Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Slirande koppling 9-3 2.0 -10

  1. #1
    Sugmotor Teequees avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    44

    Slirande koppling 9-3 2.0 -10

    Hej!

    Skulle behöva lite råd, märkte nyss att min koppling har börjat slira. Märkte på 2ans växel vid ~2500 varv något. Hittade ingen sökfunktion här i mobilen så hoppas någon vänlig själ skulle kunna hjälpa mig :-)

    Bilen ska självklart lämnas in. Men vad tror ni jag bör räkna med för kostnader, vad är de som ger upp som får följderna att det börja slira? Jag ska till Uddevalla från Växjö (ca 32 mil) på lördag. Är de dumt att köra bilen? Självklart blir de under väldigt lugna omständigheter.

    Bilen är en Saab 9-3 aero 2.0 -10
    Gått 12 100 mil samt chippad med ett steg 1. Ska tilläggas att bilen ej är buskörd eller racat med den.

    Tack på förhand!

    Med vänlig hälsning, Johan
    Nu: Saab 9-3 Aero Biopower -10 Steg 1
    Tidigare: Saab 9-3 Linear -04 BSR Steg 1
    http://www.garaget.org/jordklotet

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Har dock inte Aero men jag satte i en fyrpuckad när min började slira. Eller Nordic satte i en 4puckad från racestuff och jag är svin nöjd med den. Kör de ihop med org tryckplattan btw. Kommer inte riktigt ihåg de rätta siffrorna vad de kosta. Jag hade med lite oljebyte i lådan med men nånstans vid 9000-10000 med jobb och allt

    Och så tror jag inte de är direkt farligt att köra med den så länge du inte laddar på så att de slirar hela tiden. Men som sagt jag tror inte de är nån fara men vet inte

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    En dålig koppling kan generera väldigt mycket värme om den ligger och slirar konstant vilket kan skada andra komponenter, svänghjul och tryckplatta tex. Sen om det är nån risk i ditt fall är ju svårt att säga.

    Förlåt för en dum fråga men, du är säker på att den slirar? Jag tycker 12k mil och 5 år låter lite för att kopplingen ska ge sig, och nu ute på vinterväglag slirar det ju så att säga av andra anledningar.

  4. #4
    Sugmotor Teequees avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    44
    Tack för snabba svar!

    Tror nog jag lämnar bilen hemma och tar tåget istället.. Vill inte riskera något.

    AX3L: testade nyss igen och de är inte pga underlaget tyvärr. Haft bilen sedan 10 400 mil, och har inte en aning hur tidigare ägare hanterat bilen. Fått till mig att chippning av denna bil är i överkant för vad kopplingen klarar. Så räknade med att de kunde hända när jag chippade den! Men alltid tråkigt när den dagen väl kommer..

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det är ingen fara att köra så länge du inte gasar så mycket att den slirar. Den slirar väl bara när du ger full gas antar jag?

  6. #6
    Sugmotor Teequees avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    44
    Mer eller mindre full gas, ja. Testade även 3ans växel och tyckte mig känna av lite där med. Men inte lika markant. Eller de kanske slirar på alla växlar när problemet väl kommit?

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Växeln har ingen betydelse. Kopplingen sitter direkt mot motorns svänghjul, och därför är det motorns vridmoment den känner av. När vridmomentet överstiger ett visst värde börjar den slira. Håll igen på gasen, så håller du vridmomentet under den gränsen. Om du återställer motorn från trimmad till original så kommer du säkert få många tusen problemfria mil ur kopplingen. Att den har slirat lite betyder inte att den är trasig eller utsliten. Det betyder bara att den klarar inte det vridmomentet du utsätter den för.

  8. #8
    Och om du växlar ner ordentligt när du vill gasa på lite, tex vid omkörning så är du snällare mot kopplingen.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Fast det gäller även då att man håller igen på gasen. Motorn ger säkert fullt vridmoment uppåt 4000rpm eller något sånt. Kopplingen mår lika dåligt av X antal Nm vid 2000 rpm som X Nm vid 4000rpm. Däremot accelererar bilen bättre vid det senare varvtalet, så du behöver inte gasa lika mycket för att få fart på bilen, vilket är snällt mot kopplingen.

  10. #10
    Det var så jag menade ja..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Teequee Visa inlägg
    Mer eller mindre full gas, ja. Testade även 3ans växel och tyckte mig känna av lite där med. Men inte lika markant. Eller de kanske slirar på alla växlar när problemet väl kommit?
    Vad är det för chip du har, från vilken tillverkare? Effekt och vridmoment?
    Funderar på att uppgradera min till Steg1 och då är det ändå 2.0t vilket har en klenare koppling än Aeron, om du inte har en Aero fast med 2.0t?
    När var brytåret för när Aero var synonymt med 2.0T?

    Brisse: Bra förklarat
    SAAB 9-3 SS MY04 Vector

  12. #12
    Sugmotor Teequees avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    44
    Ligger aldrig och segdrar på för hög växel, samt alltid noggrann att växla ner vid omkörningar. Dock kanske jag varit lite för hård på gasen och tryckt plattan i mattan efter nedväxling för att ta sig om så fort som möjligt, så ska absolut tänka på de efter bilen sedan är fixad igen!

    Det är ett steg 1 från Nordic. 225hk och 330nm om jag minns rätt! bilen har gått jättebra från dag 1 efter chippningen. Så har inga klagomål där. Folk runt mig och även Nordic i Norrköping påpekade att de var i gränslandet för kopplingen redan innan chippning.

    Var i kontakt med metronik här i Växjö och de ska beställa kopplingen som sitter på v6an istället och sen återkomma.

    Får se vad detta nu slutar på..:-)

  13. #13
    Sugmotor Teequees avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    44
    Nu är bilen fixad och klar. 9900 gick kalaset på. Där de också fick bli byte av slavcylinder med urtrampningslager. Samt nya tändstift och växellådsolja. Blev kopplingen som sitter på v6an så nu hoppas jag på några problemfria mil!

    Tycker jag kom undan rätt så lindrigt prismässigt? Apropå slavcylindern, är de något vanligt fel? Eller vad har de för funktion?

Liknande ämnen

  1. Slirande koppling 99 T16
    Av rallyelwood i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-07-30, 01:26
  2. Slirande koppling og9-3
    Av Hulten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 20:21
  3. slirande koppling
    Av saab_9000t16 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 20:01
  4. Slirande koppling 9-5 -04
    Av JeHo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 19:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •