Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ny besiktning eller efterkontroll?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Ny besiktning eller efterkontroll?

    Jag trodde jag hade tills idag på mig att besikta om bilen, men det var bara tills den 27e.
    Fick en 2a på att vänster bakdörr inte gick att öppna.
    Pga olika anledningar hade jag inte tid att titta på det förrän i förrgår, tänkte jag skulle ha besiktat den idag och fått en månad till (som jag inte ens vet om man kan göra men folk jag pratat med säger att man kan göra så?) men missade att den skulle ha varit besiktad den 27e.

    Har lite funderingar när jag försöker tolka pappret.
    Det står såhär:
    "Fordonet har underkänts vid kontrollbesiktning, körförbud inträder om inte ny kontroll utförs senast 2015-01-27.

    Ny kontrollbesiktning eller reparation och provning vid ackrediterad verkstad får utföras fram till 2015-02-27.
    Därefter gäller fullständig kontrollbesiktning."

    Hur blir det om jag besiktar den idag utan att kunna åtgärda felet (väntar på en ny låskista)? Får jag en månad då?
    Måste jag göra en helt ny besiktning eller har jag fram till den 27e feb på mig men har körförbud?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jag tror inte det häver körförbudet men om du åtgärdar det kan du släcka 2an till reducerat pris utan att behöva göra full besiktning till fullt pris. Så att besikta idag löser inget
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av AndreasOstman Visa inlägg

    körförbud inträder om inte ny kontroll utförs senast 2015-01-27.
    Detta gäller.

    Men var problemet att dörren inte gick att öppna inifrån eller utifrån?

    Hur långt har bilen gått och har den dörren öppnats ofta inifrån?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Efter 1 månad får man körförbud. Sedan har man ytterligare en månad på sig att fixa felet utan att göra en helt ny besiktning (d.v.s. "släcka" 2an på ackrediterad verkstad eller ombesiktning till reducerat pris där de bara kollar själva felet).

    Förut kunde man, om man ombesiktigade men felet kvarstod, få ytterligare någon vecka eller två på sig att fixa felet innan körförbud inträdde. Jag är dock osäker på om reglerna fortfarande är desamma - ring transportstyrelsen och fråga för att få säkert svar!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag tror inte det häver körförbudet men om du åtgärdar det kan du släcka 2an till reducerat pris utan att behöva göra full besiktning till fullt pris. Så att besikta idag löser inget
    Ja då skippar jag att besikta innan jag fixat dörren.

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Detta gäller.

    Men var problemet att dörren inte gick att öppna inifrån eller utifrån?

    Hur långt har bilen gått och har den dörren öppnats ofta inifrån?
    Ja precis den går varken att öppna varken inifrån eller utifrån. Man ser att den låser upp och låser när man tittar och jag har lyckats tagit bort dörrsidan men inte hittat något fel vad jag kan se iaf.
    Den har gått ungefär 19000 mil och om den öppnats mycket inifrån vet jag inte riktigt vad som är mycket eller lite.
    Folk jag pratat med säger att det måste vara låskistan som är dålig. Jag själv har ingen aning.

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Efter 1 månad får man körförbud. Sedan har man ytterligare en månad på sig att fixa felet utan att göra en helt ny besiktning (d.v.s. "släcka" 2an på ackrediterad verkstad eller ombesiktning till reducerat pris där de bara kollar själva felet).

    Förut kunde man, om man ombesiktigade men felet kvarstod, få ytterligare någon vecka eller två på sig att fixa felet innan körförbud inträdde. Jag är dock osäker på om reglerna fortfarande är desamma - ring transportstyrelsen och fråga för att få säkert svar!
    Ok får fixa felet och besikta igen när det är åtgärdat, skönt iaf att den inte behöver en full besiktning.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    som en fotnot i sammanhanget så är det så att om man besiktigar om en bil med samma fel så får man bara två veckors respit, gör man samma sak igen så är det bara en vecka. Osäker hur det fungerar i detalj men ungefär så är det.

Liknande ämnen

  1. E85 + Besiktning = ?
    Av SirMacke i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-08-19, 17:24
  2. Missat bokad efterkontroll
    Av joH900 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-12-27, 02:09
  3. Oljeläckage och dags för besiktning (Besiktning)
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 19:26
  4. Efterkontroll hos bilverkstad?
    Av cedete i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 10:39
  5. Besiktning!
    Av PaaNis i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 19:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •