Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 2.2 TiD från 03 hackar när man accelererar.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    2.2 TiD från 03 hackar när man accelererar.

    Har en 9-3 från 03 med en 2.2 turbodiesel motor och när man accelererar så rycker motorn, lite som den stryps. Trycker man ner foten hårdare så märks ingenting, men ökar man varvtalet normalt så hackar det.
    Det som gjort hittills(utan förändring)är att byta olja, oljefilter, luftfilter och bränslefilter. Googlat runt lite och läste att göra rent insuget kunde hjälpa, men det gjorde heller ingen nytta.

    Där börjar min kunskap ta slut, och mitt internetsökande har slutat ge resultat. Så om någon person här på forumet känner att de har bra koll på vad som försiggår skulle jag vara hjärtligt tacksam ifall den tar sig tiden att skriva en liten kommentar!

    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    På dieslar finns inget gasspjäll utan kraften regleras av mängden bränsle som sprutas in. Alltså istället för att öppna spjället olika mycket som på en bensinmotor när du trampar olika mycket på pedalen så regleras det av att du sprutar in olika mycket diesel beroende på hur mycket du trycker på pedalen. Vart jag vill komma är att du kanske skall se över bränsletillförseln. Kan ju vara som att du har en en trött dieselpump eller något annat som inte mäktar med vid gaspådrag/"ber om mer diesel".

    OBS!!! Mäta bränsletycket är dock något man verkligen skall vara läsa på hur man gör för respektive modell då trycket är grymt högt på en modern diesel (common rail) vilket jag är rätt säker på att din motor är och skador/olyckor kan ske. OBS!!!

    Kan ha fått något om bakfoten då jag inte är någon dieseltomte men då får någon snällt rätta mej.

    Har du läst av bilen? Felkoder?

    MVH Dave
    Senast redigerat av daspunner den 2015-02-12 klockan 01:44.

  3. #3
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Funderade ytterligare lite och en igensatt katalysator kan orsaka dylika problem på en bensinmotor. Kanske partikelfilter på din som strular o blivit igensatt.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217
    Kontrollera felkoderna.
    Har du inga felkoder kan det vara virvelspjällen i insugsgrenröret som är av/glappa/staget släppt.
    Kan också vara en EGR-ventil som kärvar.
    Det bör inte vara igensatt partikelfiltret eftersom motorn går bra på full last...
    Senast redigerat av hellboyelvis den 2015-02-12 klockan 07:01.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    2,2 är ingen commonrail motor. EGR ventil är som vanligt ett hett tips.

Liknande ämnen

  1. Saab 900 2.0T 98a hackar när man accelererar
    Av talladega1998 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 18:45
  2. Varför rycker det när man accelererar!?
    Av mrelmaco i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •