Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Hackig orolig tomgång samt orolig gång vid backning Trimmad OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231

    Hackig orolig tomgång samt orolig gång vid backning Trimmad OG9-5

    Hej folks,

    Har ju nu gjort ett antal modifieringar på våran 9-5 2.3t BP -08 och har nu nått 300hk sträcket. Det vi har gjort är det gamla vanliga med Aero snurra, nya kungskobran, 875cc spridare, 3"dp med 200cpi katt samt 2,5" catback system.


    Vi hade sen bilen köptes för 2 år sedan brottats med ett problem att bilen gick lite allmänt stökigt och oroligt när man stod på tomgång. Samma sak om man skulle backa eller bara för den delen komma iväg från ett rödljus och det hela visade sig tillslut efter mycket om och men bero på att flexröret i avgasystemet såg ut som en 12 taggare efter älgjakten, dvs fullt av en massa hål...Efter vi lagade flexröret så försvann problemet och bilen gick turbin likt även på E85.

    Nu har vi dock bytt ut hela avgassystemet på bilen till Maptuns helsats med 3"dp (200cpi racekisse) samt 2,5" system hela vägen. Efter detta så började bilen gå oroligt igen precis som innan. Bilen "högg" och tvekade också rejält vid acceleration och blev nästan farlig att köra. Så förhoppningarna var stora att dessa problem skulle försvinna vid ny programvara men icke.. Problemen kvarstår även om huggen och tvekningarna vid acceleration har minskat en hel del..Känns som om bilen inte riktigt vill ladda iväg fullt och tomgångs körning är ju som att rumla kring i en diesel..

    Vad kan detta bero på? Min mjukvarusnubbe mumlade lite om grundladdtrycket som bov? Vad menas med?

    Jag har ju bytt ut en hel del av gummislangarna sedan innan, och bilen gick ju bra innan avgasbytet och läckor har vi inte sett heller...
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Du har ingen i din närhet som har tillgång till en Tech2'a (diagnos instrument) med den kan man se allt.
    Så kan du få så mkt info som möjligt om vad som händer när den hugger och går dåligt, för det kan vara lite vad som helst.
    Om inte någon haft exakt lr liknande problem så blir det mest en gissningslek och brukar mest förvirra mer än det hjälper om man själv inte är så insatt i bilar.

    Mvh
    Senast redigerat av kIM0h den 2015-02-12 klockan 12:30.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Var förbi SAAB idag och han sa åt mig att låta bilen gå en vecka till då adapteringen troligtvis behövde mera tid. Kan det vara något?
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Nej, det låter bara som en undanflykt från någon som inte vill ta tag i problemet.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Du har ingen i din närhet som har tillgång till en Tech2'a (diagnos instrument) med den kan man se allt.
    https://www.google.com/maps/d/viewer...Y.k9qYccjC0h1A
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Var ju inte så långt bort vissa!

    Jag var ute och lät bilen tugga landsvägsmil idag och lät bilen segdra från höga växlar och konstigt nog fanns inte ens en tendens till tvekan när jag körde om, men tomgången är fortfarande lika orolig..Funderar på om man ska gå igenom avgassystemet en gång till bara för att vara 100% säker att det inte läcker någonstans, 9-5 verkar vara ganska känsliga för sånt.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Hur är det med grenröret? Är det tätt, och är alla skruvar hela? Inte ovanligt att dessa går av, med läckage som följd. Sedan är det viktigt att downpipen sitter ordentligt och är tät. Vad som händer längre bak i systemet är inte så intressant för att syresensorn sitter i början av downpipen.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Om avgaset läcker så brukar det ganska snabbt bli sotigt där det läcker så kryp under med ficklampa och spegel så du kan inspektera ordentligt överallt, det är ju starkt misstänkt om det uppkom efter byte av avgassystem. Fast tolkar jag din första port rätt så du bytte även spridare och program samtidigt?! Är det så kan det ju även va något där som inte lirar...

    Och kontrollera GLT så du vet att det är rätt och se över vacuumslangarna så du inte missat nån
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Hermanen här gången bytte jag "bara" avgas. Spridarna bytte jag samtidigt med turbon i somras.

    Tackar för alla schyssta tips! Ska verkligen kolla att allt blev riktigt tätt då det var första gången som jag och min medhjälpare bytte avgasystem...Tyckte dock att vi var duktiga med både pasta och skruva hehe...Men vem vet?xD
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  10. #10
    Låter lite som det skulle kunna finnas ett problem som aldrig hittats, men som lindrats av andra åtgärder...
    "Låglast/tomgång" är annorlunda än när du plockar ut effekt vid segdragning.
    Ev. felkoder vore intressant. Spjällhuset känns lite misstänkt. Kolla att alla slangar sitterpå plats och är täta.
    GLT koll.
    Kolla ALLA vaccumslangar.(+backventiler).
    Kör du orginal luftfilter?
    /Lycka till

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Hej Ola,

    Spjällhuset har jag bytt ganska nyligen så den syptomen vet jag hur den är och det stämmer inte riktigt med detta. Felkoder har jag pinsamt nog inte titta på ännu men slangarna tycker jag låter som en bra idé, dom jag bytt var ju faktiskt torra som fnöske.

    Killen som fixat programvaran sa också att en justering av GLT kunde vara aktuellt, men att han ville att jag körde runt i bilen ett tag som sagt. Symptomen med tvek och hugg vid hög belastning är nu borta, men jag tycker att bilen ändå på något sätt känns lite seg...Förut när det var blött ute så kunde jag lätt få släpp hela vägen upp till 150-160 km/h medans nu släpper det knappt.

    Det är som du säger på tomgång/låglast som bilen blir "burrig" och vill gärna protestera och ruska på sig lite.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Börja först med nya stift.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Nya stift sitter i RZ. Stoppade i dom i onsdags och gjorde skillnad när bilen pressades, man såg att bilen gått snålt p.g.a att programvaran varit fel. Men nu går bilen bra/bättre i högre register som sagt.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  14. #14
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Har du möjlighet att återställa bilen till original?
    Mjukvara och sen spridarna, testa och se om bilen uppför sig likadant.

    Vart i landet bor du?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Bilen uppförde ju sig bra efter att jag lagade läckan i det gamla avgasystemet och då hade jag redan bytt turbo+insug samt spridare till dom nya grejorna. Problemen uppstod efter att vi bytte till nya avgassystemet:/
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  16. #16
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Kom det direkt efter?

    Vart i landet bor du?
    Finns många vänliga själar här på forumet som ställer upp och kollar på bilen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Hej folks,

    Tog lite tid men här kommer en uppdatering.

    Konstaterade att downpipen var lite felaktigt ditsatt med smått läckage som följd. I samband med att jag gjorde efterkontroll så konstaterade jag att en pinnbult gått av och att grenrörspackningen hade gjort sitt milt sagt (det bubblade och var fullt av sot).

    Nu går bilen som en dröm i övrigt, men har fortfarande problem innan turbon kliver in, dvs vid tomgång och när man ska backa eller ut från t.ex korsningar. Tomgången är rå och kan vara orolig...Tänkte jag skulle byta backventiler och kolla över slangarna..Nåt mera att tänka på?
    Senast redigerat av Renjaveln den 2015-02-25 klockan 03:04.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Stora spridare ger inte sällan låglastproblem. Vad ligger lambda på enligt opensid? Har du felsökt med startas kring spridarna? Är det samma fenomen på bensin som på E85?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Jag har tyvärr inte OpenSID i bilen. Vi har kollat felkoder etc utan resultat. Köpte startgas idag och sprutade som en galning kring både spridare och slangar utan att något hände. Har dock inte testat vanlig bensin än..Men jag minns att jag upplevde skillnad med original systemet i mellan B95 och E85. Något som dock försvann vid tätning av flexröret...

    Kan det vara spjällhuset ändå? Har bytt det en gång för snart ett år sedan, men det var ju begagnat så vem vet?

    Man märker verkligen tydliga skillnader under turboladd så att säga...Kan GLT spela in?
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  20. #20
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Byta mjukvarusnubbe?

    Provat annan DI?

    Men avgaset är bytt från turbo och hela vägen samt är tätt?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •