Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 54 av 54

Ämne: Bilen död efter batteribyte NG9-3

  1. #41
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Har du koll på när bränslefiltret byttes? Ladda batteriet innan du börjar leta efter skumma elfel.

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Batteriet är som sagt helt nytt men jag ska prova! Tror min mobil bidrar till det dåliga ljudet men den går rätt trögt idag på startmotorn.
    Förra ägaren sa att han bytte bränslefiltret. Jag har ett nytt original hemma som jag tänkte byta men lyckades aldrig lista ut hur man gjorde. Har filtret utanför tanken.
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Provat starta den med startkablar?
    På filmen lät den riktigt skum, som om det blev batteritorsk???
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-29 klockan 18:43. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Idé och idé, det jag tänker på rak arm är någon typ av kalibrering. Nu vet jag tyvärr inte hur det är med Saab, men på min Subaru så bytte jag batteri en gång i tiden och fick då göra en rad olika saker för att få gasspjället att kaliberar sig. Hittar just nu inget om detta på nätet, men kanske nåt att tänka på? Jag minns, med Subarun, att jag fick hålla ner gaspedalen i mattan när jag slog på tändningen, utan att starta motorn, för att sedan släppa den osv osv. När man väl skulle starta(utan gaspådrag), så fick jag stå på tomgång i 10 min och sedan stänga av motorn. Då var den kalibrerad. Men som sagt, jag vet inte om det funkar likadant på Saab.
    9-3 BP SC Man -09 Svart 1.8t (Japp, jag vet att det är en 2.0´a)
    9-5 BP SC Aut -08 Svart 2.0t (byttes in mot ovan)

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Kan det vara så att det är dags att byta batteri i nyckeln?

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Jag har provat med reservnyckeln också som knappt är använd men samma sak med den.
    Kan det inte vara så att rattlåset inte låses upp för att batteriet varit ut helt? Läste nånstans att bilen behövs komma igång efter ett batteriebyte för att rattlåset ska funka igen.
    Vad innebär startspärr?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-29 klockan 18:44. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Batteriet i en nyckel som bara ligger oanvänd blir förr eller senare urladdat utan att man använder den.
    Bara en tanke,har hänt mej fast med 9-5.

  7. #47
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Men ska inte SID berätta för en att batteriet i nyckeln ska bytas? Det gör min 9-5 från -00 iaf, nitiskt, tills jag får tummen ur och byter.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Tydligen ska det inte spela någon roll om batteriet i nyckeln är dåligt för att starta bilen utan det borde i så fall ge problem med att låsa upp bilen och dylikt vilket jag inte har. Kan låsa och låsa upp bilen utan problem.

    Hade det gamla batteriet på laddning hela natten och provade nu på morgonen att starta med det men bilen går väldigt trött på startmotorn några sekunder för att sedan ge upp helt. Sedan bara klickar det. Det nya batteriet står nu på laddning och mätaren säger att det bara är halvt med kraft kvar i det nya.

    Edit; Problemet kan inte ha något med "CIM" att göra? Vet att jag har haft en Tech2 kopplad till bilen tidigare och den visade felkoder på just "CIM", men gjorde inget åt det då.

    Citat Ursprungligen postat av Piotr Visa inlägg
    Batteriet i en nyckel som bara ligger oanvänd blir förr eller senare urladdat utan att man använder den.
    Bara en tanke,har hänt mej fast med 9-5.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-29 klockan 18:45. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #49
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Det är väl inte omöjligt att CIM kan ha något med saken att göra. Men det låter faktiskt som att ett bra nästa steg är att kolla felkoder i bilen.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Jo det hade varit bra om man kunde läsa ut felkoder men då måste jag bärga bilen från garaget till en verkstad, har automatlåda dessutom. Tänkte att jag kunde testa så mycket som möjligt själv innan jag blandar in verkstad.

    Ingen med Tech2 i Göteborgsområdet? Betalar givetvis och kan hämta upp om det skulle vara så .
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-29 klockan 18:45. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Laddat det nya batteriet fullt nu och satt i bilen igen men fortfarande går den bara på startmotorn. Får fortfarande inte av rattlåset heller. Tar jag ur och sätter i nyckeln 3 gånger snabbt får jag detta meddelande:



    Hittade också detta kvitto i bilen. Kanske har föregående ägare haft samma typ av problem?


  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Uppdaterar för den som är intresserad eller hittar tråden genom tex Google.

    Bärgade bilen till Mechanum där dem bytte bränslepumpen. Nu rullar bilen fint igen .

  13. #53
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Synd att jag inte såg tråden tidigare. Just detta att bilen startar och går någon sekund för att sedan dö är typiskt för att bensinpumpen stannat, den går på kvarstående bränsletryck. I dessa lägen lyssnar man på pumpen, tvångsmatar den (på 9000 och 9-5 kan man göra det direkt i säkringsboxen i kupén) och/eller mäter strömmen till den för att se om pumpen är problemet. Det är mycket vanligt att pump bara tvärdör utan förvarning, det som är lite ovanligt i ditt fall att den hoppade igång igen tillfälligt.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-29 klockan 18:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Jo vi rev upp baksätet och vi kunde höra pumpen. Bilen hoppade igång när man bankade på tanken underifrån så vi visste nästan säkert att det var pumpen. Bilen var ändå tvungen att bärgas till verkstan då vi inte vågade att såga upp under baksätet och byta pumpen själva . Fick schysst pris hos Mechanum och bilen rullar igen!
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-29 klockan 18:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Död fjärrnyckel efter batteribyte OG9-5/OG9-3
    Av T-Boy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2023-04-01, 17:55
  2. Låg varvtal efter batteribyte OG9-3
    Av RK 9-3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-04-29, 14:23
  3. [LÖST] Key Not Accepted‎ på SIDen efter batteribyte OG9-5
    Av robber i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-05-31, 15:39
  4. [LÖST] Stereo död efter batteribyte? NG900
    Av DumDum i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-26, 13:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •