Sidan 3 av 25 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 497

Ämne: Projekttråd för Trionic Seven: Phoenix och Pärlan. RIP Laxen...

  1. #41
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Trevlig film, hoppas jag slipper ha nytta av den
    Blir nästa film på polering av lyktglasen eller var de bara smutsiga?
    Lyktorna blev någorlunda polerade tidigare under 2014 (se tidigare i projekttråden). De är nog mest smutsiga på filmen

    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Jag tycker det är onödigt att byta filter två gånger. Vänta till servicen. Att din gamla filter skulle bli igensatt på 300 mil är inte speciellt troligt, och om det skulle hända så är det ingen större fara. Det leder inte till att du blir stående i vägkanten eller något sånt. Det första symptomet du får av ett igensatt filter är misständningar eller knackningar vid full gas på höga varvtal. Det är inte direkt någon katastrof så länge man uppmärksammar problemet och vet varför det uppkommer. Råkar man ut för det så är det bara att köra vidare, men försöka undvika full gas upp till rödmarkeringen på varvräknaren.

    Att etanol kan lösa upp gammalt slagg i bränsletanken är alltså ett fenomen som existerar, men problemet är klart överdrivet i detta fallet.
    Det får nog bli som du säger, och eftersom givaren är efter filtret så kommer förstås regleringen att sköta jobbet. Lika bra att man undviker kladdgörat med att byta bränslefilter.

    - - - Uppdaterad - - -

    Idag har vi tråkigt, så det fick bli en film till om Laxen. Denna gång beskriver jag hur jag använder Proclip-hållaren med min galaxy s5. http://youtu.be/MmKCo4pxXNQ

    Återigen vore det grymt om man kunde bädda in youtube-filmer direkt i forumet, men jag hittar inte hur man gör det.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  2. #42
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Var inte så säker på det, jag har heller inga på mina Xenonbilar
    Jag hade inget oranget relä heller i min 05a... Vad är det ersatt med? Någon som vet? Annan färg bara? Borde kanske kolla i manual vilket relä som är till lampkontrollet

  3. #43
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Korrekt. Ett smutsigt filter filtrerar minst lika bra som ett nytt, men det blir större tryckfall när bränslet passerar. Eftersom bränsletrycksregulatorn sitter framme vid motorn så kommer dock bränsletrycket vara detsamma som innan, men vid pumpens utlopp är det högre mottryck vilket ger lägre flöde genom systemet.
    Det ökade mottrycket kan ju kanske knäcka en pump som sjunger på sista versen eller? Kanske det folk upplevt. Fast då var det ju dags att byta ändå.

    Citat Ursprungligen postat av Etnoy Visa inlägg
    Lyktorna blev någorlunda polerade tidigare under 2014 (se tidigare i projekttråden). De är nog mest smutsiga på filmen
    Det var till filmen jag refererade för de såg lite mjölkiga ut, fast om du nu kan det så kanske du hittar en annan kandidat att polera upp, frågan dyker ju upp ganska ofta.

    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Jag hade inget oranget relä heller i min 05a... Vad är det ersatt med? Någon som vet? Annan färg bara? Borde kanske kolla i manual vilket relä som är till lampkontrollet
    Det kan man göra, den platsen är tom. Och jag var också inne på att de kanske bytt färg.
    Det är nog snarare så att övervakningen av halogen H7 lampan kvittar för de lyser knappt ändå något och då kunde GM spara ännu mera...

    Ingen_lampkontroll_2008_9-5_Xenon.JPG
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #44
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Då har man fått hem en ECU för ynka 250 kr. Så fort jag tagit examen på fredag ska jag förhoppningsvis få lite mer tid över till att leka med ECU:n. Har en kompis i Linköping som har BDM-kabel, så jag slänger nog in ett st1 e85-program i denna nya box.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  5. #45
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Vill väl ändå minnas att det är 1500 mil på oljan och 3000 mil på stiften på biopowerbilar 9-5.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #46
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Verkar som att bromsskivorna runt om börjat bli lite trötta. Förhoppningsvis är de bra ett par månader till (och besiktning i april), men det är dags att budgetera för bromsbyte. När man läser runt finns det en massa alternativ till 9-5 om man vill ha något bättre än original.

    Låt oss köra en baseline med Pagids kit från Neobrothers:
    http://www.neobrothers.co.uk/front-b...ro-p-1485.html

    Detta är ett väldigt bra pris för frambromsarna. Är det värt att lägga extra för att få saabs original? Eller finns det någon skiva+belägg ni rekommenderar för att få bättre bromsar? Jag kan nog gå upp lite i pris, men det ska vara väl spenderade pengar, tänker inte lägga ned en massa extra om det inte är värt det. Bilen körs 90% på motorvägen, så bromsarna måste fungera bra när de nästan är kalla. Scenariot jag vill ska fungera bra är kraftig nödinbromsning från 90-120 km/h.

    När vi skaffade Laxen minns jag att jag var imponerad över bromsarnas prestanda, så originalkittet verkar faktiskt helt OK.

    I vintras var det ju storm en natt i södra Sverige, och mitt i vintermörkret dyker det upp ett par träd som hade ramlat ned över E4. Vägen var tom på bilar och det var riktigt mörkt ute, det var bara att slänga sig på bromsen.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  7. #47
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jag skall byta på -07 och har köpt Maptuns sport-kit runt om som kanske kan vara ett alternativ.
    Ett annat är att behålla originalskivor och gå på Ferodo DS2500 belägg fram, de bettar riktigt bra och funkar både på bana och vid lugn körning på vintern.
    Kostar 1825:- hos Sellholm, väl värt varenda krona.
    Maptuns kit innehåller ett mer std.betonat Ferodo belägg.


    Jag skulle nog rekommendera Original med Ferodobeläggen fram.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #48
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Det är som sagt skivorna som sjunger på sista versen, egentligen är det inget större fel på beläggen just nu men jag byter allt ändå.

    Hm, 1825 kr. Dammar de mycket? Äter skivor?
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  9. #49
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Dammar lite och äter inte skivor, med andra ord mycket trevliga.
    Och de klarar av att man upprepat nyper på från riktigt hög fart utan att det blir läskigt som med originalbeläggen där de tar sämre och sämre om man bromsar hårt pga. av värmeutvecklingen
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #50
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Låter härligt! Glömde fråga, är de skrikiga när de är kalla?
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  11. #51
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Näe faktiskt inte, egentligen bara priset som är lite högt allt annat är jag nöjd med
    Senast redigerat av HeRmAN den 2015-02-25 klockan 02:17. Anledning: typo
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #52
    Har kört med brembo-belägg på både 9-3an och 9-5an ett tag och de funkar väldigt bra också. Håll dig borta från de där no-name grejerna.. Man kan ha tur, men kvaliteten varierar kraftigt.

  13. #53
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Vet du mer än Brembo?
    Brembo tillverkar mycket belägg och skivor som är helt std. och ända till det värsta.

    Bak på min -00 (som har Ferodo beläggen fram har faktiskt fått behålla de små 15" bromsarna eftersom de är tillräckligt bra) så har jag Tar-ox sportbelägg.
    Bak är inte lika viktigt. Tidigare körde jag Green-Stuff runt om på den bilen och de var inte bra på nåt.
    Är lite sugen på att stoppa i Ferodo på -07an som skall få allt nytt runt om men då jag har spritt nya Ferodo std. i Maptun-kiten och det är frugans bil så kanske det är att ta i lite i överkant.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #54
    Jag valde inga racing-belägg utan kör på de billigaste brembo beläggen, ala http://www.bildelaronline24.se/brembo/1661544

  15. #55
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Så nu har Jonatan lite att fundera på, std eller lite värre (och dyrare) bromsar.
    Ferodo beläggen här väldigt bra livslängd kan jag tillägga.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #56
    Kan tillägga att jag köpte skivor på partsforsaabs.com ifrån england när jag gjorde en större beställning där för några år sen !

    Inga speciella utan PFS's egna. Chansade lite och det blev bra :-) Finns betydligt bättre skivor eller skivor/belägg kit att köpa. Möjligt att de dyrare har en bättre ytbehandling och blir inte så angripna av ytrost (vet inte.. spekulerar lite!)

  17. #57
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Jo, nu fick jag lite att fundera på. Har även fått erbjudanden att köpa broms-kit i PM. Grymt att se att många läser projekttråden!

    Först ska vi dock fixa lite annat som besiktning, kamkedja och avgassystem. Bromsarna får vi titta på lite senare.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  18. #58
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Fint väder i helgen. Det blev en rejäl invändig och utvändig tvätt. Passade även på att byta emblem fram, resultatet ser ni i den FAQ jag precis skrev: http://forum.saabturboclub.com/showt...tt-repa-lacken
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113
    Följer denna tråd med ett leende. Du gör så rätt i att ta hand om den här skönheten!

    Själv tar jag hand om tvillingsystern som tyvärr har börjat att rosta lite för mycket (hundben, bakskärmar, tanklock, baklucka). Ska åtgärdas i sommar.
    Och så har hon introducerats för spriten (E85)...
    Känner igen mig i mycket som du har fixat. Mjölkiga framljus och fula emblem, bla.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Röd 9-5 Aero -02

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113
    Hur gjorde du med återmonteringen av plasten mellan baklysena efter omlackeringen?
    På denna årsmodell rostar ju bakluckan i kanten mot denna plast pga bristfällig passform.
    Röd 9-5 Aero -02

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Aero X SS -12 "Bygge av ny bil,showcar,bruksbil!!!"
    Av PerfectPolishPatrik i forum Projekt
    Svar: 501
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 18:12
  2. 9-3 SS Aero "Pärson" Edition
    Av Skapligt i forum Projekt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 15:36
  3. Saab 9-3 Aero Map Tun "Tajger Edition"
    Av Tajger i forum Projekt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 20:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •