Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Färddator SAAB 9-3 2,0t Biopower -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Färddator SAAB 9-3 2,0t Biopower -08

    Hej

    När jag går in på färddatorn på ovanstående bil för att kolla % till nästa service så står det bara ---. Någon som vet vad det betyder? Inga andra servicelampor eller dylikt tända, men jag tycker att det börjar närma sig en service om man räknar mil.

    //Henrik

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Har du bytt stereo?

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Har den alltid sagt så? Om inte, när började den med det?

    Jag kan tänka mig att den säger något sånt om den inte har koll på tiden. T.ex för att klockan i bilen är fel eller inte satt alls. Och det är just det som AX3L menar. Klockan sätts från stereon och har man bytt ut den till någon eftermarknadsvariant så fungerar inte klockan.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Men % antalet står ju i siden i instrumentbrädan på ng9-3 o inte i stereon. Jag fick så där på min bil med men de försvann när jag nollade genom att ta bort batteriet.

    testa de

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Den har sett ut så sedan jag köpte den i juni. Jag skall testa att ta bort batteriet imorgon så får vi se. Jag har inte bytt stereo utan den är original och tiden är rätt i displayen också.

    Men som sagt, jag testar med batteriet först.

    /H

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Har den alltid sagt så? Om inte, när började den med det?

    Jag kan tänka mig att den säger något sånt om den inte har koll på tiden. T.ex för att klockan i bilen är fel eller inte satt alls. Och det är just det som AX3L menar. Klockan sätts från stereon och har man bytt ut den till någon eftermarknadsvariant så fungerar inte klockan.
    Citat Ursprungligen postat av gnodan Visa inlägg
    Men % antalet står ju i siden i instrumentbrädan på ng9-3 o inte i stereon. Jag fick så där på min bil med men de försvann när jag nollade genom att ta bort batteriet.

    testa de
    Precis, hade inte tid att utveckla mitt svar bara. Allt med klocka i bilen utgår från stereons klocka, även timer till värmare osv. Därför mister man de funktionerna om man byter stereo (finns tydligen hack runt det dock).

    Ytterligare en teori är att man inte nollat serviceindikatorn utan bara klickat bort SID meddelandet. Någonstans vill jag minnas att den slutar varna efter typ 2 månader, men intervallet till nästa service vet den ju inte eftersom den tekniskt sett gått över tiden. Alternativt har man nollat den med kombinationen pedal och tändning osv (utan tech2) och den därför inte vet om det gjordes full service eller inte, men jag tror det ska funka ändå.

    Eller är jag ute och cyklar nu?

Liknande ämnen

  1. Färddator Saab 9000
    Av olgis93 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-26, 21:22
  2. Färddator i Saab 9000
    Av Danne*Saab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 14:16
  3. FÄRDDATOR FRÅGA SAAB 9000
    Av -=Matte=- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-22, 20:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •