Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Är bränslepumpen kass?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    32

    Är bränslepumpen kass?

    Då har min underbara bil, 9-3 SC 08 med 12500 mil, återigen hamnat på verkstan. Anledning: den startade helt plötsligt inte i morse, inte särskilt kallt ute, bara nån minus. När jag vred runt nyckeln hoppade bilen liksom till, det lät som om den verkligen ville gå igång men den tände aldrig. Däremot gick stereon igång som den skulle.
    En teori är att det är bränslepumpen, kan det stämma? Några andra kloka idéer? Verkstan hinner inte titta förrän tidigast på måndag, en hel helg i ovisshet alltså...
    /Magnus

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Menar du att startmotorn tuggade på som vanligt så länge du höll nyckeln i startläge?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    32
    Hej. Ja, jag tror det är så jag menar. Den liksom tuggade. Men inget hände.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    batteriet? testa med startkablar
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Antar att batteri är okej, som du skrev.!!!
    Att avgöra om de är fel på b-pump kan du spruta startgas i plenum/insuget, vet inte om du förstår vad jag menar, och snabbt med slangen på, eller hålla med handen i mot, medan andra medhjälpare provar starta. Detta test ska göras så snabbt som möjligt ty startgas dunstar. Då måste motor börja tända ett par sec på någon cylinder och sen slakna, naturligtvis.
    Då vet man 90% att pumpen är fel. I ditt fall, nyare bil, kanske fungerar inte denna test, men kan vara värd att prova. Man kan tvångsmata pumpen och se/hör om den går, den test fungerar på alla pumpar i värden till 100%. Nyare bilar kan stänga pumpen om vevaxelgivare ger inte styrsignal för att skona katalysator osv….. då är inte fel på pumpen.

    PS! ser att du skrev i fel tråd men moderator kan flytta.
    Senast redigerat av George den 2015-02-05 klockan 20:56.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Antar att batteri är okej, som du skrev.!!!
    Att avgöra om de är fel på b-pump kan du spruta startgas i plenum/insuget, vet inte om du förstår vad jag menar, och snabbt med slangen på, eller hålla med handen i mot, medan andra medhjälpare provar starta. Detta test ska göras så snabbt som möjligt ty startgas dunstar. Då måste motor börja tända ett par sec på någon cylinder och sen slakna, naturligtvis.
    Då vet man 90% att pumpen är fel. I ditt fall, nyare bil, kanske fungerar inte denna test, men kan vara värd att prova. Man kan tvångsmata pumpen och se/hör om den går, den test fungerar på alla pumpar i värden till 100%. Nyare bilar kan stänga pumpen om vevaxelgivare ger inte styrsignal för att skona katalysator osv….. då är inte fel på pumpen.

    PS! ser att du skrev i fel tråd men moderator kan flytta.
    Sorry för felpost, my bad!
    Tack för tipsen, jag kan ju inte så mkt om bilar men tror att batteriet funkar som det ska. Bilen servades på Mechanum för en vecka sedan och inget verkade vara fel då. Och hade stereon verkligen hoppat igång om batteriet var kass?
    Det där med startgasen fattade jag absolut inget av....
    Vi får se vad verkstan kommer fram till, bilen står hos Mekonomen nu och jag ber en stilla bön för att det här, vad det nu är, inte kommer kosta skjortan...

    Tack för era idéer, jag lär mig alltid massor här!
    //magnus

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Stereon behöver inte alls lika mycket ström som startmotorn så stereon, och en massa annat elektriskt i bilen, kan mycket väl fungerara även om inte startmotorn orkar drar runt. Startmotorn drar 10-100ggr mer ström än något annat i bilen.

    När en bil drar runt startmotorn men ändå inte startar, kan det vara två huvudorsaker. Den får inte soppa som den ska, eller den får inte gnista. Det är mycket väsentligt att ta reda på vilket av dom två huvudorsakerna som är problemet eftersom inriktningen på den fortsatta felsökningen beror helt på detta. Då provar man med startgas någonstans i insuget. Om bilen då startar till kortvarigt när man drar runt startmotorn, då är det soppan som är problemet. Nu har den ju fått startgas att tända på istället. Om den däremot fortfarande inte gör något förök att tända, så borde det vara något med tändningen.

    Bensinpump och tändskassett är ett par av dom i särklass vanligaste problemgrejorna på SAAB:arna. En vanlig problemgrej i varje kategori, en med tändning och en med soppa. Genom att göra detta enkla testet så kan man hitta rätt många av dom vanliga två felen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    32
    Och nu kom jag på en grej till! Sen ett par veckor, kanske nån månad, har bilen på tomgång liksom skrapat till. Jättesvårt att förklara men tänk att bilen stå helt still. Ingen fot på bromsen. Med ungefär 10-15 sekunders mellanrum kommer ett ljud som verkar vara från elektroniken. Det låter ungefär som att den hämtar andan och blåser ut, som ett "skrap". Ljudet har typ 2 toner, "swrrrh swwrrh och är över på ett par sekunder.
    Jag har tvingat min fru att lyssna efter det, samma med grabben och vi hör det allihop.

    I min panik över att nåt är galet har jag varit på helspänn och verkligen letat efter fler symtom och då funnit, verkligt eller ej, att Saaben, som är automat, liksom tappat kraft vid fart på låg växel/fart och vid något tillfälle känts somom växeln ramlat ur.

    Kan allt det här ha ett samband? Kan bränslepumpen orsaka konstiga ljudet och kanske på nåt sätt strypa bränslet (att jag tappar fart)?
    Vet att det blev lite rörigt men jag kan inte förklara tydligare ön så här

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Stereon behöver inte alls lika mycket ström som startmotorn så stereon, och en massa annat elektriskt i bilen, kan mycket väl fungerara även om inte startmotorn orkar drar runt. Startmotorn drar 10-100ggr mer ström än något annat i bilen.

    När en bil drar runt startmotorn men ändå inte startar, kan det vara två huvudorsaker. Den får inte soppa som den ska, eller den får inte gnista. Det är mycket väsentligt att ta reda på vilket av dom två huvudorsakerna som är problemet eftersom inriktningen på den fortsatta felsökningen beror helt på detta. Då provar man med startgas någonstans i insuget. Om bilen då startar till kortvarigt när man drar runt startmotorn, då är det soppan som är problemet. Nu har den ju fått startgas att tända på istället. Om den däremot fortfarande inte gör något förök att tända, så borde det vara något med tändningen.

    Bensinpump och tändskassett är ett par av dom i särklass vanligaste problemgrejorna på SAAB:arna. En vanlig problemgrej i varje kategori, en med tändning och en med soppa. Genom att göra detta enkla testet så kan man hitta rätt många av dom vanliga två felen.
    Tack! Bärgaren sa nåt om att bilen verkade "sur" när han provade. Han testade rätt länge och jag tyckte det luktade mycket bensin, ungefär som på pappas gamla Volvo 343 med choke.

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Då låter det som att det är tändningsrelaterat. Däremot har din bil ingen tändkassett. Det är dom lite äldre bilarna som har det. og9-5, og9-3, 9000 mfl. På ng9-3 sitter separata tändspolar påtryckta som en "hatt" på tändstiften. Även dessa tändspolar kan vara känsliga, men rimligtvis inte alla 4 på en gång. Nu pratar jag om den vanliga 4-cylindriga bensinmotorn. Du har inte uppgivit vad det är för motor i bilen. Dom vanligaste är 1.8t och 2.0t, vilket egentligen är samma motor.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Alt 1
    Det o-ljudet kommer antagligen från relä till pumpen. Som vanligt vet inte vart sitter på din bil. Min förklaring är att pumpen drar mkt ström/ kärvar och då blir stor effekt uttag då den( reläs spole) visslar, och sporadiskt matar/jobbar vilken kan orsaka ”chock” relaterat symptom.
    Alt 2
    Annan förklaring är att gnista är utebliven, kommer sporadiskt, vilken styr pumpen att också jobba sporadiskt men otillräckligt att tända blandning, bilen blir svårt startat dvs motor blir sur.

    #Synd att du inte sysslat så mkt med bilar annars kan man tvångs mata pumpen med egen spänning och veta 100% om felet ligger där. Som de sagts innan el fel, tk och givare fixar den fel som du har. Hoppas dom muddrar inte dig och ta betalt för det som är inte fel, man vet aldrig.

    Tillägg: läste att du har separata spolar men dom går aldrig i sonder alla.( haft den fel på en av våra nyare bilar och kunde åka 20mil i safe läge med tänd CE lampa) Känns som givare eller b-pumpen är fel på.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    32
    Återkommer med svar! Tack!
    Motorn är en 2,0 och jag tankar både bensin och E85.

    När verkstan hör av dig sen med förslag på åtgärder skriver jag gärna här så att ni kan komma med input.
    //Magnus
    Senast redigerat av lyxbil den 2015-02-06 klockan 09:25. Anledning: Mer utförligt svar

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    32
    Hej! Uppdatering! Verkstan ringde i helgen, tyvärr när jag var på jobbet vilket gjorde det svårt att haja. Men killen sa nåt om att bilen till slut hade gått att starta efter att ha varit ansluten till extrabatteri (heter det så?). Det tog sin tid.
    Hur som verkar bränslepumpen INTE vara dålig. Killen sa nåt om hydrauliska ventiler, eller ventilstängare. Har jag det? Vad är det?
    Han undrade också om olja men den byttes på Mechanum på 12500-servicen förra veckan, super3000 plus tror jag den hette. Vi enades om art INTE byta nu.
    Jag ska snacka med honom i morgon måndag, på förmiddan: är det nåt särskilt jag ska fråga? Han verkar väldigt bra o trovärdig och seriös.
    Som vanligt tacksam för all er hjälp!

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    @Killen sa nåt om hydrauliska ventiler, eller ventilstängare.......

    Han menar att
    hydrauliska lyftare knackar och de är inte konstigt när man vevar på starten ganska långtid utan att få igång, samt tryck i oljasystemet, då
    kan dom tömmas med olja. Låter man motor gå ett tag , kanske 20min då blir tryck igen och dom tystnar. Olja i motor är direkt relaterade till deras funktion.
    Fortfarande säger jag att felet är b-pump eller v-givare.
    B-pump kan sporadiskt gå , flera dagar, och sluta fungera igen. Har varit om det fel på en annan Saab.
    V- givare kan testas att jorda tändstift och kolla gnista.

    "Långskott är att
    hydrauliska lyftare är totalt tomma och bilen startar inte pga kam/ventil tider är fel, vilken teoretiskt kan stämma men i praktiken inte.
    Man köper gammal topp som legat på skroten 10 år och motor startar ändå men knackar som fa.. och sen tystnar igen.


    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    32

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    @Killen sa nåt om hydrauliska ventiler, eller ventilstängare.......

    Han menar att
    hydrauliska lyftare knackar och de är inte konstigt när man vevar på starten ganska långtid utan att få igång, samt tryck i oljasystemet, då
    kan dom tömmas med olja. Låter man motor gå ett tag , kanske 20min då blir tryck igen och dom tystnar. Olja i motor är direkt relaterade till deras funktion.
    Fortfarande säger jag att felet är b-pump eller v-givare.
    B-pump kan sporadiskt gå , flera dagar, och sluta fungera igen. Har varit om det fel på en annan Saab.
    V- givare kan testas att jorda tändstift och kolla gnista.

    "Långskott är att
    hydrauliska lyftare är totalt tomma och bilen startar inte pga kam/ventil tider är fel, vilken teoretiskt kan stämma men i praktiken inte.
    Man köper gammal topp som legat på skroten 10 år och motor startar ändå men knackar som fa.. och sen tystnar igen.


    Hej George och tack för ditt svar! Bilen har varit hemma i ett par dagar nu och fungerat bra, det vill säga att den startar. Några andra större förändringar har jag inte märkt. På verkstan hällde de i en slags olja för de här hydrauliska lyfttarna, det är allt som är gjort.
    Men jag blev nyfiken på det här med v-givare, menar du vevaxellägesgivare? Jag har läst lite om det och det kan nog stämma. Hur kan jag testa det själv? Jag har verkligen tummen mitt i handen, går det att lämna in bilen på typ Mechanum och be dem testa det?
    Ingen som bor i Malmö eller i närheten och har tid och ork att prova? Jag fixar kaffe och kaka och kontantersättning.

    OM jag nu väljer att låta verkstan byta min vevaxellägesgivare, är det en dyr operation? Typ 10 000 eller kan jag klara mig på under 5?
    Senast redigerat av lyxbil den 2015-02-11 klockan 18:27. Anledning: la till en fråga

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Ja, man kan hälla WYNNS hydraul- hjälpmedel för att få h-tryckare att flödar bättre och då blir dom mer stumma , som är helt rätt.
    De är nåt med soppa eller vevaxellgivare, troligen b-pump.
    Dom eller en kompis till dig kunde lätt konstatera om b- pumpen är okej.
    Man lossar kablar till pumpen och kopplar in vanlig batteriladdare till + o – ( ser på kontakterna, dom är markerade) och ser om den snurrar. Lämpligast tillfälle är när man har fel och inte nu ! Då vet man 100% om den är okej eller inte. Man kan slå på armaturen och då pumpen plötsligt går vilken är fel att tänka att den är okej.
    Om den fungerar då söker man vidare dvs el fel, pump relä, finns spänning till pumpen 3 sec vid nyckel i drift läge och sist vevaxellgivare.
    Just nu kan man inte fel söka ty bilen går och jag säger igen detta är bara temporört och åk inte långt bort från hemmet.
    Har även obducerat en Waltbro pump som gick inte , mitt egen, och om jag petar på en liten turbinblad, vad kan man kallas den, längs ner i botten på pumpen då går den, dvs den kärvar och ska bytas.

    Tyvärr bor jag utanför Linköping men skulle gärna ha hjälpt dig helt gratis ty de tar inga tider att kolla.

    Vev_givare 390:- spänn
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._90540188.html
    Svårt är inte alls men har man inte jobbat med bilen innan bra om man hittar någon från skåne , finns faktiskt många på forumen som kan hjälpa dig för en fika o bulle.
    # den medel finns nu i din bil:
    http://wynns.se/wp-content/uploads/c...4-HVLC-wbt.jpg
    mer info: http://wynns.se/informationstext-och...ande-ventiler/

    tillägg: Kort fattad verkstad har mysslyckad att hitta fel.
    Senast redigerat av George den 2015-02-12 klockan 08:14.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    tillägg: Kort fattad verkstad har mysslyckad att hitta fel.
    Ja. Deras åtgärd kan inte var något som åtgärdat det riktiga felet.

    Jag skulle anlita en annan verkstad, de där vet inte vad de pysslar med.

    Tyvärr vet jag för lite om ng9-3 för att uttala mig om felet, men bränslepumpen är en av några få huvudkandidater. Om felet uppkommer igen, försök avgöra om bränslepumpen går, om det är någorlunda tyst ska man höra att den går några sekunder efter att man slagit på tändningen. Prova gärna och lyssna på hur det låter när den fungerar, så du vet vad du ska lyssna efter. Du behöver antagligen sätta ACC:n i OFF först och dra av och på tändningen för att höra.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Jag har för vana att alltid lyssna efter bränslepumpen när jag vrider om tändningen. Pumpen hörs men väldigt diskret på ng9-3. Inget behov att stänga av ACC, det går nog inte ens innan tändningen vridits på.

Liknande ämnen

  1. Symtom på kass bakre länkarmsbussning? (Update! Kass diff)
    Av Jocke.T i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 15:56
  2. Bränslepumpen ?
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-01-08, 16:01
  3. Kass AMP1 eller Kass (E)HU?
    Av 9-3 Vector i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 09:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •