Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: handbroms: måste stramas mycket/rullar med backen i,tips?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -

    handbroms: måste stramas mycket/rullar med backen i,tips?

    Hey!

    Et märkligt problem jag har haft et tag med min 9-5a är att jag måste dra i handbromsen för att bilen skal stå still,backen gör inget och bilen rullar om den ligger i och jag tar ut nyckeln. pga. Dette har gjort så handbromsen frösit fast i bakhjulen som resulterade i "driftmode deluxe" fick backa,köra fram..backa..donk sen funka det.

    Vet man ej skal använda den på vinteren MEN bilen rullar ju oavsett och handbromsen måste dras nästan enda upp för att än göra nytta..vad är felet och hur fixar jag det?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Visst kan bilen rulla om backväxeln ligga i men då ska det vara hyffsat brant.
    Menar du möjligtvis att "backen" inte går i ordentligt?
    Att handbromsen fryser fast på vintern beror på att höljet/tätningar är dåliga på handbromsvajern som går från "mitt" under bilen och ut till respektive bakhjul.
    Vill du justera handbromsbackarna så görs det lätt genom att ta bort hjulen samt hissa upp baken i luften samt justera på kugghjulet på respektive sida som du ser ett av bulthålen till bromsskivan/navet brukar vara ca klockan 2 eller klockan 10 om jag inte har helt fel.
    Justera tills du inte kan vrida runt skivan, justera sedan tillbaka något på "kugghjulet" så det skrapar lite lätt så brukar det vara "spot on"

    /Pelle

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Alla växlar fungerar och är mjuka..med backen i rullar bilen på nästan flat mark..så måste dra i handbromsen rätt högt för den rullar i sitt "spår" och stannar..får forsöka strama till den antar jag som du sa

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 122
    Och gör du inte det åker du dit på det på nästa besiktning, onödigt när man vet om det.


    Och man SKA använda handbromsen på vintern!
    Prylar som används hålls i trim medans om du inte använder den på flera månader hinner det kärva ihop.
    Just handbromsen är som PelleJ skriver att wiren fryser och det bror ofta på att tätningarna på wiren närmast hävarmen vid trummorna är dåliga och släpper in fukt i höljet....
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    491
    Det går fint att nå vajern med handen bakom hjulen och dra loss den. Det lär inte besiktningen nöja sig med, men det funkar tills vidare. Sen är det ju GANSKA viktigt att du ser till att bilen inte börjar rulla innan du gör det
    Utan Saab

Liknande ämnen

  1. Måste byta koppling, svårt? 9-5 sympton med backen, mysko
    Av toorp i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-10-17, 19:34
  2. Problem med backen samt handbroms -00 9-5 Aero
    Av WCPC i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 19:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •