Då var det dags att dra igång projekttråden. Vår bil, Laxen, är en laserröd 9-5 Aero Salomon Edition från 2002.
Inredningen är helskinn i den ljusa färgen vilket jag tycker är en snygg kontrast till den röda lacken. Utrustningsnivån är pilotpaket, dvs. backsensorer, automatisk backspegel och regnsensor. Till det finns larm, sätesvärmare bak, eftermonterad fast dragkrok och proffstonade rutor på 20%.
Bilderna i denna tråd kommer att lagras på imgur, och jag har ett album där man kan se alla bilder på en gång.
Syftet med denna tråd är att dokumentera lite småsaker jag gör med Laxen. Det kommer inte bli något gigantprojekt med supertrim, utan målet är att bibehålla den som en trevlig bruksbil. Just nu går den som motorvägskryssare längs E4 ca 70 mil i veckan och det är riktigt skönt att åka en så pass bekväm bil som en Saab 9-5. Aeromotorn gör det också trevligt när man behöver kraften när det ska gå undan. Stereon är en AS2 och bilen är extrautrustad med dragkrok.
Idag när tråden skapas den 29 januari 2015 har bilen gått 20600 mil. Medan tråden uppdateras med bilder och årets händelser kan ni hålla tillgodo med en liten teaser i form av en att-göra-lista. Detta första inlägg kommer uppdateras löpande.
Fixat
Koppla tillbaka airbag på passagerarsidan
Vevhusventilation
Byta till kolvar från 9000
Rensat oljetråg och oljesil
Byta mugghållare
Fylla på köldmedium till AC
Infettning av splines på rattaxeln
Rostlagning på lackfirma av hundben och bakskärmar
Strålkastarna polerade
Bytt xenonlampor
Termostat bytt