Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Byta kullager i hjullager fram på 9-5 -03:a?!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    91
    Medlem#
    2456

    Byta kullager i hjullager fram på 9-5 -03:a?!

    Som rubriken säger, går det att byta bara själva kullagret i hjullagret fram på en 9-5 -03:a? Eller måste man byta hela hjullagret?
    Det ser nästan ut som de har vid tillverkningen valsat ut en kant "runt" kullagret så att det inte går att dela på det, men jag är lite osäker på hur det ser ut så att säga!?

    Någon som vet? Det säljs hjullagersatser för detta, men det verkar bara vara fram till -01:orna.

    Se det röda strecket/"bågen" på bilden!!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Byt hela navet.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Som sagt man får byta hela som på bilden.
    http://www.merbil.nu/store/p/saab-90...-9-5-02-167883

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    och som svar på frågan, nej det går inte, det är inget löst lager så att säga. Även om navet är separat och ditstukat som du redan märkt så är ytternavet, det du skruvar fast ytterdelen på lagret så där finns det inget att dela på. Lagerbanorna är slipade direkt i godset.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    91
    Medlem#
    2456
    Ah, då vet jag! Jag köpte två st hjullager från merbil.nu, men båda två är helt slut efter drygt 6 månader/ca 1.000 mil!!!? De som har suttit på sedan bilen var ny, höll i nästan 25.000 mil. Så det blir inte fler från dom! Jag kan ju såklart haft en jäkla otur och fått de två som var dåliga i den sändningen så att säga...

    Så nu blir det nog från Speedparts. Hoppas att deras håller bättre!

    Tack iaf för de snabba svaren!

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av oreda Visa inlägg
    Ah, då vet jag! Jag köpte två st hjullager från merbil.nu, men båda två är helt slut efter drygt 6 månader/ca 1.000 mil!!!? De som har suttit på sedan bilen var ny, höll i nästan 25.000 mil. Så det blir inte fler från dom! Jag kan ju såklart haft en jäkla otur och fått de två som var dåliga i den sändningen så att säga...

    Så nu blir det nog från Speedparts. Hoppas att deras håller bättre!

    Tack iaf för de snabba svaren!
    Det är ju 1års garanti på lagren från merbil så hör med dom innan du köper något annat, är det lagret som bara är slut efter så kort tid så bör du få nya.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av oreda Visa inlägg
    Ah, då vet jag! Jag köpte två st hjullager från merbil.nu, men båda två är helt slut efter drygt 6 månader/ca 1.000 mil!!!? De som har suttit på sedan bilen var ny, höll i nästan 25.000 mil. Så det blir inte fler från dom! Jag kan ju såklart haft en jäkla otur och fått de två som var dåliga i den sändningen så att säga...

    Så nu blir det nog från Speedparts. Hoppas att deras håller bättre!

    Tack iaf för de snabba svaren!
    Notera att hjullagren Speedparts säljer inte är SAAB original, jag skulle gissa att det är ProPatrs och dom är inte direkt kända för sin kvalitet så risken är att du står där snart igen.

    Maptun säljer originaldelen, kostar såklart lite mer men förhoppningsvis behöver du aldrig mer byta..

    http://www.maptunparts.se/sok-original/5392493
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Liknande ämnen

  1. Byta hjullager fram Saab 9-5 -98
    Av niklas75 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-27, 00:23
  2. Svårt att byta hjullager fram?
    Av Styrman_Jansson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 12:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •