Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Hackig orolig tomgång samt orolig gång vid backning Trimmad OG9-5

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Jodå, systemet är trippel kollat, så jag hittade läckan i grenröret..


    Man kanske skulle testa annan kassett? När jag tittar på varvrknarenså är det som om den går för lågt i tomgången. Dippar ner och då börjar bileb ruska på sig.

  2. #22
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Skönt att vi på felsökningssupporten inte gissar helt galet utan att du faktiskt hittar fel.

    Se över backventiler som du nämnde först och slangar, det måste vara schysst oavsett resten.
    Testa på BF98
    Testa annan kassett/nya stift
    Testa annat spjällhus
    Testa annan mjukvara
    är vad jag nog skulle försöka med i den ordningen
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Har nu testat nytt spjällhus, kontrollerat slangarna utan resultat.

    Så jag ringde helt enkelt gurusarna på Maptun för lite hjälp och fick ett trevligt bemötande av en herr Fredrik som var en riktig lirare på det där. Han hade infallsvinkeln att spridarna (875cc) var lite stora och bökiga för uppgiften och att dom mycket väl kunde vara boven i dramat med lite felaktig programvara. Låglast egenskaperna var enligt honom sämre på 875cc än 630cc, vilket är tvärt emot vad jag fått höra innan av min egen levenrantör.

    För att dom själva skulle t.ex uppgradera från 630cc spridare till dito 875cc så skulle han få börja om från scratch då största enskilda ändringen i en setup var just spridare och att få till dom rätt, och att det då kunde vara extremt svårt att få till 100% för hemma fixaren så att säga.

    Han trodde gissningsvis att 630cc spridare och en anpassad mjukvara för det skulle kunna fixa till min lite dåliga tomgång etc då det är lättare att få tag i bra sådana än till 875cc.

    Han uteslöt helt avgassystemet.

    Vad tror ni andra?
    Senast redigerat av Renjaveln den 2015-03-10 klockan 13:45.

  4. #24
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Att Fredrik troligtvis har rätt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Liten uppdatering:

    Har nu testat att även köra med en annan tändkassett samt annan LMM och även ett tredje spjällhus. Ingen skillnad märktes utan bilen beter sig precis lika irriterande som innan...

    Dock har jag märkt att fenomenet med att tomgång dippar djupt efter gas uppkommer precis efter att man varit över 1000-1100rpm, så det spelar ingen roll om man varvat 6000rpm eller 1100 rpm, bilens tomgång dippar liksom ner förbi normal tomgång varje gång man gasat och det känns som om bilen vill dö nästan. Även märkt att bilen gärna bluddrar när man gasar och släpper upp, något den aldrig heller gjort innan avgasbytet.

    Passade även att få en andra åsikt i frågan från Robert på Nordic, och han tror stenhårt på att det är programvaran som jävlas..Dock höll han inte med Maptun om krånglet kring att spridarna ska vara 630cc istället för 875cc, för det skulle vara lätt åtgärdat enligt Robert, utan han tror att adaptionen kring BF95/98 eller E85 inte är OK i programmet och att det orsakar den dåliga gången, men både Maptun och Nordic tycker jag ska testa med en original box för att se om det hjälper....

    Vilken soppa!
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  6. #26
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Testa med original program för att utesluta.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Uppdatering:

    Nu har bilen börjat dö ibland vid start och när man krypkör...Turbo trycket betedde sig dessutom helt skumt när jag skulle ut från McDonalds med familjen i bilen..Laddmätaren började röra på sig lite hur som helst och bilen småryckte samtidigt. Detta trots jämn gas.

    Fan är det som pågår??
    Senast redigerat av Renjaveln den 2015-03-20 klockan 21:09.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    What do you know, bytte backventilen och slangarna mellan kobran och oljereturen och vips hade jag iaf en bil som vill gå på låga varv och som känns mycket starkare.

    Backventilen var tokslut och hade noll tätning, so no shit att det haft det lite kämpigt på låga varv.

    Problem fortfarande dock med att bilen ruskar på sig osnyggt vid start ögonblicket, samt orolig/låg tomgång när bilen är varm.

    Måste ju vara att den inte får soppa tillräckligt då detta inte är ett problem med kall motor..

    Bilen känns inte heller så snabb som den borde, men mätaren går ner på rött och bilen låter som han ska, men känns som om fartökningen uteblir och detta känns mest på 3:ans växel skumt nog. Tvåans och fyrans växel kändes betydligt piggare när jag var ute och pressade..

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Och så en uppdatering för er som är intresserade av såpan..

    Har nu bytt även EVAP med tillhörande backventil då även denna var kass (hade missat var den satt mhm..), vilket nu visat att bilen från början har haft alla tre backventiler trasiga samt en paj pinnbult med läckage som följd...Att bilen ens fungerat är ju ett mirakel. Helt skumt att den gått bra innan med allt det där.

    Hur som helst så vill inte bilen längre dö på låg belastning, vilket är ju helt klart ett steg i rätt riktning..

    Har även fått en putsad och uppdaterad programvara till bilen och man verkligen märker att bilen vill gå hur fint som helst, MEN, på tomgång så kan den gå ojämnt som en diesel nästan och så fort man växlar från tvåans växel och uppåt så känns bilen märkvärdigt slö...80-120 km/h (accar från 70 km/h klockat med intervall i diagnosprogram) går på 5,2 sekunder med treans växel vilket ju är väääldigt långsamt för 300+hk. Ligger jag och små duttar på gasen så känns också hela bilen som lite "klonkig" och väldigt av och på med en ryckig känsla som följd. Har även tankat bilen nu med BF98 utan skillnad.

    Man verkligen känner att det är nåt som håller tillbaka bilen, nästan som om nåt slirar...Är kopplingen på väg månne? Kan den ge den här känslan?

    Bilen bara låter som f*n och vill iväg men det blir liksom inget av med hela kraften..

    Inga felkoder eller nåt heller får jag.

    Har även borrat hål i luftburken, kan sådant påverka negativt ifall man inte får till rätt area?

    Behöver er hjälp nu killar då snacket hemma på börjar bli väl negativt..Ska även lämna in den till Saab för undersökning.
    Senast redigerat av Renjaveln den 2015-03-26 klockan 23:00.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  10. #30
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Klart vi är intresserade

    Vilka spridare sitter i nu?
    De stora spridarna stoppar man väl inte i för att få fin tomgång!?

    Och provade du någonsin att köra med originalprogram med tillhörande spridare?
    Är ju klokt när du inte vet om det är fler fel eller om det ligger i det uppdaterade mjukvaran/spridarna
    Är det på bensin eller E85 du har problem eller båda?

    Saab lär ju titta lite storögt på dina spridare och se till så de inte i oförstånd "uppdaterar mjukvaran", det är mer än en som råkat ut för det.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #31
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Lämnade in kombin härom dagen och fick grenrörsläckage åtgärdat, nu är den mycket piggare redan från botten.

    Så jag hoppas att dom eller du bytte alla packningar runt turbon och grenrör?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Tack grabbar, det värmer!

    Nu har jag fördelen att programmerare och rådgivare kring delar råkar vara samma folk som jobbar på Saab verkstaden där jag bor, så dom vet mycket väl vad bilen går för då halva gänget har varit ute och busat i den...

    Jag har alla ovanstående problem oavsett bränsle och vi testade aldrig original program för han pratade om att jag hade ju fel turbo sittandes. Men det kanske inte spelar någon roll? Har ju GT17 normalt i BP bilarna medans jag sitter med en Mitsu Aero snurra. Här pratar vi inte heller om att bilen ska spinna som en katt med 875cc spridare, men bilen gick betydligt (bilen vibrerar nu imellanåt och vill tappa varv)renare innan med dessa spridare och skillnaden var ganska stor. Därav min förbittring. Enda som tillkommit är ju avgas, och det var då hela skiten började igen.

    Jag har ägt bilen sedan den var helt original och hade problem redan från början med rå gång etc. Dock löste vi det problemet den gången med att laga pyttesmå hål som vi hittade i flexröret.

    Hela köret började ju i samband med uppgradering av avgassystemet, vilket var också det första jag tog mej an att titta på igen efter att jag märkte hur illa bilen gick. Dock utan resultat.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  13. #33
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Renjaveln Visa inlägg
    Ska även lämna in den till Saab för undersökning.
    Varit inne och fått diagnos?

    Vore det min bil och inget fel hittas kring avgas eller läckage där (då du fick problem vid avgasbyte) skulle jag backa till känd status med originalmjukvara och dito spridare, att turbon är bytt påverkar inte testkörningen nämnvärt. Och ta det därifrån.

    Det kan ju vara så att problemen funnits hela tiden men att symptomen förstärks/blir tydligare när du fick på nytt avgas.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Visade det sig vara en mix av saker....

    EVAP var helt slut den med så jag bytte ut hela rasket, men sen hade jag gjort bort mej "lite" grann hehe....

    Hursom, bilen går nu bra och gjorde 80-120 km/h på 3.8 sek på treans växel med vanlig BF98 och blött ute. Borde väl vara ok för min effekt? Kommer ju ner lite till på E85.

    Enda jag undrar över är om ni andra som kör trimmat upplever att tomgången på bilen tippar ner för att sen gå upp till normalt precis efter man startat? Jag pratar 400-500rpm eller nåt sånt.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  15. #35
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Kul att du verkar fått ordning på bitarna.
    Tomgång, pratar du varm eller kall motor?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Pratar oavsett temp. Varje gång jag startar bilen så börjar den med att dippa ner tomgången ett par sekunder innan den går upp igen. Blir ju ganska osnyggt men inget som egentligen verkar förstöra nåt.

    Gav bilen 12000mila servicen igår och vilken skillnad, bilen är ju som ny nästan. Passade även på att byta bussningen till växellåda/motorstag och det gjorde riktigt stor skillnad! Sambon kom in i morse och undrade vad jag hade gjort med bilen då den går så snyggt...
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  17. #37
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Tomgången borde snarare gå upp med kanske 500varv när den är kall snarare än ner för att sakta sjunka ner till 850varv/min
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Jo, det gör den också. Men just i efter starten så liksom dippar den ner 300rpm först innan den sen går upp och lägger sig på förhöjd tomgång.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  19. #39
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    För andra lr 3dje gången vart i landet bor du?
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Jag bor i Osby, norra skåne.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •