Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 9-5 2.0t -1998 drar plötsligt otroligt mkt bensin

  1. #1

    9-5 2.0t -1998 drar plötsligt otroligt mkt bensin

    Hej,

    Har en Saab 9-5 2.0t B20SE
    -1998
    Den är Chippad sedan länge kmr inte ihåg med vilket men skulle ge ca 210hk har jag för mig.


    Kamkedjan runt 10 000mil
    Turbon byttes vid 18 000 mil
    Vevaxelgivaren 18 500mil
    Multirem 18 500mil
    Bränslepump 22 500mil
    Idag har den rullat ca 25 600mil

    Felet uppstod för ca 2 månader sedan.
    Började med att bilen inte ville starta.
    Var kallt ute (-14) och hade lite bensin så misstänkte ispropp. Heldöd inte ett tecken på att gå i gång, hostar ingenting.
    Böt och testade en annan tändbox som sitter i nu.
    Dagen efter när jag håller på att köra in den (med startmotorn) i garaget ca 50m.
    Så hade jag precis öppnat porten och ska ta sista biten. Känner jag att den börjar hosta lite (som att den vill igång).
    Så jag trycker ner kopplingen och bilen hoppar igång. Åker och tankar och bilen går som den gjorde innan.
    Tänkte en gång är ingen gång.
    Men sen kort därefter tyckte jag inte att turbon kändes som att den hjälpte till. Jag hör att den låter (mer än vanligt) men det känns som att den aldrig kommer. Och bensinförbrukningen ökade.
    Vet att vaccumslangarna är dåliga så jag böt dom får någon vecka sedan.
    Då känner jag att jag har turbon igen. Men den låter fortfarande mycket in till cupen när den laddar(suger) tycker jag.
    Vi kollade innan jag böt vaccumslangarna med en tech II men det fanns inga felkoder då. Har inte tillgång till den nu tyvärr.
    Men nu skjuter bränsleförbrukningen upp i taket.
    Snittade förut ca 0.85 blandad körning.
    Nu ligger den på 1,0-1,2 och i SIDen så vekar det som att den har övergått från medelförbrukning till momentan. Så fort jag släpper eller gasar på så ser man att den går ner respektive upp. Och det är verkligt också. Kom knappt 70 mil på 75liter.

    Men den går som vanligt annars tycker jag.
    Kan det ha vart ngt annat som spökade när den inte ville starta eller något som har gått sönder. Jag är tacksam för tips.

    //Andreas

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Automatlåda som slirar?

    Kärvande broms? Hissa upp bilen och snurra hjulen med handkraft för att se om de rullar fritt!

  3. #3
    Glömde säga att det är manuell låda.
    Hjulen snurrar fritt.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Får man fel på LMM så tror jag inte att det sätts någon felkod och den är ju inblandad i processen kring att förse motorn med rätt mängd bränsle, möjlighet att låna en annan?
    Hur ser stiften ut? Skick på luftfilter?

    Och välkommen till STCS Andreas!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Får man fel på LMM så tror jag inte att det sätts någon felkod och den är ju inblandad i processen kring att förse motorn med rätt mängd bränsle, möjlighet att låna en annan?
    Hur ser stiften ut? Skick på luftfilter?

    Och välkommen till STCS Andreas!
    Tack så mycket!

    Har precis bytit till en bättre beg LMM.
    Det kändes som att den blev rappare.
    Men vid full accleration runt 2500rpm+ så börjar den att hacka (hosta?) och gå ojämt.
    Spelar ingen roll vilken växel och så känns det som att det luktar olja.
    Böt tillbaka till den gamla tändkasetten igen och problemet försvann inte.
    Kan det vara så att båda LMM är trasiga på olika sätt?
    Tror vi böt LMM strax efter bilen blev chippad runt 10-12 000 mil.
    Körde inte nån längre sträcka men bilen han komma upp i temperatur iaf och för kort för att säga om förbrukningen blev bättre men toppen verkar hamna på 1,3 liter milen iaf.

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Kan vara flera fel, både LMM och DI samt stift mm.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Stiften är bytta vid 18 500mil och det känns inte som att förbrukningen skulle spika efter en natt bara. Borde mer vara en svagt stigande förlopp.

    Ska byta tillbaka till den gamla LMM senare och se hur den beter sig vid fullt pådrag.

    Jag tycker även att bilen låter allmänt mkt under tommgång också. Knackar som en diesel och kedjan låter mer än vanligt. Iofs är det vinter och kallare nu men tänkte kan det ha vart ngt annat som gjorde att bilen inte startade för ca 2 månader sen?
    För det är efter det den började dra mer.

    Den har alltid startat utan problem efter den gången.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene
    Inlägg
    28
    Om bilen gått 25xxx mil och stiften byttes 18xxx mil sär det HÖG tid att byta stift.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Hibbi Visa inlägg
    Stiften är bytta vid 18 500mil ....



    men tänkte kan det ha vart ngt annat som gjorde att bilen inte startade för ca 2 månader sen?
    För det är efter det den började dra mer.

    Den har alltid startat utan problem efter den gången.
    Och nu har den rullat 25 600mil
    Hur snål får man bli om uttrycket ursäktas?
    Max 1000-1500 mil har jag som gräns på mina trimmade maskiner och då menar jag MAX!
    Byt stift och byt till rätt sorts NGK, Inget annat fabrikat skall det vara i våra Saabar, (troligtvis skall du ha BCPR7ES-11)
    Kör en tank och rapportera om du märker någon skillnad.


    Och vad hade du för problem när det inte startade den gången???



    Min granne hade en NG900 T5 Turbo 185hk som jag tvingade till stiftbyte och då sjönk förbrukningen närmare 2dl/milen eftersom gapet på stiften var ca 2,5mm
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Långsökt kanske, men ytterligare som kanske pekar mot tändstiften kanske kan vara att du nött väldigt mycket på startmotorn utan att bilen gått igång. Skulle kanske kunna "försämra" stiften om dom redan är dåliga. Bara en teori någon annan kanske kan säga om det kan vara så eller inte.

  11. #11
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Känns som att du har en luftläcka på trycksidan , kolla slangar från turbon-IC-Insug.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Och nu har den rullat 25 600mil
    Hur snål får man bli om uttrycket ursäktas?
    Max 1000-1500 mil har jag som gräns på mina trimmade maskiner och då menar jag MAX!
    Byt stift och byt till rätt sorts NGK, Inget annat fabrikat skall det vara i våra Saabar, (troligtvis skall du ha BCPR7ES-11)
    Kör en tank och rapportera om du märker någon skillnad.

    Och vad hade du för problem när det inte startade den gången???

    Står här med hatten av! Böt tändstiften idag och ryckningarna försvann och ännu bättre klipp i bilen.
    Ska kolla hur förbrukningen är efter den här tanken.

    Misstänkte att det var en ispropp. -14 grader dåligt med bensin. Bilen stod i ca 24h. Den hostade till en gång och sen dog den. Efter det var den helt död. Ingen tendens att vilja starta. Börjar köra in den i garaget dagen efter, med startmotorn (ca 50m). När jag har öppnat portarna och ska ta sista biten märker jag att den vill igång och trycker ner kopplingen och den startar utan problem. Som att det inte har vart ngt fel alls.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Känns som att du har en luftläcka på trycksidan , kolla slangar från turbon-IC-Insug.
    Ska kolla om jag ser eller hör ngt där.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Där ser man, det kallas för erfarenhet och du har just skaffat dig lite mer. ang. tändstiftsbytet.

    Att det startade när du kört på starten en stund kan ju bero på en massa saker.
    Just det tror jag inte primärt beror på luft läcka utan snarare på något intermittent fel, t.ex. bränslepumpen eller något med med tändningen.
    Se över jordpunkterna först. T.ex. från batteri till chassi men också de som finns i motorrummet runt insuget och på övriga platser. Dålig jord ger mysko fel.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Nu har jag exakt samma fel som dig,dock *hostar* den enbart till vid fullt pådrag.
    Min nyfikenhet drog mig hit och det ja undrar är om din bränsleförbrukning gick ner?


    Citat Ursprungligen postat av Hibbi Visa inlägg
    Står här med hatten av! Böt tändstiften idag och ryckningarna försvann och ännu bättre klipp i bilen.
    Ska kolla hur förbrukningen är efter den här tanken.

    Misstänkte att det var en ispropp. -14 grader dåligt med bensin. Bilen stod i ca 24h. Den hostade till en gång och sen dog den. Efter det var den helt död. Ingen tendens att vilja starta. Börjar köra in den i garaget dagen efter, med startmotorn (ca 50m). När jag har öppnat portarna och ska ta sista biten märker jag att den vill igång och trycker ner kopplingen och den startar utan problem. Som att det inte har vart ngt fel alls.

    - - - Uppdaterad - - -



    Ska kolla om jag ser eller hör ngt där.

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Om stiften inte är bytta på länge och den hostar när turbon laddar skulle jag bytt dom direkt.

    På min 9000CD så sänkte jag förbrukningen med ca 1dl/mil genom att byta stift, och då gick den inte ens illa innan. (däremot satt det felaktiga stift i)

    trionic är extremt känsligt för dåliga stift på grund av att systemet mäter genom stiften, och med dåliga menas både slitna och fel sort (märke och modell)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. 9-3 "ng" drar otroligt mycket bensin
    Av grandinen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-12-06, 22:30
  2. Montering av vinklarna till slangen bensin pumpen 9-5 1998
    Av donaldduc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-28, 23:27
  3. 9-5 som drar en del bensin...
    Av CrystalMethod i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-06-21, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •