Sidan 23 av 25 FörstaFörsta ... 132122232425 SistaSista
Resultat 441 till 460 av 497

Ämne: Projekttråd för Trionic Seven: Phoenix och Pärlan. RIP Laxen...

  1. #441
    Citat Ursprungligen postat av Etnoy Visa inlägg
    Kolvbytet var 3000 kr för kolvar, stakar, ringar som jag köpte av en annan. Jobbet tog Jonas 4500 kr för 2014 och det motsvarar en heldag. Då sattes även nya vevlager in
    Tokbra pris! lär ju köra kolvar och koppling där då

  2. #442
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Passa på att köra bussningar och sådant där också, han tar ca 700 i timmen har jag för mig.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  3. #443
    De e tanken! Behöver bara spara upp lite först

  4. #444
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Etnoy Visa inlägg
    Det har varit en tuff sommar för Pärlan, inte minst pga. problemet med kopplingen som dök upp precis innan semestern. Men vi fick bilen till Jonas Bilstrup i Vänersborg och han bytte hela kopplingspaketet. Vad var det då som knastrade? Ja...enklast är nog att se förklaringen i filmen. Någon som sett något liknande?
    Tja... typ att alla bultarna till svänghjulet går av? Resultat alla kolvar gick i alla ventiler. Mycket smått och gott i den motorn. 9000Turbo. Bortsett från motorbytet blev det ungefär samma jobb på SAAB-verkstaden. ("Nej detta har ALDRIG hänt tidigare." Hm, Hm...) Men nu har ni en ännu bättre bil!
    Citat Ursprungligen postat av Etnoy Visa inlägg
    I alla fall har vi en del bra nyheter också, nya bussningar gjorde susen, och så har vi en Crossmax-takbox också
    Bytte du fler än de främre bussningarna?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #445
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Tja... typ att alla bultarna till svänghjulet går av? Resultat alla kolvar gick i alla ventiler. Mycket smått och gott i den motorn. 9000Turbo. Bortsett från motorbytet blev det ungefär samma jobb på SAAB-verkstaden. ("Nej detta har ALDRIG hänt tidigare." Hm, Hm...) Men nu har ni en ännu bättre bil!
    Bytte du fler än de främre bussningarna?
    Sorry för sent svar, får som sagt fortfarande inte mejl när någon svarar i tråden.

    Vi bytte bakbussningarna (A-bussningarna), frambussningarna är inte bytta. Kanske kommer snart
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  6. #446
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    OK. Då är jag med. Det blir alltid förvirrande med bussningar fram och bak när det finns fram och bak både fram ock bak.

    Byter nu alla bussningar fram till PowerFlex i en Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009.
    Bakre subframe var slut och skramlade, resten varierar nog från "sådär" till "bra". Men med subframen nere kändes det lika bra att ta alla, så är det gjort...
    Bakbussningarna är inte ens kollade, men de står på listan!

    Kollar så klart din eminenta TrionicSeven.

    Det finns inställningar för mail. Men om man ändrar någon av de generella "tema" inställningarna kan de påverka. Så tipset är att kolla inställningarna igen. Så löste jag ett problem med avisering.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #447
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Vi har haft krypande problem på Pärlan med rattknapparna. Trycker man Vol- höjer stereon volymen, trycker man Vol+ byter den ljudingång. De olika knapparna byter alltså plats och det är väldigt irriterande. Som grädde på moset slutade till slut tutan att funka då den går på samma kablage. Jag beslutade mig för att byta kontaktrullen då den ofta kan gå sönder. Lånade också en tech2 för att hjälpa mig i diagnosen.

    Resultatet blev en film på hur man byter airbag, ratt och kontaktrulle! Det blev meckigare än jag hoppats på då tidigare ägare redan bytt kontaktrulle en gång och då satt in en nyare variant + nyare kablaget i ratten. Konsekvensen blev att kontaktrullen jag köpt inte passade (airbaglampan lyse) så jag fick sätta tillbaka samma rulle som tidigare. Men det funkade! Tydligen räckte det med att ta isär och sätta ihop alltet, och på tech2 ser jag att spänningen är mycket mer stabil.



    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    OK. Då är jag med. Det blir alltid förvirrande med bussningar fram och bak när det finns fram och bak både fram ock bak.

    Byter nu alla bussningar fram till PowerFlex i en Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009.
    Bakre subframe var slut och skramlade, resten varierar nog från "sådär" till "bra". Men med subframen nere kändes det lika bra att ta alla, så är det gjort...
    Bakbussningarna är inte ens kollade, men de står på listan!

    Kollar så klart din eminenta TrionicSeven.

    Det finns inställningar för mail. Men om man ändrar någon av de generella "tema" inställningarna kan de påverka. Så tipset är att kolla inställningarna igen. Så löste jag ett problem med avisering.
    Jag har aktiv prenumeration på ämnet, och även om jag avprenumererar och prenumererar igen så kommer inga mejl. Det funkar i alla andra trådar förutom denna.

    Oj, dåliga subframebussningar redan på en 2009? Jobbigt eftersom jag förstått att de är jobbiga att byta.

    1 användare gillar detta inlägg


    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  8. #448
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    >25000mil tar ut sin rätt! Jag planerar byta alla bussningar till Powerflex. Tar alla fram när jag ändå är igång och skruvar. Passar på innan alla svåra skruvar rostat fast. En skruv till krängningshämmarens bussningar drog jag av. Men annars inga problem. Inte ens styrväxelns skruvar.

    SF-bussningarna lossade med 100mm trebent avdragare. De bakre var slut och gick utan. Ett snitt med tigersågen, så var stålhylsorna lätta att knacka ut. En del jobb men egentligen inte speciellt komplicerat.

    Med subframen (rostigare än jag hoppats) nere kommer man åt väldigt mycket mer och bättre än annars. Så en del normalt jobbiga grejer blir väldigt enkla.

    Nu mekar jag visserligen en likadan bil som din, så ett visst intresse hoppas jag finns. Men ursäkta OT!

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #449
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Fler moddar på g med bilarna. Hade möjlighet att låna tech2 över helgen (Viktor ville byta språk från engelska till svenska, så jag tog den till Jönköpings lokala tech2-expert) så jag passade på att fixa. Nu är taxikopplingen fixad på både Pärlan och Phoenix

    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  10. #450
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Fick äntligen tummen ur för att packa upp 314mm-kitet jag köpte förra året.

    3 användare gillar detta inlägg


    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  11. #451
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Lyckades också snappa upp en kupevärmare för 699 kr på Mekonomen. På den blåa 9-5:an sitter motorvärmare sedan två år tillbaka, och det gör stor skillnad när man ska ut på morgonen. Själv har jag dock alltid behövt skrapa rutorna på min röda bil, medan frun kan vinka glatt och bara köra iväg

    Som tur är har Phoenix, till skillad mot Laxen, motorvärmare och därmed uttag i kupén. I den här filmen visar jag den (enligt mig) optimala placeringen på fläkten så att den är ur vägen och värmer hela bilen snabbt.

    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  12. #452
    Citat Ursprungligen postat av Etnoy Visa inlägg
    Lyckades också snappa upp en kupevärmare för 699 kr på Mekonomen. På den blåa 9-5:an sitter motorvärmare sedan två år tillbaka, och det gör stor skillnad när man ska ut på morgonen. Själv har jag dock alltid behövt skrapa rutorna på min röda bil, medan frun kan vinka glatt och bara köra iväg

    Som tur är har Phoenix, till skillad mot Laxen, motorvärmare och därmed uttag i kupén. I den här filmen visar jag den (enligt mig) optimala placeringen på fläkten så att den är ur vägen och värmer hela bilen snabbt.

    Måste vara riktigt nice! Synd att man inte har sånt uttag där man bor...:/ Så får nog montera bensinvärmare...

  13. #453
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Jag har den kupévärmaren i min 9-5a. Funkar riktigt bra, och som sagt tar ingen plats.
    Dock monterade jag den riktad mer ner mot golvet då den varma luften stiger så blir det bättre värme i kupén samt cirkulation på luften om den blåser i golvnivå.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #454
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Om några veckor blir det dags för några dagars intensivt mekande! Inför det förbereder jag lite, och bl.a. har jag nu målat bromsoken i 2k-färg.



    I övriga (icke-saab-relaterade) nyheter så har jag åstadkommit detta: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-140912
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  15. #455
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av Etnoy Visa inlägg
    I övriga (icke-saab-relaterade) nyheter så har jag åstadkommit detta: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-140912
    Bra jobbat doktorn! (Eller snart iaf?)
    Lite för hög tröskel för mig tror jag, men sammanfattningen har jag läst.

    På sida xxxii hänvisar du till ”Bra vector”. Ser ingen hänvisning till Linear, Arc, Aero, Griffin osv. ???

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  16. #456
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Bra jobbat doktorn! (Eller snart iaf?)
    Lite för hög tröskel för mig tror jag, men sammanfattningen har jag läst.

    På sida xxxii hänvisar du till ”Bra vector”. Ser ingen hänvisning till Linear, Arc, Aero, Griffin osv. ???
    Hehe, tack! Inte doktor riktigt än, men om allt går väl så är jag det den 17 november.

    Tyvärr många vektorer i den linjära algebran, men få cirklar, gripar och aeros
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  17. #457
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Bra jobbat doktorn! (Eller snart iaf?)
    Lite för hög tröskel för mig tror jag, men sammanfattningen har jag läst.

    På sida xxxii hänvisar du till ”Bra vector”. Ser ingen hänvisning till Linear, Arc, Aero, Griffin osv. ???
    Verkligen bra jobbat, doktorn!
    Det är ju riktigt intressant forskning. Undrar om man orkar läsa och lära. Intresset finns, men troligen inte tiden (=förmågan). Får se.

    Redan i kapitel 2 "Basic concepts" avhandlas Linear. Det står även att det var (nobelpristagaren Paul) Dirac som introducerade vector bra-ket!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #458
    Ethony. Jag har sett en del på Youtube. Kul o se dig på nyheterna nu !

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  19. #459
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 679
    Medlem#
    7660
    Citat Ursprungligen postat av dittrich Visa inlägg
    Ethony. Jag har sett en del på Youtube. Kul o se dig på nyheterna nu !
    Haha! Tänkte precis samma sak
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  20. #460
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258
    Han får skaffa sig en t-shirt nu med texten "Känd från TV".
    Och hur svårt är det för folk att göra backuper.......

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Aero X SS -12 "Bygge av ny bil,showcar,bruksbil!!!"
    Av PerfectPolishPatrik i forum Projekt
    Svar: 501
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 18:12
  2. 9-3 SS Aero "Pärson" Edition
    Av Skapligt i forum Projekt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 15:36
  3. Saab 9-3 Aero Map Tun "Tajger Edition"
    Av Tajger i forum Projekt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 20:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •