänt fräsch och har full service bok fram till 14000 mil