Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: 9-5 2011 Buggig Infotainment

  1. #1

    9-5 2011 Buggig Infotainment

    Min nyinköpta 9-5:a Har "belgiska sjukan". Infotainment navigatorn kommer inte ihåg klockan, Ställer som Belgien som standardnamn, Kommer inte ihåg språkvalet och kan inte spara adresser och övriga inställningar i bilen.

    Detta ska ju tydligen kunna fixas med en mjukvaruuppdatering enligt många amerikanska forum. Känner någon till något ställe som kan fixa det här. Min lokala saab service partner kan tydligen inte fixa det här iaf.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Ja, det kan fixas med en mjukvaruuppdatering. Enligt den information jag har blev den uppdateringen dock aldrig klar innan konkursen och kommer således aldrig att bli klar utan man får helt enkelt leva med sjukan

  3. #3
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Eftersom alla bilar inte lider av det där så måste det ju finnas versioner av mjukvaran (alt. hårdvaran) som man kan byta till för att slippa problemet. Annars är det helt enkelt ett hårdvarufel på enheten.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Det jag har hört är att det är fixat på sena 2011or, men det hann aldrig komma en "fix" till de äldre. Så, visst, det finns nyare versioner i omlopp, men inget sätt att uppgradera mjukvaran i en enhet (eller, det kanske finns, men programvaran är inte allmänt tillgänglig).

  5. #5
    Vad jag sett så finns firmware uppdateringen i staterna. Så det borde ju finnas i Sverige också tycker man. Det är ju ändå här bilarna byggdes.
    Om inte annat så får väl försäljaren fixa en ny enhet. Jag har ju garanti tack o lov.

  6. #6
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Lämnade in min för service på SAAB i Kungsängen http://www.bilforum.biz/

    Dom sa att det finns en "fix" som Orio har och då kommer två personer från Orio upp med en bärbardator.
    Installerar och förhoppningsvis fungerar navigatorn efter detta.

    I förra veckan hade dom en kund bil inne med detta syndrom.
    Orio kom upp och installera det dom hade, det såg ut att fungera, direkt efter installation.
    Tyvärr blev inte uppdateringen permanent utan den "föll" senare tillbaka till den felaktiga inställningen, Belgien igen.

    Eftersom kunden hade en garanti från bilförsäljaren så gick han vidare.
    Det går att montera ut enheten och skicka den till Italien för ändring. Italienarna tar 8 000 kr för detta sedan
    tillkommer demontering och återmontering.
    På ett skrivbord låg en demonterade enheten.

    Idag eller senare i veckan kommer vi ha kontakt för att bestämma en tid med Orio.
    Orio kommer då upp och åker till verkstaden, är på verkstaden under ca 1 timme för att försöka åtgärda
    problemen. Detta gör Orio som goodwill. Kostar alltså inte oss konsument något.

    Men fungerar inte detta första steg så är steg 2 att demontera och skicka enheten till Italien.
    Till mitt garage: Garaget

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    Orio kommer då upp och åker till verkstaden, är på verkstaden under ca 1 timme för att försöka åtgärda
    problemen. Detta gör Orio som goodwill. Kostar alltså inte oss konsument något.
    Låter ju rimligt. Särskilt som det ju inte verkar fungera...
    Fredrik J

  8. #8
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Det har fungerat.

    Jag fick uppfattningen att dom inte vet riktigt varför och vilka modeller/serienummer
    som fungerar, hade dom vetat det så har dom kunnat bett verkstadspersonalen läsa
    av vilket nummer navigator enheten har. Därefter hade dom kunnat svarat på om det
    finns en fix som dom kan maila eller ej.

    Ett mail måste ju vara betydligt billigare att skicka än två personer.

    Jag har fått en preliminär tid i början av mars, återkommer när jag vet mer.
    Till mitt garage: Garaget

  9. #9
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Tyvärr har jag ingen information kring kartuppdateringen.
    Orio hade inte haft möjlighet att komma upp.
    Bilen var på service igår.

    Nu är i alla fall bilen varit på service, förutom vanlig service så bad jag dom byta olja i XWDn.

    Ska tillbaka för att byta magnetventil.
    Till mitt garage: Garaget

  10. #10
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Upptäckte en ganska kul sak, om den är permanent.

    Jag har tidigare fått ändra land till Sverige från Belgien när jag vill välja destinations navigering.

    I helgen så åkte jag och lill-tjejen (7 år) SAAB och hon vet att pappa älskar sin SAAB och hon tycker också att
    vissa funktioner är balla som tex navigering, USB kontakt, handsfree telefoni och DVD i nackstöden.
    Hur som helst.

    Efter ett kalas i fredags så knappade jag in vår adress och åkte sedan hemåt genom att följa markeringen.
    På lördagen så hade vi hem efter hennes dans, skillnaden med navigatorn var att jag då sparat vår bostadsadress.
    Istället för att manuellt knappa in adressen så valde jag den ur en adresslista.
    Hon uppmärksammade då att det såg lite annorlunda ut.

    Hon frågade om man kunde ändra destinationsmålets röda nål mot något annat.
    Jag tryckte på redigera och visade att det fanns andra ikoner.
    Hon testade först blombuketten, den vart ok men inte helt bra.
    Sedan testade hon en blomma, den vart oxå ok men inte helt bra.
    Slutligen testade hon delfinen, den blev bra.

    Jag gick ur den menyn och såg till min förvåning att som land stod det Sverige.
    Tänkte att det hade med att göra att jag redan var inne i meny systemet.

    Nu på morgonen så testade jag att trycka på NAV dest och ta mig 17 stod det inte Sverige som land!
    Undrade om detta fungerade permanent med delfin ikonen och om det eventuell skulle återgå till
    Belgin om man bytte tillbaka till den röda nålen.

    Jag bytte till nålen igen och det stod fortfarande Sverige som land.
    Stannade vid en bensin mack på vägen till jobbet, stängde av bilen.
    När jag kom ut och startade bilen igen så stod det fortfarande Sverige som land.

    Vore ju kul om detta kan vara en "fix" :-D

    Jag kan inte påminna mig att jag gjort något annat med navigatorn som kan ha gjort så att det förvalda
    landet skulle ha ändrats från Belgien till Sverige. Har inte heller gjort någon annan inställning.
    Hur den ser ut när jag ska hem senare idag vet jag ju inte heller. Men den funka bra i morse i alla fall.
    Den funka även på vägen hit efter att jag ändrat tillbaka ikonen till den röda nålen samt stängt av och startat bilen.

    Kan någon annan, som har "Belgiska sjukan" testa detta på sin bil?

    Kan "Delfin metoden" bota "Belgiska sjukan"?!
    Till mitt garage: Garaget

  11. #11
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Hmm när jag åkte hem från jobbet så stod det Belgien som land igen...
    Till mitt garage: Garaget

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Haha, eller, elakt att skratta åt eländet. Jag gissar att det är som med mycket annat i åtminstone de äldre bilarna: det tar 20-30 minuter innan bilen anser att du "avslutat" din körning och återgår till något "standardläge". Så är det ju med t.ex. ACC i og9-3/9-5, gör man manuella val så sparas de i 20 minuter även efter du stängt av, men om du väntar längre så återgår den till standard.

  13. #13
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Jo fast nu fungerade det faktiskt idag på morgonen, en 'inställning' som gjordes på lördagen.

    Men sedan är det kanske lite väl optimistiskt att tro att en sådan enkel inställning skulle ändra på
    vilket land man är i. Men det hade varit kul.
    Till mitt garage: Garaget

  14. #14
    Sugmotor Plunndies avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    94
    Kommer en lösning på allt detta.
    Orio jobbar för fullt på det och kommer fåfram en ny mjukvara. Vissa kommer även kanske behöva byta lite saker på infotainmentsystemets bräda, på dom bilarna där sjukdomen gått långt.
    Allt kommer skötas snyggt och bra av Orio men jag vet inte om dom kommer ta betalt eller ej.
    Tror det iallafall
    Saab 9-3 SS 2009 Aero Biopower 2.0T (200HK)
    Saab 9-3 Cabb 2009 Aero 2.0T ''Griffin NEVS'' (210HK)
    Saab 9-3 SS 2012 Aero Griffin TTiD4 (180HK) - Tech II + GM MDI

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Hej.

    Någon ny info om detta?

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Citat Ursprungligen postat av Brainy Visa inlägg
    Hej.

    Någon ny info om detta?
    Enligt ng9-5 gruppen på Facebook så ska det hjälpa med en annan mjukvara och eventuellt byte av någon komponent.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  17. #17
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Idag görs väl någon form av hårdvaru ändring i Italien.

    Har läst att den ska man snart kunna göra även i Sverige.
    Till mitt garage: Garaget

Liknande ämnen

  1. Infotainment, AVR
    Av exile82 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-30, 11:42
  2. Hur ser man att man har Infotainment 300 på en 9-3 cab
    Av overlake i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 19:23
  3. Infotainment
    Av Micke-srs i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 11:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •