Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Svenska bilar har ett av svenskar oförtjänt rykte

  1. #1
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056

    Svenska bilar har ett av svenskar oförtjänt rykte

    Jag gick ner nu ikväll till mitt garage, bor i nybyggd hyresrätt i norra Stockholm, då jag glömde min stock snus i bilen. En tanke, eller ska vi säga iakttagelse, slog mig. I mitt kallgarage med elstolpe, finns det 30 platser, alla har el. 5 st bilar va påkopplade mot elen, 3 st Volvos, 2 st Saab. Jag förutsätter nästan att en Saab, eller för den delen Volvo-köpare, om det inte var standard, valde till Motor/kupévärmare. Resten i garaget är BMW, Audi, en Suzuki (stackars tjej, min granne) En gammal GMC-"suv" och några, ska vi säga, billiga skitbilar ägda av VW?... Vi säger så.
    Jag gick runt och kolla frontar, inga uttag för motor/kupévärmare. Inte bara det, de samla is.. två Audis som jag vet kördes för mindre än 4 timmar sen hade långa istappar hängandes i grillen. En BMW hade iskockor större än en ensamboende avelstjur runt sulorna. Sen tittade jag på min Saab.. en 9-5 från 2000.. Motorvärmare och kupévärmare. Inga snö eller is-rester runt baklucka eller däck. Jag har dyra 5-serie beemers, touring, med 2 cm tjocka isramper mellan baklucka och kofångare i garaget däremot, men inte min 9-5a. Eller en grannes 9-5a, eller en Volvo V70, eller V40 (även om den är byggd i Holland). Jag pratade med en kollega idag, han sålde sin 9-3 SC, och köpte en VW touran... Med 4WD.. Han saknade i just detta väder sin Saab.. För den, citat: Tog sig tamejfan fram överallt. Upp för kullar, ner för kullar, såg han bilar stå med vägen och spann, men Saaben, den klättra dit han skulle. Samma känsla har jag. Min gamla NG900, min 9-5 kombi, min nuvarande 9-5 sedan.. Inget stoppar mig.. Jag ser nya bilar med alla möjliga hjälpmedel stå med varningsblinkers i väggrenen, samtidigt som jag puttrar förbi. Tog mig upp för en backe mina föräldrars Merca E320 4Matic Avantgarde gav upp i... Varför vill inte svensken erkänna att våra bilar, byggda för detta klimat, är bäst i detta klimat? Varför envisas vi köpa Passater, BMWs, Mercor och Audis, som är helt värdelösa 6 månader om året i detta land? När det finns bilar som faktiskt är outstanding, original och standard här?. Om jag fick en krona varje gång jag såg en BMW eller Merca i diket med sjutton olika elektroniska system som ska skydda dom från att faktiskt köra bil, när jag puttrar förbi i min 9-5a från 2000, så hade jag haft iaf 4 dosor snus..
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Kan hålla med dig. Jag kör dagligen upp & ner för Hallandsåsens riktigt branta backe, ca 100m ö.h. som högst, som ligger väster om E6 inne vid Båstad, den sk. Nöttebackar. Under den kalla snöiga perioden på året så fastnar eller för den delen åker av, alla olika möjliga bilar på alla de olika konstiga sätt. Men med min 9-5sc eller 9-3ss så har jag hitintills tagit mig upp & ner utan några som helst problem. 9-5 är dock den stabilare av de två när det gäller dåligt väglag.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    För många år sedan hade Teknikens Värld en test av "sportiga familjebilar" (jag tror det var Peugeot Mi16 med 4WD, kanske AUDI 80 Quattro och någon mer i klassen). Vid samma tillfälle hade man kört vintertest SAAB OG900 mot NG900, vilket redovisades i numret efter. I SAAB-testet skrev man att det var märkvärdigt hur enkelt dessa gammeldags, simpla bilar hängde med de toppmoderna, sportiga fyrkrafsarna. Jag kan bara instämma. De nyare Volvo är ju också OK på vintern.
    Ljus, torkare, handtag, innerbelysning, värme/defroster, snö-och vatten-avrinning osv är alltid så genomtänkt på SAAB och Volvo, jämfört med andra bilar.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Det jag vet är att VW Golf 4 har kass defroster.... den tar typ bara mitten på rutan.

    og900/99/90 är rätt bra/pålitlig och köra i vinterslask med också trots att de är 30år gamla (eller mer).
    Senast redigerat av joH900 den 2015-02-14 klockan 12:39.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Motorjournalister ger jag generellt sett inte mycket för, speciellt inte när det gäller normala bilar. Till att börja med kan de flesta inte köra, inte ens på bana där de med ingivelse pratar om bilens exakta styrning och gasrespons. Speciellt tydligt blir det här i bilprogram, som det ack så underhållande men i informationssyfte totalt värdelösa engelska programmet där en fet, krullhårig alkis med en enorm käft klämmer sig ner i sätet på en italiensk sportbil för en tur på deras bana. Sen kör han på sladd i varje kurva, men inga långa driftar eftersom tekniken även där brister utan snarare korta överstyrningar. Deras amerikanska kusiner har onekligen tagit det ett steg längre där och sätter Tanner Foust bakom ratten när det ska testas på riktigt. Don't get me wrong, jag tittar gärna och ofta på båda programmen eftersom de onekligen är underhållande. Men det kunde lika gärna vara hästar de testade för min del.

    Nåja, åter till ämnet. Poängen är att det minst sagt är ganska irrelevant för en normal bil hur den beter sig på en bana. Tvärtom snarare, tyska bakhjulsdrivna vagnar som gärna överstyr är väldigt roliga där när man kör aktivt men desto lömskare övriga 99% av tiden när man kör på allmäna vägar. Saker som framkomlighet i snö kanske man har ett separat test för, men det vägs inte in i bedömningen av bilarna. Sen säger jag inte att de bara ska testa hur den fungerar till vardags för det hade ju onekligen blivit väldigt tråkigt, men man kan liksom inte basera den största delen av en vardagsbils betyg på dess "sportiga egenskaper" enligt min ödmjuka uppfattning.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Jag får hålla med i ämnet också, även om man är ganska vinklad och väldig van vid sina Saabar. Har ju vinterkört 900 T16 tre vintrar, förra och denna vintern var det 9-5 resp 9000. Mitt tempo överenstämmer vääääääldigt sällan med mina mot-trafikanters, stressad som jag är, vilket också bidrar till en vinkling, men jag har ofta tänkt "varför i helvete kör dom så försiktigt?" Min og900 på 195 vinterdäck plöjde fram i 120 blås i vänsterfilen helt kontrollerad och jag helt avslappnad, när jag körde om halvmiljonbilar på långa rader som låg görförsiktigt i mittfilen. Det är inte svårt tänka att deras bilar inte ger den trygghetskänsla som krävs i svensk vinter, även om jag eg inte tror det? Eller är det kort och så att moderna bilar med sina femtusen 3-bokstävers system av olika snitt helt enkelt gör att förarna tappar känslan och därför inte vågar köra fortare? För nåt måste det ju vara..... Såååå djävla dåliga vinterdäck köper väl inte folk till sina status-vagnar? Eller är billånen på dessa vagnar så saftiga att vinterdäcken fick bli "jinling ultra" i år igen? Hehehe... Bara det står BMW i nosen så hoppas dom ingen kollar på vilka usla däck dom har råd att köpa?

    Det här kan bli en kul tråd.... Till nästa vinter kommer jag köra min T16 igen, den är tillbakaköpt (!) och jag ser fram emot dess sjukt fina egenskaper där man har full kontroll genom bilen helt utan några som helst system. Avskalad bilkörning när den är som bäst.
    MEDLEM 7032.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Visst är SAAB bra, men jag har kört som bruksbilar ( ca 5000 mil året) 900 og, 9000, og 9-3, 9-3 SC, Opel Omega 3000 24 v, Opel Rekord, Opel Astra, och nu de sista åren Vw passat.
    Oavsett vilken av dessa bilar har jag alltid kommit dit jag skall, kvittar vilket väder det är, om jag haft släp eller husvagn efter spelar ingen roll. Fel och brister finns på alla bilar, även på SAAB.
    För och nackdelar finns det så klart med alla.

    Mina diesel SAAB:ar med sina bränslevärmare, guld värt, finns ju även på Volvo som standard. Däremot inte på sista gen 9-5! Bristen, eller kanske avsaknaden av fel, fanns inte ett enda garanti åtagande på min Astra från -08 på 10000 mil. På min 9-3 1,9 SC -06 fanns alla fel som gick att uppbringa, och det var inte lite det! Men min -10 av samma modell hade 1 st garanti åtagande.

    Och som sagt min nuvarande passat -12 2,0 TDI med 2 hjulsdrift har gått bra dessa första 12000 milen, bilen uppträder stabilt och säkert på vägen. Däremot saknar jag min värmare, och att bilen har ett ljus som är så dåligt att det borde vara straffbart är ju på minus sidan.

    Men nu har jag beställt en -15 passat 190 Hk TDI med 4 motion och nya LED ljus tekniken, och givetvis en värmare!

    Jag vill även påpeka att det är en markant skillnad att ha bilen för att "köra till jobbet " än att ha den " i jobbet"

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Michael Rasmussen Visa inlägg
    Bristen, eller kanske avsaknaden av fel, fanns inte ett enda garanti åtagande på min Astra från -08 på 10000 mil. På min 9-3 1,9 SC -06 fanns alla fel som gick att uppbringa, och det var inte lite det! Men min -10 av samma modell hade 1 st garanti åtagande.
    Jag skulle säga att det där är nog normalt är slumpens skördar, det är slående från J D Powers undersökningar hur lite det skiljer i felutfall mellan de (ur tillverkningsfelsynpunkt) bästa bilarna och de sämsta, i 2014 undersökning var det återigen mindre än en faktor 2 mellan näst bästa (Mercedes) och sämsta (Mini). Bara Lexus var väsentligt bättre än snittet (hälften, och 30% lägre än Mercedes). Man ska dock komma ihåg att detta var en ägarenkät, så man kan gissa att resultaten är lite sneda med avseende på ägarnas förmåga att svälja sin stolthet för vissa märken, samt i Lexus fall troligen serviceorganisationens förmåga att hitta/åtgärda fel innan att kunden märkt något...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab Visa inlägg
    Mitt tempo överenstämmer vääääääldigt sällan med mina mot-trafikanters, stressad som jag är, vilket också bidrar till en vinkling, men jag har ofta tänkt "varför i helvete kör dom så försiktigt?" Min og900 på 195 vinterdäck plöjde fram i 120 blås i vänsterfilen helt kontrollerad och jag helt avslappnad, när jag körde om halvmiljonbilar på långa rader som låg görförsiktigt i mittfilen. Det är inte svårt tänka att deras bilar inte ger den trygghetskänsla som krävs i svensk vinter, även om jag eg inte tror det? Eller är det kort och så att moderna bilar med sina femtusen 3-bokstävers system av olika snitt helt enkelt gör att förarna tappar känslan och därför inte vågar köra fortare? För nåt måste det ju vara..... Såååå djävla dåliga vinterdäck köper väl inte folk till sina status-vagnar? Eller är billånen på dessa vagnar så saftiga att vinterdäcken fick bli "jinling ultra" i år igen? Hehehe... Bara det står BMW i nosen så hoppas dom ingen kollar på vilka usla däck dom har råd att köpa?

    Det här kan bli en kul tråd.... Till nästa vinter kommer jag köra min T16 igen, den är tillbakaköpt (!) och jag ser fram emot dess sjukt fina egenskaper där man har full kontroll genom bilen helt utan några som helst system. Avskalad bilkörning när den är som bäst.
    Det som slog mig för några år sedan var att man borde bedöma bilar efter hur körningen påverkar humöret. I den vevan så körde jag mycket långkörningar (samma rätt enformiga väg) med hyrbil av blandade märken, och den stora skillnaden var i slutet av dessa långresor om man upplevde det som att man önskade att man var framme snart, man mest funderade på annat, eller om det var tråkigt att man redan var framme... Det var då jag kom fram till att min nästa bil borde vara en 9000...

    Den där känslan av att "varför i helvete kör dom så försiktigt?" är mest påtaglig i en V4 på motorvägen när det har snöat typ 5 cm, man måste gå ner rejält i hastighet vid passering för att inte få absurda deltahastigheter... (detta trots att de kör i spår och jag i snö...)

    Jag skulle nog säga att de äldre Saabarna är de absolut bäst ställda bilarna för dålig vinterväg, och sedan så minskar även rotationskrafterna från krafter framifrån på däcken (modd) eftersom de bör vara proportionella mot kvadraten på sinus för vinkeln från tyngdpunkten till (fram-)däcken vilket betyder att rotationspåverkan är drastiskt annorlunda på en V4 och årets modeller. Stor spårvidd är ingen fördel för moddiga vägar.

    Sedan är detta mycket trevlig läsning, och bör kunna ge en del aha-upplevelser: http://anders.isanova.se/framhjulsdr...ungstrom-1960/
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    I relation till spårvidd hittar vi ju även offseten och styrradien. Idag när många bilar skall vara "sportiga" har man en viss positiv styrradie som ger återkoppling till föraren om vad som händer i kontakten mellan däck och väg. En bil med negativ styrradie, tex riktigt gamla VW Golf kommer automatiskt att styra i motsatt håll om en kraft vill driva iväg bilen från tänkt kurs. Sådana bilar blir stabila i halka, men kanske inte så involverande att köra. OG900 har en viss (men ganska liten) positiv styrradie, är smal i spårvidden och har en bra framvagn = både stabil i halka och rolig att köra. Många nya bilar är breda i spårvidden, har mer positiv styrradie (speciellt om de är sänkta eller har lägre däck/bredare fälgar) och blir därför instabila i halka, samtidigt som den ofta okänsliga styrningen inte berättar vad som händer.
    Senast redigerat av Alexander B den 2015-02-15 klockan 11:37.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

Liknande ämnen

  1. Svenskar och media mot Saab
    Av Blodpudding i forum Off Topic
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2010-03-05, 02:39
  2. Vart reser svenskar med bil?
    Av Cabmange i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 19:14
  3. Nu ska mina medflyttade bilar bli Svenska medborgare...
    Av Geert i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-30, 21:52
  4. Svenskar (från saab) på chefs poster inom GM!
    Av Fredrik.j i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-03, 16:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •