Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Forskjeller på Linear Arc Vector Aero NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Trondheim Norge
    Inlägg
    74
    Medlem#
    -

    Forskjeller på Linear Arc Vector Aero NG9-3

    Hei. Beklager at jeg skriver på norsk. Håper dere forstår det jeg skriver. Har prøvd å søke, men finner ikke noe klart svar.

    Håper det er noen som har stålkontroll på Saab her, som kan svare meg skikkelig en gang for alle. Det flyter over av informasjon rundt om kring som sier forskjellige ting.

    Jeg får en 2003 Saab 9-3 2.0 turbo levert til meg på onsdag/torsdag.

    Det jeg lurer på er, hvilken har jeg? Annonsen til forhandleren sier At det er en Vector. Har noen bilder av den her, fra annonsen, så kanskje noen ser.







    Jeg har inntrykk av at mange kaller bilene sine Vector pga. noe Vector utstyr. Men en Vector hadde vel 210hk motoren. Samme som Arc og Aero. Bare Linear fikk 175 hk.
    Ifølge annonsen har min 175 hk. Og det er vel ingen Vector.

    Så lurer jeg på om det er noe forskjell fra det norske markedet fra det amerikanske, engelske f.eks. hva gjelder modellbetegnelser på 9-3.

    Hvilket utstyr ble levert me de forskjellige. Fikk man for eksempel minste høytalerpakke sammen icm3? Eller betyr icm3 i dasjen at man har full pakke?
    Ble linear levert med giring på rattet? Eller er det forbeholdt Vector/Aero?

    Og til sist. Hvor er det beste stedet å handle deler fra? Tenker på Aero pakke. Frontleppe, skjørt, vinger. Liker ikke den som står på nå så godt. Gjerne fra Norge/Sverige.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071
    Hej! Linear har 150 hk. Vektor 175 Aero 210 Tror jag.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306
    Linear/Vector o senare aero har inget m motor att göra. Kunde få linear eller vector på 1.8t, 2.0t o 2.0T, dvs 150, 175 o 210 hk. Ungefär så.

  4. #4
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 264
    Medlem#
    6770
    Fin bil du köpt. Effekten i Linear och Vector beror på motortrimningen 1,8t eller 2,0t. Det är exakt samma tvålitersmotor men mjukvaran skiljer. Aero har 210 hk också ur samma motor.

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Det första man brukar se skillnad på en tidig ng9-3, som din, är kjolarna. Är det dom bulliga aerokjolarna så är det en Aero. Är svarta olackerade plastbitar så är det en Linear. Är det lackerade kjolar men inte aerobulorna, så är det en Vector eller Arc. Jag tror det stämmer på nästan alla tidiga ng9-3:or. Arc är inte jättevanlig och hade ofta helskinn men inte sportstolar.

    Din ser ut som en typisk Vector.

    Vectorn har normalt dolt ändrör till avgassystemet. Här har nog någon varit framme och bytt ut. Antingen hela systemet eller bara ändrören.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Frontläppen på Aero gör att markfrigången blir väldigt dålig. Den fungerar dåligt som snöplog och gör att en vanlig verkstadsdomkraft inte går in där fram. Enligt min åsikt är det bortkastade pengar att köpa ny plast för att få bilen att se ut som något den inte är men smaken är ju olika.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Fin bil!

    Du har ingen Linear (lägsta nivån), det ser man bland annat på ratten (http://images.thecarconnection.com/m...00279312_m.jpg). Du har inte 1.8t eftersom du har laddtrycksmätare (turbomätare), det hade inte den motorn. Om det är 2.0t eller 2.0T (fulltrycksturbo/lätt-trycksturbo dvs 175/210hp) tror jag är svårt att se på något enkelt sätt mer än på pappret. Dina synliga avgasrör tyder på Aero-paket av något slag, eller att det är en riktig Aero. Alternativt att någon tidigare ägare bytt själv.

    Jag vet inte vad du menar med front, Vector och Aero hade väl samma front fram till 2008? Men gillar du de delarna från 2008+ bättre kan man byta ut det på din också, här är ett exempel: http://forum.saabturboclub.com/showt...tyling-Projekt

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Dina synliga avgasrör tyder på Aero-paket av något slag, eller att det är en riktig Aero. Alternativt att någon tidigare ägare bytt själv.
    Kjolarna är inga aerokjolar så det är definitivt hemmagjort. Det ser man på hålet runt ändrören också. Det ser inte ut att vara riktigt rakt och fint kapat.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Kjolarna är inga aerokjolar så det är definitivt hemmagjort. Det ser man på hålet runt ändrören också. Det ser inte ut att vara riktigt rakt och fint kapat.
    Då har man lärt sig nåt nytt idag också! Att det skilde på kjolarna visste jag inte, och från 2008 som jag är mest intresserad av tror jag kjolarna är samma på Vector och Aero faktiskt. Nej nu när du säger det ser inte hålet fabriksgjort ut!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Trondheim Norge
    Inlägg
    74
    Medlem#
    -
    Takk for alle svar. Da har jeg kanskje lært litt mer.
    Så da har jeg altså en Vector, med modifisert bakfanger. Har et bedre bilde av hålet.



    Motorkoden blir da B207L?
    Hvor mye hk/nm tåler automat girkassen?

  11. #11
    175 hk Vector.

    OBS! Fälgarna på bild har inte korrekt ET för 9-3 sportsedan. Fälgarna är för SAAB 9-5.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Trondheim Norge
    Inlägg
    74
    Medlem#
    -
    Takk skal dere ha. Setter stor pris på all hjelp.

  13. #13
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    175 hk Vector.

    OBS! Fälgarna på bild har inte korrekt ET för 9-3 sportsedan. Fälgarna är för SAAB 9-5.
    Det slog mig med, dessa fälgar har jag på min 9-5 från -00.. Såg bara "fel" ut på en 9-3 SS..

    - - - Uppdaterad - - -

    Men med tanke på vad bilar kostar i Norge, förstår jag att det finns mycket blåskonton, och oro för att man faktiskt inte får vad man betalar för.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

Liknande ämnen

  1. Skillnader på utrustning, Linear Vector Aero NG9-3
    Av anders112 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-03-08, 15:45
  2. 9-3ng ljuddämpare linear/vector --> Aero
    Av Emil_m i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-18, 21:47
  3. Skillnader på paket Linear, Polar, Vector, Aero NG9-3
    Av caveman83 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-07-26, 01:26
  4. Vad är det för skillnad på Vector, Linear och Aero NG9-3 TTiD
    Av need4speed i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 23:42
  5. Linear vs Vector
    Av Cabmange i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-21, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •