Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: T7 DI kasett på T5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -

    T7 DI kasett på T5

    Jag vet att det kanske inte finns ett entydigt svar på detta, jag vet också att bäst är att
    använda röd på T5 och svart på T7.
    Dock, ibland bara accepterar man saker och ting utan att ifrågasätta eller prova.
    Är det någon som under lång tid kört med svart på T5 och kan säga att det fungerar hur bra som helst?
    /Lars

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Nej, det fungerar inte hur bra som helst. Det är inte "bäst" att använda röd TK på T5 och svart på T7. Det är det enda rätta, allt annat kommer att resultera i problem och att saker går sönder.

    Det finns oändligt många inlägg om detta, så jag föreslår att du söker lite.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Det finns entydiga svar i FAQ:en här ovanför: http://forum.saabturboclub.com/showt...A-DI-kassetter

    Det mest uppenbara, men inte enda, problemet med fel kassett är att man sätter joniseringmätningen ur spel, dvs. motorstyrningen saknar information om skadliga knackningar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Det är rätt att det finns många inlägg om detta, och det är väl som vanligt, ingen vet eller ingen vill sticka ut hakan och säga att de kört 10000 mil utan problem med fel DI.

    Agehall, var finns det konkret fakta, tex långtester med fel kassett, öppning av motor för kontroll osv osv?
    Var finns fakta kring dokumenterade haverier som direkt är en följd av användning av fel DI?

    Långmilare, entydiga svar från EN person kallar jag inte fakta. Fakta är lika med test och utvärdering över tid, helst av olika oberoende av varandra personer och fordon.
    Konkreta bevis saknas.
    Jag är gammal nog att förstå att det finns en poäng i att använda rätt saker vilket jag också gör.
    Men tack för svar iaf

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Ok, du är ny här. Det ursäktar dig lite. Men om du ifrågasätter DrBoost så får du nog själv komma med lite fakta för att motbevisa honom. Han är en av de experter som har bidragit med massor av matnyttig information här genom åren. Få här kan nog säga att de vet bättre än DrBoost.

    Det är helt enkelt ingen här som är dum nog att köra med fel prylar eftersom vi redan vet vad resultatet är. Varför ens riskera något?
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  6. #6
    Två kommentarer:
    1. Att sätta knackdetekteringen ur spel är ett säkert sätt att köra sönder en överladdad motor.

    2. DrBoost är inte nån allmän tyckare, han har jobbat på SAABs utvecklingsavdelning och vet väl vad han pratar om i det här fallet.

    Men varför inte vara den som motbevisar etablissemanget, smäll dit fel kassett på din bil och tillhandahåll lite statistiskt underlag

  7. #7
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    ...Få här kan nog säga att de vet bättre än DrBoost....
    Hehe, tänkte också direkt på det när jag såg inlägget. Har själv ingen koll på detta. Men vet att Doktorn skrivit faqen; och då är det så!!!!
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  8. #8
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Har en kompis som under ett gäng år ägde en ng900 turbo som rullade flera år med svart tändkassett och den var tom pystrimmad för övrigt original. Den rullade säkerligen 5000-6000 mil med svart TK, pystrimmet mkt längre än så. Under ett par år hade den tom en E85 piggyback box. Tyvärr slutade den bilen i en liten krock och blev skrot.

    Säger inte att det är utan risk att mixa TK till T5 bilar. Dr Boost skriver det finns anledning att ha rätt färg till rätt trionic version då är det med all säkerhet så.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av scaniagripen Visa inlägg
    Det är rätt att det finns många inlägg om detta, och det är väl som vanligt, ingen vet eller ingen vill sticka ut hakan och säga att de kört 10000 mil utan problem med fel DI.

    Agehall, var finns det konkret fakta, tex långtester med fel kassett, öppning av motor för kontroll osv osv?
    Var finns fakta kring dokumenterade haverier som direkt är en följd av användning av fel DI?

    Långmilare, entydiga svar från EN person kallar jag inte fakta. Fakta är lika med test och utvärdering över tid, helst av olika oberoende av varandra personer och fordon.
    Konkreta bevis saknas.
    Jag är gammal nog att förstå att det finns en poäng i att använda rätt saker vilket jag också gör.
    Men tack för svar iaf
    Vill du ha konkreta bevis så får du nog pynta ut några miljoner kronor i testning. Något annat sätt att veta går inte.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Har en kompis som under ett gäng år ägde en ng900 turbo som rullade flera år med svart tändkassett och den var tom pystrimmad för övrigt original. Den rullade säkerligen 5000-6000 mil med svart TK, pystrimmet mkt längre än så. Under ett par år hade den tom en E85 piggyback box. Tyvärr slutade den bilen i en liten krock och blev skrot.
    Varför pystrimmar man en bil med magnetventil? Eller var det kanske så att Trionic såg att knackningsdetekteringen var ur funktion och därför backade tillbaka och bara körde grundladd?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av scaniagripen Visa inlägg
    Långmilare, entydiga svar från EN person kallar jag inte fakta. Fakta är lika med test och utvärdering över tid, helst av olika oberoende av varandra personer och fordon.
    Konkreta bevis saknas.
    DrBoost uttalanden ska i det här fallet tolkas som att konstruktionsavdelningen säger att grejorna blir felkopplade med fel DI-kassett. Anledningen till DrBoost ibland kryptiska svar är för att inte avslöja några företagshemligheter.

    Det som framgått från andra källor är att kassetternas joniseringsmätning är annorlunda, och därmed utsignalerna, och en rimlig tolkning av DrBoost är att man kan även kan köra sönder mottagande elektronik.

    Test och utvärdering ändrar inte att det blir felkopplat, och att funktionalitet försvinner. Om joniseringsmätningen utgår ställer sig Trionic nog i ett ändläge, så resultatet blir sannolikt antingen får man risk för att köra sönder något, eller så tappar man effekt, får ökad bensinförbrukning och varmare motor.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    I det här fallet bör man absolut lyssna till vad Dr Boost sade om saken. Förstår inte ens varför man annat än tillfälligt "ta sig hem från snöiga skogen-läge" skulle köra med fel kassett. Det är ju inte en märkbar kostnadsfråga - tycker man den andra färgen är snyggare så är det bara att köpa en sprayburk.

    I övrigt har jag också högsta respekt för Boostens info. MEN, som jag sagt tidigare, så måste man ta med i beräkningen att han hade en fabriksrepresentatörs infallsvinkel - dvs alltid både hängslen och livrem. Den som vill följa alla hans påpekningar om risker, bör inte öht göra andra effekthöjningar utöver Saabs egna prestandaboxar (t ex 192 hk-satsen till de gamla 9-5 2,0t, vilka jag för övrigt sett en ovanligt hög frekvens av med rasade motorer på Blocket genom åren...). Nej, vi tullar alltid mer eller mindre på driftsäkerheten när vi moddar våra bilar. De som inte är beredd på det bör låta huven vara stängd och sköta serviceboken till punkt och pricka (okej, kolla oljestickan själv ibland kan vara bra).

    Med andra ord. Man är inte dum i huvudet bara för att man avviker från vissa av dr Boosts råd genom åren, utan man ska gärna läsa vad han skrivit och sedan göra en bedömning hur mkt man själv är beredd att riskera.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 356
    Annars så finns det en fullt fungerande röd kassett hos mig i Malmö för 500:- !

    // Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Jag har på inget sätt ifrågasatt kunskapen hos en person jag inte ens känner, frågan är heller ingen kostnadsfråga, jag har råd att köpa en T5 kasett, inga problem.
    Ja, jag är ny här men har kört Saab med T5 sedan 1994 och ägt ett antal 9000. Anledningen till min fråga var egentligen
    att på en av mina bilar upptäckte jag långt om länge att det satt en T7 DI på, jag har kört minst 5000 mil utan att upptäcka
    det, den var lackad blå så har inte tänkt på det. Bilen i fråga är en 9000 200hk som går som ett urverk och alltid har gjort.
    Och detta med fel DI, därav frågan.
    Sen att en person som arbetat på Saab inte kan annat än säga att det är förkastligt kan jag förstå, allt annat vore ju att begå harakiri.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av scaniagripen Visa inlägg
    Anledningen till min fråga var egentligen
    att på en av mina bilar upptäckte jag långt om länge att det satt en T7 DI på, jag har kört minst 5000 mil utan att upptäcka
    det, den var lackad blå så har inte tänkt på det. Bilen i fråga är en 9000 200hk som går som ett urverk och alltid har gjort.
    Den direkta följden av fel kassett är att joniseringsmätningen inte fungerar (signalerna är inte kompatibla). Detta resulterar generellt i något felläge eller att det sätter sig i ett ändläge. I ditt fall så blir då troligen fallet att antingen så ställer den sig i pessimistiskt läge med resultat av att du inte kommer över grundladd vilket bör betyda att bilen får c:a 170 hk, får högre bensinförbrukning (nerställd tändning) och går varmare, eller så spikar motorn med ökad risk för ras, men eftersom nu en B234 är väldigt robust så kan den mycket väl klara sig skapligt ett tag trots detta om man kör försiktigt med den (i princip aldrig toppar motorn). Utöver skall det finns en risk att kvadda elektronik i T5:an som tar emot joniseringssignalerna från kassetten, enligt uppgift går något utanför spec, men jag vet inte under vilka förutsättningar dessa skador kan ske.

    Grundproblemet är att joniseringssignalerna som kommer på ledningarna inte stämmer, så funktionen kan helt enkelt inte bli riktig. Det som ryktesvägen kommit fram ska skilja är både signalnivåer och att filtren i T5-fallet huvudsakligen ligger i kassetten medans de huvudsakligen ligger i Trionic i T7-fallet (vilket förenklar kassetterna).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Är inte blå kassett testkassett? Minns inte till T5 eller T7 dock.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Blå testkassett är T5, grön är T7. Sedan är det lite borttagen metall på testkassetterna också för att de inte skulle kunna säljas som vanliga kassetter.

    Så, om scaniagripen har en blå testkassett med den borttagna metallen så är det visserligen "fel", men rätt typ.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. DI-Kasett
    Av Cabmange i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-26, 13:59
  2. Di kasett
    Av ergu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-05, 13:04
  3. DI kasett.
    Av kristian_9000cc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 17:40
  4. DI-kasett
    Av Charlez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-25, 15:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •