Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Enginelight lyser varvmätaren slutar fungera osv...

Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Medlem#
    -

Enginelight lyser varvmätaren slutar fungera osv...

Problem 1:
    Jag har en saab 9-5 2.0t från 00 och ibland då jag kör så börjar "Checkengine" lampan lysa och så går varv mätaren ner till noll . Efter ungefär 5 min så slutar motorlampan lysa och varv mätaren börjar fungera igen.

Problem 2:
    Ibland om jag är ut och kör och jag går tex in på en mack och kommer ut om 30 - 60min så startar inte bilen. Jag vet att bilen får tillräkligt med ström men vill bara inte gå igång . Men efter ett tiotal gånger att prova starta, ta ut nyckeln, prova starta igen så går bilen igång . (Detta problem sker ungefär en gång i veckan)

Har nån en lösning till problemen eller har haft samma fel så hjälp gärna

Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Medlem#
    3471
    1: Kolla om det finns felkoder då motorlampan lyser

2: Felaktig vevaxelgivaren kan ge den symptom du beskriver.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Olli123 Visa inlägg
    Problem 1:
    Jag har en saab 9-5 2.0t från 00 och ibland då jag kör så börjar "Checkengine" lampan lysa och så går varv mätaren ner till noll . Efter ungefär 5 min så slutar motorlampan lysa och varv mätaren börjar fungera igen.

Problem 2:
    Ibland om jag är ut och kör och jag går tex in på en mack och kommer ut om 30 - 60min så startar inte bilen. Jag vet att bilen får tillräkligt med ström men vill bara inte gå igång . Men efter ett tiotal gånger att prova starta, ta ut nyckeln, prova starta igen så går bilen igång . (Detta problem sker ungefär en gång i veckan)

Har nån en lösning till problemen eller har haft samma fel så hjälp gärna
    Byt vevaxelgivare omgående, det låter närmast som att bilen går på ångorna av den existerande... När varvräknaren lägger av är det illa, om motorstyrningen har problem att identifiera varvtalet kan man undra hur bra tändningen är...

Som Mr_SunBear säger, man borde kanske läsa ut felkoderna först om man har rätt utrustning tillgänglig (ELM327 räcker), men jag skulle bli förvånad om det är något annat än vevaxelgivaren. Problem som kommer när man har varm motor är exakt vad som blir symptomet för det vanligaste problemet hos vevaxelgivaren.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

1. ABS slutar fungera när bilen stått länge
    Av 900aero84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 08:01
  2. VARNINGSLAMPAN LYSER, Bilen slutar fungera!!!
    Av nightmare i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 20:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •