Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Koppling viner & skramlar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Koppling viner & skramlar

    Hej alla!
    Kopplingen på min 900, -97:a, började nyligen ge ifrån sig ett skramlande ljud vid minsta fotberöring, dvs högst upp. I det läget var det bara just vid start av nertramp. Jag hann inte långt (2-3 mil i stads / förortstrafik i Stockholm) innan skramlandet blev mer av ett "vinande" och detta i hela nertrampningsfasen. Slutligen idag började det lukta bränt i en flerfilig kö (det försvann fort så det kan ha varit en annan bil) och när jag skulle fickparkera så var den tidigare ovanligt hårda kopplingen ganska lös och det var ett elände att få i backen.... Urtrampningslagret? (Jag är hyfsat oteknisk). Om så är fallet vad går detta löst på ung?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Skramel kommer inte sällan från urtrampningslager och det hör när man lägger på foten som du beskriver. Det brukar i och för sig komma mer och mer och inte börja låta från en dag till en annan.
    Att kopplingen blev lös beror säkert på antingen slapp tryckplatta eller dålig slavcylinder, den senare kan komma tvärt.
    Bränd lukt från kopplingen är 'alltid' lamellen


    Och som en händelse har jag en bra begagnad koppling samt urtramplingslager liggandes som jag skulle montera i min NG900 2.0T 185hk -95 fast jag hann sälja bilen innan den kom i.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack för svar! Skramlet var aldrig av karaktären att det kom och gick. Det kom och övergick snabbt till ett vinande (och då under hela nertrampet, till skillnad från skramlet).
    En följdfråga är ju om man bör låta bli att köra helt nu (ja, får jag inte i växlar så är det ju itne så mycket att välja på). Ang urtrampningslagret specifikt så har jag sett lite olika åsikter om detta på nätet. En del säger "Kör så länge det går" och en del tvärtom....

    Anyway: Jag lägger Din koppling i "minnesbanken". BTW: Meckar Du åt andra också? Jag pendlar Sthlm - Karlstad....

Liknande ämnen

  1. Koppling Skramlar Saab 9-5 -2007
    Av motoxmadman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-16, 23:32
  2. 9-3 skramlar
    Av Flodin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-26, 23:16
  3. 93 som viner från lådan, koppling 1/2 år gammal
    Av Turbo Lunkan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 15:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •