Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Orginal laddtryck og900 T16 -87

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    132
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av Joni
    Citat Ursprungligen postat av turbospeed
    Citat Ursprungligen postat av Joni
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    Nope.
    Original grundladd för T16 är 0,40 bar på tidiga modeller och 0,35 bar på senare modeller. På T8 har jag för mig det är 0,32 bar.
    Minns inte vilket år det ändrade sig, men tror det var i samband med övergången till den nya APC:n.
    Kan kolla upp det om du vill.
    Ska laddtrycket stå på -0,5 på tomgången?.. sedan vid belastning ligga på 0,3-0,4 utan ic?.. är det normalt?.
    Min 900s har ett laddtryck på -0,4 på tomgång och och vid belastning laddra den ca 0,35-0,4. Fast de är ju bara glt.
    Känns dumt att fråga vad betyder glt?
    GLT = GrundLaddTryck. APC-systemet kan aldrig justera ner laddtrycket till lägre än detta tryck. Det är således det tryck man har när APC-systemet detekterar att något inte stämmer.
    Okej men allså jag har inget apc system! är förbikopplat hur fungerar de då?
    Saab 99 t16 87

  2. #22
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    [quote=Joni]
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av Joni
    Citat Ursprungligen postat av turbospeed
    Citat Ursprungligen postat av Joni
    Citat Ursprungligen postat av "Anders Olsson":3rkx25ye
    Nope.
    Original grundladd för T16 är 0,40 bar på tidiga modeller och 0,35 bar på senare modeller. På T8 har jag för mig det är 0,32 bar.
    Minns inte vilket år det ändrade sig, men tror det var i samband med övergången till den nya APC:n.
    Kan kolla upp det om du vill.
    Ska laddtrycket stå på -0,5 på tomgången?.. sedan vid belastning ligga på 0,3-0,4 utan ic?.. är det normalt?.
    Min 900s har ett laddtryck på -0,4 på tomgång och och vid belastning laddra den ca 0,35-0,4. Fast de är ju bara glt.
    Känns dumt att fråga vad betyder glt?
    GLT = GrundLaddTryck. APC-systemet kan aldrig justera ner laddtrycket till lägre än detta tryck. Det är således det tryck man har när APC-systemet detekterar att något inte stämmer.
    Okej men allså jag har inget apc system! är förbikopplat hur fungerar de då?[/quote:3rkx25ye]

    Om du har förbikopplat APC-systemet så har du ett konstant laddtryck, dvs ingen tryckminskning på högre varv eftersom hela säkerhetssystemet är bortkopplat.

    Hur det fungerar mer än så vet jag icke. Har inte kört med det och kommer aldrig göra.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    132
    [quote=henrikg][quote=Joni]
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av Joni
    Citat Ursprungligen postat av turbospeed
    Citat Ursprungligen postat av "Joni":2xj531ex
    Citat Ursprungligen postat av "Anders Olsson":2xj531ex
    Nope.
    Original grundladd för T16 är 0,40 bar på tidiga modeller och 0,35 bar på senare modeller. På T8 har jag för mig det är 0,32 bar.
    Minns inte vilket år det ändrade sig, men tror det var i samband med övergången till den nya APC:n.
    Kan kolla upp det om du vill.
    Ska laddtrycket stå på -0,5 på tomgången?.. sedan vid belastning ligga på 0,3-0,4 utan ic?.. är det normalt?.
    Min 900s har ett laddtryck på -0,4 på tomgång och och vid belastning laddra den ca 0,35-0,4. Fast de är ju bara glt.
    Känns dumt att fråga vad betyder glt?
    GLT = GrundLaddTryck. APC-systemet kan aldrig justera ner laddtrycket till lägre än detta tryck. Det är således det tryck man har när APC-systemet detekterar att något inte stämmer.
    Okej men allså jag har inget apc system! är förbikopplat hur fungerar de då?[/quote:2xj531ex]

    Om du har förbikopplat APC-systemet så har du ett konstant laddtryck, dvs ingen tryckminskning på högre varv eftersom hela säkerhetssystemet är bortkopplat.

    Hur det fungerar mer än så vet jag icke. Har inte kört med det och kommer aldrig göra.[/quote:2xj531ex]

    Allså var så ibilen när jag köpte den? är det skadligt att ha det så! sliter det mer på motorn?
    Saab 99 t16 87

  4. #24
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Du kan söka runt lite på forumet angående det, finns många tråder där det pratas om det. Kortfattat kan jag säga att det inte är att rekommendera, motorn kan ta skada.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    132
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Du kan söka runt lite på forumet angående det, finns många tråder där det pratas om det. Kortfattat kan jag säga att det inte är att rekommendera, motorn kan ta skada.
    Tack!
    Saab 99 t16 87

  6. #26
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Men om APC är förbikopplat och du bara kör på glt skulle jag säga att det är rätt lugnt. OM dom inte mixtrat med en massa annat.
    En T16 klarar allt att ladda GLT över hela registret om den är frisk.
    /Henrik

  7. #27
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Henkeman
    Men om APC är förbikopplat och du bara kör på glt skulle jag säga att det är rätt lugnt. OM dom inte mixtrat med en massa annat.
    En T16 klarar allt att ladda GLT över hela registret om den är frisk.
    Man kopplar väl inte förbi APC för att få GLT Det får man ju t.o.m på ett trasigt APC-system juh..
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

Liknande ämnen

  1. Orginal laddtryck 9-3 ss?
    Av 90002.3power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 03:19
  2. Orginal Laddtryck 9-3og
    Av ShaddeN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 20:08
  3. Orginal laddtryck på en 900 2.0T 96a?
    Av J.Andersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 01:27
  4. Orginal laddtryck og900 T8?
    Av skrot_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-12-19, 01:15

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •