Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Motorlampan (CE) började lysa på nyinköpt OG9-5 -07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Motorlampan (CE) började lysa på nyinköpt OG9-5 -07

    Hej!

    Jag har en Saab 9-5 Aero 2007 som motorlampan började lysa på efter att jag varit på Statoil och slangat i deras milesPlus 98. Jag vet inte om det är relaterat till bränslet, eller om det är något annat, vad tycker ni att man ska göra? Kan jag kolla felkoder osv? Bilen är nyinköpt, och enligt instruktionsboken och efter lite googlande så bestämde jag mig att tanka 98 oktan. Har jag gjort något fel, eller är det något annat fel på bilen?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    18
    Medlem#
    9891

    Red face

    Jag fick upp CE-lampan på min 9-3 vector 2003 en gång efter jag tankat, hade inte stängt tanklocket helt, testa att kolla det!
    Saab 9-3 Vector SS 2.0t 2003

  3. #3
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Evap kanske?

    Nä läs ut felkoder kan ju vara vad som helst. Kanske inte ens relaterat till tankning.


    edit: berätta gärna var du bor så kanske nån kan hjälpa dig med att läsa ut felkoderna.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av grandinen Visa inlägg
    Jag fick upp CE-lampan på min 9-3 vector 2003 en gång efter jag tankat, hade inte stängt tanklocket helt, testa att kolla det!
    Precis, det är viktigt att man stänger med tre klick varken mer eller mindre. Så öppna och gör om och gör rätt är det första du bör göra.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tack för tipsen, jag testade med tanklocket, men det gav inget resultat. Jag drar locket till höger tills det låter "KRRK KRRK KRRK", dvs 3 gånger. Om det representerar 3 klick vet jag inte, men det var så jag gjorde iaf.

    Jag bor i Mölndal, så om någon har lust att hjälpa mig idag så vore det kanon i så fall, eftersom jag nog går tillbaka till bilhandlaren på måndag med bilen, jag hämtade den igår. Det borde räknas som ett "dolt fel" kan jag tycka.

  6. #6
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Ja då skulle jag gå tillbaka. Dom får läsa ut felet.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Om det nu mot förmodan var tanklocket, vet ni om felkoden skulle försvunnit eller måste man nollställa sådana koder manuellt på TS bil? Vissa fel måste man väl göra bilen strömlös ett tag för att få bort (eller ha en läsare), men jag vet inte om det gäller alla.

    Ditt tanklocksförfarande låter bra för övrigt!

  8. #8
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    det är lite så man undrar. Vilken i serien av starter var det efter tankningen? Många felkoder sätts vid start nummer två. Så om tankningen var den andra starten du gjorde efter att du hämtat den, så funderar man ju på om handlaren känt till det, släckt det tills du kommer och hämtar den...? En liten fundering bara.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    det är lite så man undrar. Vilken i serien av starter var det efter tankningen? Många felkoder sätts vid start nummer två. Så om tankningen var den andra starten du gjorde efter att du hämtat den, så funderar man ju på om handlaren känt till det, släckt det tills du kommer och hämtar den...? En liten fundering bara.
    Den lös inte när jag hämtade bilen. Efter den körningen så lät jag den stå i ett par timmar, sen åkte jag och tankade, och efter tankningen så började den lysa efter ett tag på den 3:e körningen. Dock så går bilen bra i övrigt, jag har iof inte vågat mig på nått gaspådrag eftersom lampan lyser. Man kan spekulera vilt om hur handlaren har agerat, men jag har svårt att tro att om han nu kände till felet och släckt det, så kan man ju tycka att han borde känna till att det eventuellt skulle kunna återkomma. Jag får se hurdant bemötande jag får i morgon när jag kontaktar dem och påtalar felet, först då vet jag hur seriös firman är. Om de krånglar så reklamerar jag hela bilen känner jag. Det finns massor av firrar i havet som man brukar säga.

    Jag glömde förresten att säga att de bytte batteriet på bilen innan jag fick den, kan vara relaterat till det också. De kan ha kommit åt nån slang eller vad som helst i motorummet. Men då borde den kanske ha varnat med en gång, och inte efter 3 starter... Jag vet inte. Jag tycker bara att det är surt att behöva krångla när man nyss köpt en "ny" bil.
    Senast redigerat av Wunderbjarne den 2015-02-01 klockan 16:16.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av Wunderbjarne Visa inlägg
    Hej!

    Jag har en Saab 9-5 Aero 2007 som motorlampan började lysa på efter att jag varit på Statoil och slangat i deras milesPlus 98. Jag vet inte om det är relaterat till bränslet, eller om det är något annat, vad tycker ni att man ska göra? Kan jag kolla felkoder osv? Bilen är nyinköpt, och enligt instruktionsboken och efter lite googlande så bestämde jag mig att tanka 98 oktan. Har jag gjort något fel, eller är det något annat fel på bilen?
    Blir helt mörkrädd när människor helt plötsligt börjar beskylla bränslet för en felkod.

    /Lufto

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det är inte speciellt troligt att det är relaterat till bränslet, men läs ut felkoden så vi får veta vad det handlar om.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Blir helt mörkrädd när människor helt plötsligt börjar beskylla bränslet för en felkod.

    /Lufto
    Vatten i bränslet förekommer ju ibland har man hört talas om även här, skulle inte nåt sånt kunna göra att bilen misständer så pass att man får en felkod?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Blir helt mörkrädd när människor helt plötsligt börjar beskylla bränslet för en felkod.

    /Lufto
    Ptja, om man inte är så insatt i bilar som kanske du är så får du den frågan, jag hade förstått om du frågat mig hur man tex tar ett G11-ackord på ett piano, eftersom jag själv vet det och jag hade förklarat det för dig på ett pedagogiskt sätt om du nu verkligen ville veta. Ödmjukhet är alltid att föredra. Men det är klart, vissa troll räknar man ju alltid med.

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Blir helt mörkrädd när människor helt plötsligt börjar beskylla bränslet för en felkod.

    /Lufto
    Jag minns den här skandalen från när jag bodde i UK:
    http://en.wikipedia.org/wiki/2007_Un..._contamination
    Så, även om det är långsökt och ovanligt så kan CE-lampan tändas på grund av problem med bränslet på macken.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217
    " Om de krånglar så reklamerar jag hela bilen känner jag. Det finns massor av firrar i havet som man brukar säga."

    Det är inte så enkelt som man vill tro att reklamera eller häva köp. Försäljaren har tre försök (tre tillfällen) på sig att åtgärda ett reklamerbart fel innan det ens börjar bli nära ett återköp.
    Och de tillfällena kan det dras ut ganska länge på.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Skulle bara följa upp om nu någon är intresserad, men jag lämnade bilen på firman och fick tillbaka den idag. Det var någon luft-slang till turbon som torkat. Var ute och provkörde nu, går riktigt bra, dock svårt att få ner kraften på marken. Speciellt i detta väglaget och med vinterdäck. Men i övrigt så är jag nog ganska nöjd än så länge.

    /Micke

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Vacuumslangar som torkar och spricker är vanligt förekommande nu när bilarna börjar få några år på nacken. Om de bara bytte en slang föreslår jag att du byter de övriga, har en torkat sönder lär de andra också börja läcka snart.

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Ja, slangar finns det ett par stycken och de är 4mm i innerdiameter, köp 2m så klarar du dig.
    Finns massor av trådar i ämnet.

    Och du fick aldrig veta felkoden?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Ja, slangar finns det ett par stycken och de är 4mm i innerdiameter, köp 2m så klarar du dig.
    Finns massor av trådar i ämnet.

    Och du fick aldrig veta felkoden?
    Nej tyvärr, men jag kan kolla med firman, dock så gör de nog inte mer nu med tanke på att CE-lampan är släckt... Svårt att kräva att de ska byta ut alla andra slangar i detta läget.
    Jag får se hur det går framöver, jag fick garanti dock, får se hur mycket det täcker.

  20. #20
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Nej, att åka och kräva att de ska byta alla slangarna tycker jag inte är rimligt. De har ju lagat felet. Däremot kan du själv köpa dig lite slang och byta resten av 4mm-slangarna. Det är svårighetsgrad noll på en skala från noll till tio. Eller också skiter du i det, och kör så länge bilen fungerar.

Liknande ämnen

  1. Motorlampan började lysa OG9-5
    Av BizzyD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-07-30, 22:41
  2. Batterilampan började lysa och bilen trögstyrd
    Av SaabHasse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-11-09, 20:34
  3. ABS, ESP mfl började lysa..Sen dog bilen?
    Av brinolph i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 16:33
  4. 9000 CD -92 varningslampa (!) började lysa.
    Av K.Andersson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-07-05, 19:43
  5. Motorns varningslampa började lysa...
    Av MangeK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-09-09, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •