Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Airbaglampa lyser vid kyla NG9-3

  1. #1

    Airbaglampa lyser vid kyla NG9-3

    Trist läge... När det är kallt ute, och bilen står ett tag utan kupévärmare så lyser airbag-lampan på min Saab NG9-3 Aero 2003. Kör jag någon mil så att bilen får upp värmen i kupén så slocknar lampan vid nästa start. Använder jag kupévärmare, så tänds inte lampan även fast det är kallt ute. Det händer också att den inte tänds även fast bilen är kall invädnigt... Jag har läst av felkoder och fick något i stil med "internt fel i airbag-styrdon" En nätt utgift på strax under 4000 för att byta det...

    Verkstaden föreslog att jag skulle ladda batteriet och se om det blev bättre... Någon som har varit med om något liknande, och funnit en annan lösning?
    Saab 9-3 Aero 03

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Dåligt batteri på ng9-3 kan ge många konstiga symtom. Dessutom är batteriet hårt belastat, som på många andra moderna bilar med mycket elgrejor. Jag skulle definitivt kollat detta först.

    Vet du hur gammalt batteriet är? Normal livslängd brukar var 3-5 år. Kanske längre i vissa fall. Ligger du i dom trakterna på ålder så skulle jag köpt ett nytt direkt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Det är ganska lätt att relatera till Batterier också eftersom just kyla verkligen sänker batterier som inte är helt 100 ! På sommaren kan de funka bra, då märker du inget.

  4. #4
    Batteriet är runt 4 år gammalt. Det finns en sån där bubbla som Visar om det är laddat eller ej.
    Men jag ska åka och undersöka om det behöver bytas ändå!

    Tack snälla för svar!
    Saab 9-3 Aero 03

  5. #5
    Kyla verkar inte ha med saken att göra, men däremot så verkar felet uppstå när motorn tvekar och går på låga varv när man startar. När tomgångsvarvet är bra så verkar inte problemet uppstå. Så felet ligger nog inte i styrdonet. Har inte bytt batteri än heller, det har krånglat för sällan för att jag ska prioritera att fixa det
    Saab 9-3 Aero 03

  6. #6
    Nu har det gått en tid till, och felet har blivit mer frekvent. Felet har inget med temperatur att göra, även om det händer oftare vid kyla. Jag har bytt batteri utan framgång

    Jag har lämnat bilen på felsökning på den lokala Saab-verkstaden, och även den här gången visade på att styrdonet är defekt. Så om 2 veckor är tid bokad på verkstaden för att byta det. I verkstadens felsökningsschema så fanns bara byte som punkt.
    Det var tydligen vanligt på 03:orna att det går sönder
    Så nu är snart alla standard elfel åtgärdade på min bil :-)

    Skriver nån gång i framtiden hur det gick :-)
    Saab 9-3 Aero 03

  7. #7
    Nu har det gått en månad och lampan har inte tänts igen! Så felet låg tydligen i styrdonet! 4000 kronor fattigare, men en säkrare bil iaf :-)
    Nytt broms-ok fick den med, tur att speedparts håller bra priser :-)
    Saab 9-3 Aero 03

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2022
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Krockkudde - Lampan lyser vid kyla / fukt

    Hej,

    Jag har en Saab 9-3 2004. När det är kyligt, alt fuktigt så tänds krockkudde (airbag) lampan, är det någon annan som vart med om detta? Det har bytts en par givare men handlarn på hörnet lyckas inte hitta felet. Vid varmt väder eller om man kört någon timme så tänds inte lampan alt slocknar när man kört i någon halvtimma eller så.
    Tacksam för reflektioner

    /Oscar

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 253
    Läs ur felkoden som ska finnas så vet du vad den tycker är fel.

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    har handlarn på hördet en tech2 eller motsvarande ? ..om inte blir det mest gissningslek.

    Skriver du in var du bor kanske nån här han hjälpa dej att läsa ur koderna f.ö.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Airbagproblem vid stolbyte till annan årsmodell OG9-5
    Av JorisS i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2019-04-30, 16:57
  2. airbaglampa lyser när ja slår på extraljus?
    Av oskarhellsten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-10-01, 23:06
  3. Airbaglampa lyser efter montering av bilbarnstol
    Av Arne Banan i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-26, 22:08
  4. [LÖST] SRS-airbaglampa lyser efter stolsbyte OG9-5
    Av JörgenT i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-06-04, 14:14

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •