Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Saab 9-5 2.3t BioPower går dåligt vid kallstart och blåryker

  1. #1

    Saab 9-5 2.3t BioPower går dåligt vid kallstart och blåryker

    Hej,

    Igår morse när jag skulle köra till jobbet så strulade bilen lite.
    Den står i isolerat men inte uppvärmt garage så va ca +2 grader vid starten.
    Låter som att den går på 3 cylindrar i kanske två sekunder med ett varvtal på ca 500rpm.
    Sedan dör den.
    Startar om och samma sak händer men istället för att dö så börjar den varva upp till normal tomgång (eller strax över eftersom den va kall)
    Den blåryker även lite grann men det gör den även en del andra morgnar men inte alltid. Vanligt problem?

    Sedan går den helt normalt hela vägen till jobbet och även när jag ska hem så går den som den ska.

    Imorse så gick den också lite dåligt vid start för att sedan gå som vanligt. "Hostade" till en gång när jag skulle köra iväg.

    Även vid hemfärd idag så gick den precis som imorse.

    För ca två veckor sedan så bytte jag tändkassett som enligt säljaren bara ska ha gått 50-100 mil så den borde inte va bekymret. Tändstiften byttes vid senaste service vilket är ca 400-500 mil sedan.

    All form av hjälp är uppskattad!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Kör du på E85 låter det normalt vid kallstart, min gör likadant o går på 3 cyl någon sekund. Blårök är olja som vart med i förbränningen. Det kan vara dåliga ventiltätningar, felaktig vevhusvent, en turbo som läcker på kompressorsidan eller koksade kolvringar.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  3. #3
    Det är inte alls normalt att bilen går på tre cylindrar vid start, oavsett bränsle. Iallfall gör min aldrig det.

    Din begagnade tändkassett kan naturligtvis vara trasig även om det är osannolikt, så du ska nog prova en annan för att utesluta det.

    Startade den korrekt innan du bytte kasetten?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    På E85 vid kallstart så är det inte ovanligt att de är tjuriga de första sekunderna Kingback.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  5. #5
    Jag har sedan det började bli kallt kört på bensin.
    Bilen har aldrig krånglat innan jag bytte tändkassett men däremot tändes motorlampan ibland och felkoder sa att det var tändkassetten det var fel på. därav bytet.
    Ska prova stoppa i nya stift ikväll (bilen står hemma och är kall nu) och se om där är avbrott i något stift men då borde den rimligen gå dåligt hela tiden?

    Provar annars med min brors TK.
    Återkommer med info om hur det går.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306
    Skall självklart inte gå på tre cyl. Tjurande start beror vanligen på stift eller spridare eller, har jag noterat, att motorvärmaren varit på. Antar någon sensor blir lurad och att det flödar mer än vad som behövs eller tvärtom

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    På E85 vid kallstart så är det inte ovanligt att de är tjuriga de första sekunderna Kingback.
    Min är inte ett dugg tjurig på E85, märks ingen skillnad mot bensin. Så det är fel att säga att det ska vara så.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Min är inte ett dugg tjurig på E85, märks ingen skillnad mot bensin. Så det är fel att säga att det ska vara så.
    Jag har inte sagt att det SKA vara så, då får du nog läsa mina i lägg igen. De bilar jag har haft har samtliga haft fenomenet någongång vid kallstart på E85. Den missar på en cyl 1-2 sekunder efter start när det är rejält kallt ute. Då inget i bränslesystemet egentligen är anpassat för E85 så kan man väl därför utgå från att det inte behöver vara något egentligt fel för att det ska uppstå. Händer det däremot på bensin som nu trådskaparen kompletterade med håller jag med om att det inte är som det ska. Sedan än det säkert vara en definitionsfråga för oss, om min etanolkonverterade 00:a värd några hundralappar missar på en cylinder under någon sekund vid kallstart så går jag inte i taket. Särskilt inte då jag gått igenom motorn och vet att den är ok. Om man däremot lagt ner en halv förmögenhet och kör trimmat bortom steg 3 så förstår jag att du resonerar så, det hade jag också gjort. Jag är helt enkelt inte perfektionist med bruksbilen....
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Så där var min 9-5 2,0t bio 2006 ibland också. Startade men dog direkt. På andra eller tredje försöket så hostade den igång och gick sedan normalt. Kan det inte vara så att den inte kan bestämma sig om den skall kallstarta med mer bränsle? Ofta hände det om bilen stått i kallgrader och solen värmt den. En annan sak är om etanolen är E85+++, då startade den också hostande.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Som sagt har min bil inga av dom här problemen, så det är ingen naturlag att det ska vara svårstartat på E85.

    Återigen, Mackan for president

  11. #11
    Bytt tändstift ikväll (bilen var orörd sedan igår) och nu starta den utan några bekymmer. Gick inte att visuellt se något fel på stiften men det hade jag inte räknat med.

    Även känt på turbon och finns inte tillstymmelse till glapp i den så bör inte va där oljan tar vägen.

Liknande ämnen

  1. 9-3 TiD går dåligt vid kallstart
    Av PerSj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-07-19, 01:14
  2. Saab 9-3 2,0t biopower 2008, tjurig vid kallstart.
    Av visslaren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 18:18
  3. Saab 9-5a går dåligt vid kallstart
    Av Rs turbo_s2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-02-14, 22:57
  4. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 20:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •