Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: GM-LL-B-025 i en bensinare?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    GM-LL-B-025 i en bensinare?

    Va på mekonomen och skulle köpa 1liter olja till min Saab 9-5 2.0T -00 för att fylla på lite, han i kassan slog upp registreringsnumret i datorn och rekomenderade mig Deras egna märke 5W-40 Premium Syntethic.
    Så jag köpte den och fyllde på. Kom hem och började läsa lite och vad jag kan förstå så är GM-LL-B-025 för diselmotorer? Varför har han sålt den till mig när jag har en bensinare? Vad händer nu? Köpte bara en liter för jag har tänkt att göra ett oljebyte snart. Kan jag köra på den eller är det risk att motorn skadas? (är inte så värst duktig på bilar och motorer)

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Klart han rekomenderar deras egna grejer, men det är bättre och läsa lite själv och inte tro allt vad försäljare säger.

    Men du kan sova lugnt motorn kommer inte ta någon skada av att du använt en annan olja, hellre en annan olja än för lite olja.
    Och du hade ändå tänkt göra ett oljebyte snart så inga problem tuta och kör du.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Hej!

    Klart han rekomenderar deras egna grejer, men det är bättre och läsa lite själv och inte tro allt vad försäljare säger.

    Men du kan sova lugnt motorn kommer inte ta någon skada av att du använt en annan olja, hellre en annan olja än för lite olja.
    Och du hade ändå tänkt göra ett oljebyte snart så inga problem tuta och kör du.

    Mvh
    Ok tack för snabbt svar. Vilken olja kan du rekomendera mig? Har kört Med Castrols Sport Edge innan men den är rätt dyr, har kollat lite på denna https://www.oljemagasinet.se/index.p...product_id=379 skulle det kunna va något? Hur är det med biltemas http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olj...nglife-369201/

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Dexus 2 oljan 5W-30 säljer Mekster för 267kr och den är klassad rätt för bensin.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Först säger du att Castrol Edge är dyr, sedan länkar du till Biltema's olja och undrar om det är ett alternativ. Har du aldrig funderat över att Biltema's olja är ganska dyr? 129kr per liter! Du kan få de allra finaste märkesoljorna för 100kr per liter om du köper på rätt ställe. Fundera på det ett tag

    Edit: Utomlands är det ännu billigare.
    Senast redigerat av Brisse den 2015-01-30 klockan 14:17.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Först säger du att Castrol Edge är dyr, sedan länkar du till Biltema's olja och undrar om det är ett alternativ. Har du aldrig funderat över att Biltema's olja är ganska dyr? 129kr per liter! Du kan få de allra finaste märkesoljorna för 100kr per liter om du köper på rätt ställe. Fundera på det ett tag

    Edit: Utomlands är det ännu billigare.
    Eftersom att Mekonomen tog nästan 900:- för 4l Castrol och biltema tar 399:- för 4l så tycker jag att det är en markant skillnad på priset. Jag är ingen expert på oljor, därför vänder jag mig hit. Och om jag nu kan få märkesolja billigare så varför inte dela med dig av din vetskap av vart man kan köpa det då!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue Visa inlägg
    Dexus 2 oljan 5W-30 säljer Mekster för 267kr och den är klassad rätt för bensin.
    Oj det va ett bra pris måste jag säga, så denna skulle funka utmärkt till min saab?

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Mekonomen tar ett vansinnigt överpris. 900kr för 4 liter ger 225kr per liter. Slår man till på ett sånt erbjudande så har man blivit lurad. Ganska säker på att du kan få tag på samma olja för ca. 100kr per liter.

    Du har redan länkat till oljemagasinet.se ser jag. Jag brukar handla där, och de har okej priser för att vara i Sverige tycker jag. Senast jag handlade köpte jag 15 liter Mobil1 New Life 0W40 för ganska exakt 100kr per liter. Det är långt ifrån någon billig skitolja. Det en av de finaste motoroljor du kan köpa.

    Köper du i Tyskland så kan du spara ytterligare 10 - 20 kr per liter.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220
    Hej,

    Jag använde sökfunktionen och hittade tex denna tråden:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-olje-djungeln

    /Mattias
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av zn4jp3 Visa inlägg
    Oj det va ett bra pris måste jag säga, så denna skulle funka utmärkt till min saab?
    Ja. Åker du till en auktoriserad märkesverkstad så är det oftast den de använder och rekommenderar till din bil.

  11. #11
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av zn4jp3 Visa inlägg
    Eftersom att Mekonomen tog nästan 900:- för 4l Castrol och biltema tar 399:- för 4l så tycker jag att det är en markant skillnad på priset. Jag är ingen expert på oljor, därför vänder jag mig hit. Och om jag nu kan få märkesolja billigare så varför inte dela med dig av din vetskap av vart man kan köpa det då!
    Köpte original GM dexos2 från oeldepot - funkade jättebra och blev 950:- för 4 dunkar á 5 liter. Det var väl bara postmannen som strulade och inte ville köra ut dunkarna utan de fick hämtas en dag senare på postutlämningsstället.

    Lokala mekonomen (en tidigare SAAB åf/verkstad) hos min mor skulle ha 740 pix för en dunk.

    Senast jag köpte olja i butik var det JE's i Märsta som hade oljan för 323:- medans BIVA i Uppsala skulle ha mer än 450:- för dunken.
    Svenska Bil på den tiden de fanns brukade vara hutlöst dyra på allt.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Då var oljan beställd, fick bli denna https://www.oljemagasinet.se/index.p...product_id=587
    Tack för allas svar!

  13. #13
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av zn4jp3 Visa inlägg
    Då var oljan beställd, fick bli denna https://www.oljemagasinet.se/index.p...product_id=587
    Tack för allas svar!
    Utmärkt val, skulle nog säga det är den näst bästa oljan för en SAAB motor idag.
    Denna skulle ja nog påstå är den bästa idag
    https://www.oljemagasinet.se/index.p...facturer_id=11

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  14. #14

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Av nån anledning så kommer jag inte in på den sidan i nån av mina webläsare

  16. #16
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Det går utmärkt att ha en GM-LL-B-025 olja i en bensinare. Diesel motoroljan har ju bättre förmåga att "rena" motorn. Dvs ta upp och transportera sotpartiklar bättre än motorolja till bensin motorerna. Det är den förklaringen jag fick utav en motortekniker på Saab Automobilen AB.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. Plug-in chip/Effektbox till bensinare?
    Av MoliJox i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 20:40
  2. Montera biopower box i bensinare?
    Av nikke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-03, 10:47
  3. Vad skiljer mellan 2.0 biopower och 2.0 bensinare 9-5 -05
    Av Knigget i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 21:23
  4. Hårdvaru skillnad på biopower och bensinare SS?
    Av -Rickard- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-15, 12:33
  5. Diesel knack på 900t -98 Bensinare
    Av ryzz3n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 13:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •