Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Problem med SID meddelande på Saab 9-3 1.9 Tid -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Problem med SID meddelande på Saab 9-3 1.9 Tid -06

    Har problem med ett SID meddelande på min Saab 9-3 1.9 Tid -06. Det varnar för att : "batteriet laddas inte...kontakta verkstad". Batteriet är numer utbytt likaså generatorn. Problemet kvarstår dock. Vid uppstart är allt okej. 14,3 Volt laddning. Efter 3 minuter dalar spänningen sakta (under 10 sek.) och stannar 5 sek. på 12 volt. Sen går den upp på 14,3 Volt och stannar där och samtidigt kommer felmeddelandet i SID'en. Men inget fel på laddningen mer sedan. Någon erfaren på området som har någon idé om vart jag skall börja rota i detta problem?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Laddningsregulatorn, kollat den?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tror inte det. Batteri och generator är ju sprillans nya. Saken är den att laddningen betedde sig exakt likadant med den gamla generatorn så jag börjar misstänka att det är nåt datastrul. Går ju en liten klen kabel från generatorn med färgerna vit/blå. Undras vad den har för funktion? Enligt min Haynes rep-handbok går det en sån kabel fast den sägs skall ha färgen gul/blå men det kanske inte spelar någon roll. Den skall gå till "motorstyrningens styrenhet". Men sen är ledtrådarna slut för längre än så kommer man inte med Haynes boken. Jag brukar kunna lösa olika el-fel men problemet är att man skulle behöva lite bättre kopplings-schemor för el-sidan som jag saknar. Har nyligen haft bilen reparerad för detta felet uppkom samtidigt som CIM-modulen pajade. Nu funkar allt bra efter CIM-byte och programering, bara detta fel återstår.
    Senast redigerat av Robzzon68 den 2015-02-23 klockan 07:06.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Så varför kan det inte vara fel på laddningsregulatorn..? Det är ju vad jag vet en helt annan komponent än de du bytt...
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    Så varför kan det inte vara fel på laddningsregulatorn..? Det är ju vad jag vet en helt annan komponent än de du bytt...
    My thoughts exactly! Iof vet jag inte om generator och laddningsregulator säljs som kit så man underförstått alltid byter laddningsregulatorn när man byter generator? Lite som vattenpump och kamrem på vissa bilar.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Det vanliga är nog att laddningsregulatorn ingår när man köper ny generator, som här: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...or/519595.html

    Det är inte så ovanligt att kablarna från generatorn blir dåliga. Det kan bli dålig kontakt mellan kabelsko och kabel eller mellan kabelsko och polskruven på generatorn.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Den generatorn som sitter på denna modellen har inbyggd laddregulator som sitter ihop med kolen. Med andra ord så är även laddregulatorn ny eftersom generatorn är ny. Kan i och för sig vara fel på den nya också, men det vore rätt märkligt att två laddregulatorer fått hicka samtidigt. Tror fortfarande att det är något styrtekniskt eftersom "dippen" på spänningen endast uppkommer en enda gång efter uppstart och sedan funkar perfekt hela tiden.
    Dessutom så hör man efter dessa tre minuter och totalt under 15 sek, att varvtalet går ner typ 50 varv (enligt varvräknaren) under tiden spänningen går ner. Sen återställs allt och allting fungerar normalt förutom att laddlampan fortfarande lyser.
    Har gjort en liten inspelning som visar felet lite mer i detalj på följande länk: http://1drv.ms/1AqQGu1
    Senast redigerat av Robzzon68 den 2015-02-15 klockan 15:25.

  8. #8
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Robzzon68 Visa inlägg
    - Går ju en liten klen kabel från generatorn med färgerna grön/vit. Undras vad den har för funktion? Enligt min Haynes rep-handbok går det en sån kabel fast den sägs skall ha färgen gul/blå men det kanske inte spelar någon roll. Den skall gå till "motorstyrningens styrenhet".
    Iht. (enligt) WIS skal denne ledningen, som er pluss-spenning for magnetiseringsviklingen (L), være BU/WH for din MY2006, diesel. Dette signalet (spenningen) sendes kontinuerlig fra EDC16, for å holde ladingen igang.

    Citat Ursprungligen postat av Robzzon68 Visa inlägg
    - Saken är den att laddningen betedde sig exakt likadant med den gamla generatorn så jag börjar misstänka att det är nåt datastrul.
    Et sitat fra WIS: "Om motorns tomgångsvarvtal skulle understiga det inprogrammerade varvtalet bryts signalen från motorstyrdonet till anslutning L. Detta gör att generatorn inte får någon magnetisering och laddning uteblir. Motorns last minskas och risk för motorstopp undviks.". Så her er i alle fall ett eksempel på at ev. datakrøll kan skape dette problemet.

    I fall det er slik at dette oppstår (eksakt) etter 3 minutt hver gang, så er kanskje et forsøk, som en test, ved oppstart å holde turtallet oppe (ved gasspådrag) lengre enn dette tidsintervallet for å se om fenomenet da blir borte.

    Citat Ursprungligen postat av Robzzon68 Visa inlägg
    - Tror fortfarande att det är något styrtekniskt eftersom "dippen" på spänningen endast uppkommer en enda gång efter uppstart och sedan funkar perfekt hela tiden.
    Skjer dette ved absolutt hver oppstart, enten bilen er kald eller varm? For eksempel ved varm eller kald bil, lading ned, opp, stopp motoren og så start igjen umiddelbart.

    Citat Ursprungligen postat av Robzzon68 Visa inlägg
    - Har nyligen haft bilen reparerad för detta felet uppkom samtidigt som CIM-modulen pajade. Nu funkar allt bra efter CIM-byte och programering, bara detta fel återstår.
    Hvilken feil ble bilen reparert for, og forstår jeg det rett at denne feilen var der umiddelbart etter reparasjonen?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    CIM-modulen var trasig så den byttes ut (CIM-modul=kommunikationsenheten för krockkudden).
    Fler förslag?!
    Senast redigerat av Robzzon68 den 2015-02-19 klockan 21:23.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Nu är problemet löst. Generatorn var felkonstruerad. Nu har jag fått en annan och det fungerar klockrent.

  11. #11
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Flott at du fikk løst det, og at du meddeler utfallet. Dette siste øker kvaliteten på forumet - med tanke på de som eventuelt søker etter løsning på lignende / tilsvarende problem(er)
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. Oläsbart SID meddelande OG9-5
    Av Saab_Björn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-12-08, 23:59
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 03:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •