Sidan 1 av 25 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 497

Ämne: Projekttråd för Trionic Seven: Phoenix och Pärlan. RIP Laxen...

  1. #1
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719

    Projekttråd för Trionic Seven: Phoenix och Pärlan. RIP Laxen...

    Då var det dags att dra igång projekttråden. Vår bil, Laxen, är en laserröd 9-5 Aero Salomon Edition från 2002.

    Inredningen är helskinn i den ljusa färgen vilket jag tycker är en snygg kontrast till den röda lacken. Utrustningsnivån är pilotpaket, dvs. backsensorer, automatisk backspegel och regnsensor. Till det finns larm, sätesvärmare bak, eftermonterad fast dragkrok och proffstonade rutor på 20%.

    Bilderna i denna tråd kommer att lagras på imgur, och jag har ett album där man kan se alla bilder på en gång.

    Syftet med denna tråd är att dokumentera lite småsaker jag gör med Laxen. Det kommer inte bli något gigantprojekt med supertrim, utan målet är att bibehålla den som en trevlig bruksbil. Just nu går den som motorvägskryssare längs E4 ca 70 mil i veckan och det är riktigt skönt att åka en så pass bekväm bil som en Saab 9-5. Aeromotorn gör det också trevligt när man behöver kraften när det ska gå undan. Stereon är en AS2 och bilen är extrautrustad med dragkrok.

    Idag när tråden skapas den 29 januari 2015 har bilen gått 20600 mil. Medan tråden uppdateras med bilder och årets händelser kan ni hålla tillgodo med en liten teaser i form av en att-göra-lista. Detta första inlägg kommer uppdateras löpande.

    Fixat
    Koppla tillbaka airbag på passagerarsidan
    Vevhusventilation
    Byta till kolvar från 9000
    Rensat oljetråg och oljesil
    Byta mugghållare
    Fylla på köldmedium till AC
    Infettning av splines på rattaxeln
    Rostlagning på lackfirma av hundben och bakskärmar
    Strålkastarna polerade
    Bytt xenonlampor
    Termostat bytt
    Ny parkeringssensor längst till höger
    Rensat bakrutans spolare
    Renoverad larmsiren
    Brodit Proclip telefonhållare, fast installerad med laddning
    Alla lampor i instrumentpanelen lagade
    Ferrita 2.5" halvsats
    Nya pendelstag
    Powerflex-bussningar i framvagnen
    Ny bakre nivågivare för xenon
    Ny kamkedja och balanskedja med alla drev och glidskenor
    Ny drivrem och löphjul
    Nytt bränslefilter
    Biopower-konvertering
    Walbro 255lph GSS341
    Maptun sänkfjädrar
    Bilstein B8 bak
    Powerflex-bussningar i bakvagnen
    Blåtandsljud!

    Delar köpta, ska monteras
    Nytt bränslefilter (igen, för E85)

    Framtida projekt
    Nya bromsar
    Bredbandslambda
    Boost!
    Senast redigerat av Etnoy den 2017-02-28 klockan 01:10.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  2. #2
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Först lite bilder från 2006 tagna av den förra (tredje) ägaren som också är medlem på det här forumet. Jag hoppas att det är okej.








    Det är alltid kul att ha lite gamla bilder från bilens ungdom, då har man en baseline man kan utgå från. Förra ägaren hade bilen mellan 2006 och juni 2014, när vi köpte bilen en vacker eftermiddag på Östgötaslätten. Bilen hade då gått 175850 mil. Dessa bilder är från annonsen:




    Här har Laxen kommit hem för första gången.






    Det var allt för ikväll, jag kommer lägga upp mer så sakteliga. Hoppas ni märker att detta blir en bildtung projekttråd
    Senast redigerat av Etnoy den 2015-02-07 klockan 01:07.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Trevligt! Bilder gillas.

  4. #4
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng Visa inlägg
    Trevligt! Bilder gillas.
    Tack! Kul att höra.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  5. #5
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Nu i vintertid längtar man tillbaka till sommaren. Flaggan i topp för Saab!


    Det första felet som åtgärdades var ett illavarslande knakande ljud från förardörren. Det visade sig vara "dörrstoppet", dvs. den arm som gör att dörren stängs mjukt. Armen var helt av och lät förfärligt. 70 kr på skroten senare, och några timmars förbryllat trixande med dörrsidorna var det mycket bättre. Vilken skillnad!

    Bilen är alltså tillverkad 2002 och hade gått 12 år och 17000 mil med den gamla vevhusventilationen. Olje-aspekten var därför lite av en gamble när bilen köptes, men det gjorde förstås bra för prutmånen. Därför var det inte mer att göra än att stoppa in version sex, vilket gjordes på innergården. Skulle haft mer tid på mig eftersom det hann bli mörkt i junikvällen innan jag var klar. Mitt i allt kom en regnskur, och då fick jag chansen att knäppa en bild:


    Sommaren 2014 blev en sommar full av bilkörning kors och tvärs genom landet.




    Här sprang Laxen på två kompisar en härlig solnedgångskväll i Byxelkrok:
    Senast redigerat av Etnoy den 2015-02-07 klockan 01:09.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  6. #6
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Glöm inte bort att man kan se högupplösta bilder om man klickar på länken i första inlägget.

    Tyvärr visade det sig fort att oljan skulle bli ett tråkigt första kapitel för Laxen. Den visade sig snabbt vara riktigt glad i olja och drog ca 1 liter per 60 mil. Alla som vet något om b2x5 vet att det ofta är dåliga nyheter. Vi fick ta till uteslutningsmetoden. Vevhusventilation? Bytt inkl. backventil, ingen förändring. Turbo? Kollad på verkstad och inga problem. Läckage? Nej, ingenting. Oljerök? Nej, bränner för sakta för att det ska gå att se. Komptest? Inga problem. Och så vidare. ...

    Tyvärr fick vi bita i det sura äpplet och chansa på kolvbyte utan att vara säker på att felet ligger där. I augusti styrde jag därför kosan till Trollhättan där Hyvens här från forumet sålde mig begagnade, nedsvarvade b234-kolvar med nya kolvringar. Därefter gick färden mot Vänersborg och ett besök hos Jonas Bilstrup, som tog hand om bytet.


    Jag har ett arbete som fungerar bra om man vill arbeta på distans, så den arbetsdagen tillbringades på Vänersborgs bibliotek med laptopen. Efter några timmar var jobbet klart och jag hämtade upp Laxen igen. Jonas var väldigt trevlig och berättade att de gamla kolvarna hade ett rejält kolvspel och att det var enkelt att rucka dem fram och tillbaka i cylindrarna. Därför var det uppenbart för honom att det var kolvarna/kolvringarna som var dåliga. Här ligger de gamla smutsiga kolvarna efter att de tagits ur:


    Samtidigt som kolvbytet rengjorde Jonas oljetråget och silen (bara lite sludge, yes!) samt satte in fräscha vevlager. Lika bra när man har allting isär. De gamla vevlagren var dock helt OK vilket förstås bådar gott för resten av lagren. Jag hade redan tidigare märkt att oljetråget tagits ned tidigare eftersom hålen för Aero-förstärkningarna redan var uppborrade. De dåliga nyheterna var dock att kamkedjesträckaren var 17mm ute, så kamkedjan börjar sjunga på sista versen. Däremot var det inget rassel. Ännu.

    Jonas tog också fram Tech2 och läste ut felkoderna från parkeringssensorn (som hade slutat funka några veckor innan), det visade sig vara yttre sensorn till höger som packat ihop. Dessutom hjälpte han mig att stänga av de irriterande plingen som man får om man inte har bältet i, utmärkt. Inget värre än att dyka in i en bil en het sommardag för att vilja starta motorn och ac samt dra ner luckan, och så möts man av pling-pling-pling för att inte bältet sitter i. Nej, jag vill inte koka ihjäl, tack.

    Sedan kolvbytet har motorn gått perfekt och drar inte mer än 1-2 dl olja per ca 1000 mil (extrapolerat, har ännu inte kört 1000 mil på ett oljebyte ) Det första kapitlet började alltså dåligt men slutade bra. Nu har bilen trevliga t5-kolvar som gör motorn mycket tåligare än innan. Att motorn redan tidigare har rensat silen och tråget samt enbart hade lite sludge i sig är förstås också trevligt!
    Senast redigerat av Etnoy den 2015-02-07 klockan 00:59. Anledning: Länkade bilder
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  7. #7
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    På väg hem från Vänersborg stannade jag åter till i Saab-meckat Trolllhättan. Det var första gången jag vari i stan, och det var en syn att se SAAB-fabriken när man körde på bron. Undrar om Laxen kände igen sig?

    I alla fall hade jag som mål att köpa lite begagnade delar från ANA. Jag fick tag på en fräsch begagnad domkraft (den gamla hade visst skurit helt) och en mugghållare som fungerade. Mugghållaren tycker jag är en typiskt viktig grej på 9-5:an, och den var trasig när bilen köptes. Kollar man noga på de första interiörbilderna ser man en kundsvagnspollett som håller upp hållaren i det uppfällda läget. Sedan när man kom hem var det bara att ta ut stereon och SID för att skruva fast den nya:


    Mycket snyggt, och en så liten sak gör stor skillnad.

    Tyvärr upptäckte jag på hemresan från Trollhättan att motorn inte riktigt kom upp i temp vid landsvägskörning. När man väl fixar kolvarna så tackar termostaten för sig. Kul.
    Senast redigerat av Etnoy den 2015-02-07 klockan 00:59.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  8. #8
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Strålkastarna var väldigt dimmiga, så vi såg till att få dem polerade. Meguiars kit var dock inget vidare, och slippapprerna tog slut väldigt fort. Därför blev inte resultatet jättebra, även om det var en klar (ha!) förbättring. Vi får kanske göra om processen någon gång för att få det perfekt.






    Dragkrok är bra att ha!


    I oktober 2014 gick bilen in för lagning av rost. Hundben, bakskärmar, tanklock och baklucka. Har aldrig anlitat lackeringsfirma tidigare, men resultatet blev mycket, mycket bra. Se själva, jag trodde knappt mina ögon. Bilen är ganska dammig efter ett par dagar inne på verkstaden.









    Jag har inga bilder på hur det såg ut innan, däremot har jag en filmsnutt jag tänker lägga upp senare.

    Sedan kom vintern! 9-5:an är verkligen en bra vinterbil, speciellt eftersom denna modell har ESP. Det var bra att ha fixat rosten innan saltbilarna började köra på motorvägarna.


    Fint litet miltal:


    Vinterväglag och motorväg gör bilen mycket smutsig.



    Desto bättre blir det när bilen är tvättad:


    Oljebyte är alltid bra:


    Lite saker som behöver fixas nu i slutet av vintern. Avgassystemet är helt slut:




    Bakre bussningarna på länkarmarna har spruckit! Ser ni sprickan?


    Sommardäcken är slut och vinterfälgarna är hemska. Vi hittade en uppsättning snygga Dotz för bra pris, så vi drog oss till Ljungby för att köpa dem. Säljaren gav oss också en bagagerumsmatta i gummi utan extra kostnad! Framdäcken är Michelin Primacy 3, bakdäcken är tyvärr billiga kinadäck.




    Tanken är att Dotz-fälgarna ska köras på sommaren medan dubbdäcken flyttas till Saab-fälgarna (ALU39). Det blir nog snyggt!

    - - - Uppdaterad - - -

    Härom dagen kom en trevlig leverans från Maptun. Jag hade handlat lite saker på deras mellandagsrea! Först ut är ett rostfritt Ferrita-avgassystem med livstids garanti. Det blir nog trevligt att få på, sedan gillar jag rostfritt!


    Bussningarna i fram- och bakvagn ska bytas till Powerflex. Sedan fick jag hem Maptuns sänkfjädrar också. Bakänden på bilen hänger en del, så förutom nya fjädrar ska jag köpa nya stötdämpare bak också. Jag tror det blir Bilstein B8 bak och original sportdämpare fram. Den sprucka bussningshylsan måste också bytas ut snarast.


    När detta är installerat ska det nog bli finfint på besiktningen.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  9. #9
    Grundladd Mrsmiths avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    150
    Riktig snygg kärra! Keep up the good work!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene
    Inlägg
    28
    Härligt att se att du inte håller igen med kulorna även om bilen börjar bli gammal.

  11. #11
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Tack! Jo, för att vara nästan 13 år är hon ganska fin. Hoppas rosten håller sig borta bara :-/
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  12. #12
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Glömde nämna att larmsirenen lagades under vintern också. Nu kan man använda fjärren och vara lite tryggare över att den inte stjäls. HeRmAN här på forumet håller så vitt jag på att skriva en guide för lagningsproceduren, och han tog sig an min siren för att dokumentera processen. Mycket trevligt gjort!
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  13. #13
    Grymt snygg bil! Trevligt projekt-tråd med mycket bilder och fina beskrivningar.

  14. #14
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Grymt snygg bil! Trevligt projekt-tråd med mycket bilder och fina beskrivningar.
    Tack! Kul att det uppskattas
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  15. #15
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Tyvärr har det återkommande xenonproblemet med bilen kommit tillbaka. Jag har en separat tråd för det, ni får gärna titta in på http://forum.saabturboclub.com/showt...78#post1333478 och komma med idéer.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  16. #16
    Ja jag såg det. Du har väl inget orange kontroll-relä i relä-boxen i motorrummet? Jag tittade lite snabbt i min häromdan , städade rent lite och såg inget.. Minns att jag bytte ut det på min gamla OG9-3 cabbe som inte hade xenon utan endast halogen. Så det är väl bara på bilar med halogen(endast) som det där reläet sitter...

  17. #17
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Ja jag såg det. Du har väl inget orange kontroll-relä i relä-boxen i motorrummet? Jag tittade lite snabbt i min häromdan , städade rent lite och såg inget.. Minns att jag bytte ut det på min gamla OG9-3 cabbe som inte hade xenon utan endast halogen. Så det är väl bara på bilar med halogen(endast) som det där reläet sitter...
    På min -02 med xenon så fanns det ett orange....
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  18. #18
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Tack för svar! Nej, det är inte det orangea reläet som är problemet eftersom helljuset fungerar på båda sidor.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  19. #19
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Är du säker på det? Det är kanske olika delar i lampkontrollreläet för helljus och halvljus och då kan du inte dra den slutsatsen.

    Bara en tanke...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #20
    Då borde jag också ha det... får kolla igen :-)

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    På min -02 med xenon så fanns det ett orange....

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Aero X SS -12 "Bygge av ny bil,showcar,bruksbil!!!"
    Av PerfectPolishPatrik i forum Projekt
    Svar: 501
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 18:12
  2. 9-3 SS Aero "Pärson" Edition
    Av Skapligt i forum Projekt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 15:36
  3. Saab 9-3 Aero Map Tun "Tajger Edition"
    Av Tajger i forum Projekt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 20:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •