Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Felkod C0196 ESP girvinkelgivare/krängningssensor OG9-5

  1. #1

    Felkod C0196 ESP girvinkelgivare/krängningssensor OG9-5

    Esp'n på min bil (9-5 Aero 02) har varit ur funktion ett tag. Enligt bilprovningens diagnos ligger det två felkoder i systemet:

    C0186 (sidoaccelerationsgivare)
    C0196 (krängningssensor)

    Vid häftiga svängar piper bilen till två gånger för att visa sitt (o)gillande, vilket känns relaterat.

    En googling ger vid handen att det skulle kunna vara något så enkelt som dålig kontakt, men den beskrivningen gäller en 9-7 i USA. Någon som haft samma problem på en 9-5?

    Någon som har koll på var sensorerna sitter?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    86
    Sensorerna sitter inbyggda i samma givare monterad rakt framför växelspaken.

    Verkar vara lite pyssel att komma åt den dessvärre, men allt går ju...
    VW Passat GTE, 9-5 Vector 2.3t SC-04 *såld*, 9k 2.3T-93 *såld*

  3. #3

    Re: ESP problem

    Stort tack för hjälpen!

    Det var en rätt så enkel operation, c:a ett dussin skruvar och några kontakter att plocka loss. Att köpa reservdelen på skroten+byta själv sparade drygt 10 000 kr ...

  4. #4

    Felkod C0196 OG9-5

    Jag köpte en Saab 9-5 vector 2.0t biopower 2006 från företaget jag jobbar på, bilen har gått 25500 mil och har en nästintill fullstämplad servicebok då den gått som leasingbil större delen av sitt liv, förutom de sista två åren.
    Bilen blev besiktigad för nån vecka sedan, där den enda anmärkningen var att antisladdlampan lös. Jag pratade med verkstaden som bilen hade varit inlämnad på efter besiktning(inte Saab-märkesverkstad), dem fick felkoden C0196. Men de kunde inte göra mer då deras instrument var otillräckliga för att göra en djupare felsökning. Däremot konstaterade verkstaden att abs fungerar och att alla kransar är hela och fungerande.
    Vad jag har förstått har felkoden c0196 med girvinkelgivaren att göra, men har hittat ett fåtal gamla trådar att läsa om folk som upplevt samma problem, där guider om hur komponenterna skall bytas inte längre existerar.
    Farsan känner sen tidigare en kille på en Saab märkesverkstad, först hade jag tänkt att lämna in bilen där för en felsökning så att problemet kan fastställas, om man inte kan göra det själv.
    Tänkte fråga er med erfarenhet, jag förstår att problemet kan bero på olika saker, om man borde utföra jobbet själv eller om plånboken tilllåter verkstaden att göra jobbet. Jag har ändå lite garagevana då jag ägt en epa innan vilket det har varit diverse mek med.
    Medan jag ändå är igång, när man söker på bilen reg-nr på transportstyrelsen står det: Föreläggande:Kontrollbesiktning 2015-01-02.
    Betyder det att kontrollbesiktningen när bilen fick denna 2a utfördes detta datum? Och därmed nu när ägarbytet går igenom och bilen ställs på igen får jag köra med den i några dagar innan körförbudet träder in? När man får en tvåa på bes så får man köra bilen i en månad innan körförbud tillkommer?

    När jag var och inspekterade bilen kollade jag även i serviceboken, där var en service varje 3000 mil stämplad för. Men på internet har jag läst att biopower bilar ska servas varje 1500 mil? Kan det vara så att småservicarna skötts av företaget själv då det bara inkluderar ett olje/filter byte? Eller är det vanligt att alla servicar stämplas i boken, oavsett om det är varje 1500 eller 3000 mil?

    Ursäkta om det blev lite mycket på lite fel ställe!

    Jag är ny på detta forum och väldigt tacksam för svar!

    Mvh Alex

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Angående besiktningen så får man körförbud en månad efter den första besiktningen som gett ombesiktning.

    Biopowerbilarna skall servas var 1500mil oavsett om man kört på E85 eller vanlig bensin och alla borde vara stämplade om det är gjort på auktoriserad verkstad även om varannan service bara är oljebyte och filter.
    Senast redigerat av sOFFe den 2015-01-28 klockan 22:43.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  6. #6
    Tack för svar!
    Ja okej! Men bilen blev avställd efter besiktningen, dvs efter att tvåan upptäcktes. Så om jag ställer på bilen senast en månad efter senaste bes så upphävs körförbudet, dvs senast 2015-02-02? Det står att det är körförbud på bilen nu, antar att det beror på att bilen är avställd och därmed inte får köras? Förutom till bes och verkstad om det finns försäkring på bilen.

    Tack för förtydligandet, men en biopower-motor består av exakt samma komponenter som en bensinare förutom bränslefilter och bränsleledningar och diverse? Det är bara att försäkra att bilen är ordentligt servad oavsett vilket drivmedel den gått på?

    Mvh Alex
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-09 klockan 18:41. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av alexiswe Visa inlägg
    Ja okej! Men bilen blev avställd efter besiktningen, dvs efter att tvåan upptäcktes. Så om jag ställer på bilen senast en månad efter senaste bes så upphävs körförbudet, dvs senast 2015-02-02? Det står att det är körförbud på bilen nu, antar att det beror på att bilen är avställd och därmed inte får köras? Förutom till bes och verkstad om det finns försäkring på bilen.
    Ett fordon får inte beteckningen "körförbud" hos transportstyrelsen bara för att den är avställd. Körförbud fås om fordonet är obesiktigat, oförsäkrat eller om skatten inte är betald - förmodligen är det försäkrings- eller skattefrågan som orsakar ditt körförbud och det kommer inte att ändras bara för att du ställer på bilen.

    "Föreläggande om besiktning" är senaste ombesiktningsdatumet (på en ombesiktning kollas bara det du fick nedslag på sist) - passerar du det datumet anses bilen obesiktigad (ett av de tre skälen som ger körförbud) och dessutom behöver du göra om en fullständig kontrollbesiktning.

    Vill du vara helt säker på varför du har körförbud ska du nog ringa transportstyrelsen och fråga vad som gäller för just din bil. Det kan vara något du/vi inte vet eller förstår.
    Senast redigerat av jellybear den 2015-01-29 klockan 10:54.

  8. #8
    Jag kollade med transportstyrelsen, det är som du säger. Däremot tycker jag att systemet är lite konstigt uppbyggt, men till verkligheten!
    Bilen blev besiktigad och underkänd 2014-12-02, då kom föreläggandet upp på transportstyrelsens hemsida(2015-01-02). En månad efter bes har jag på mig att köra bilen som jag vill samtidigt som den fixas. Men jag får fortfarande besiktiga bilen till 2015-02-02 till ett reducerat pris, enligt opus där bilen blev besiktigad. Men däremot får jag inte köra med bilen hur jag vill då jag är inne på andra månaden, utan det gäller bara första månaden som sagt.
    Men återigen tack för svar!
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-09 klockan 18:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Är det däremot någon som har erfarenhet med denna typ av felkod/fel? Dvs att antisladdlampan lyser och felkodsläsaren generar felkoden: C0196 (Yaw Rate Sensor Malfunction). Men har även läst i äldre trådar om att felet kan variera, att orsaken inte är densamma alla gånger. Som jag skrev i tidigare inlägg intygade verkstaden (ej märkesverkstad) att abs kransarna är hela och fungerande.
    Nu har jag lämnat in bilen på en auktoriserad SAAB verkstad, och inväntar besked från felsökning!

    Tacksam för svar! Mvh Alex

  10. #10
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Nja, du får väl inte köra med bilen hursomhelst under första månaden om man ska vara petnoga.

    "När ditt fordon blivit underkänt med krav på efterkontroll bör du åtgärda felen snarast och därefter låta göra en ny kontroll. Denna måste ske senast det datum som angivits i rutan för besiktningsresultatet. Innan fordonet har blivit godkänt får det inte användas mer än nödvändigt för att få felet reparerat." Citerat bilprovningen.se
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Citat Ursprungligen postat av alexiswe Visa inlägg
    Tack för svar!
    Ja okej! Men bilen blev avställd efter besiktningen, dvs efter att tvåan upptäcktes. Så om jag ställer på bilen senast en månad efter senaste bes så upphävs körförbudet, dvs senast 2015-02-02? Det står att det är körförbud på bilen nu, antar att det beror på att bilen är avställd och därmed inte får köras? Förutom till bes och verkstad om det finns försäkring på bilen.

    Tack för förtydligandet, men en biopower-motor består av exakt samma komponenter som en bensinare förutom bränslefilter och bränsleledningar och diverse? Det är bara att försäkra att bilen är ordentligt servad oavsett vilket drivmedel den gått på?

    Mvh Alex
    Ja, min tolkning av 1500 mils servicekrav oavsett bränsle är just för att man inte vet om bilen körts på E85 eller bensin. (För eventuella garantianspråk och reklamationer).
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  12. #12
    Jo exakt, så är det. Pratade med transportstyrelsen och Opus bilprovning. Och hon som satt i växeln beskrev det på liknande sätt som du gör, dvs att bilen inte får användas till vardagligt bruk. Men hon påpekade att det inte är petnoga, och att bilar ofta används i vardagligt bruk under den första månaden efter en underkänd besiktning!
    Och om du blir stoppad har polisen det väldigt svårt att bevisa att du inte kör den i något förebyggande syfte.
    Men alltid kul när någon kommenterar!
    Tack för svar. Mvh Alex

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    86
    Citat Ursprungligen postat av alexiswe Visa inlägg
    Är det däremot någon som har erfarenhet med denna typ av felkod/fel? Dvs att antisladdlampan lyser och felkodsläsaren generar felkoden: C0196 (Yaw Rate Sensor Malfunction). Men har även läst i äldre trådar om att felet kan variera, att orsaken inte är densamma alla gånger. Som jag skrev i tidigare inlägg intygade verkstaden (ej märkesverkstad) att abs kransarna är hela och fungerande.
    Nu har jag lämnat in bilen på en auktoriserad SAAB verkstad, och inväntar besked från felsökning!

    Tacksam för svar! Mvh Alex
    En google-sökning ger ett fåtal träffar på samma problem, men ingen har uppdaterat med ev. lösning eller orsak till problemet. Felkoden betyder ingen eller orimlig signal från girvinkelgivaren. Det finns såklart en liten risk att givaren gått sönder, eller så finns felet i kablaget mellan givaren och ESP-styrdonet under huven. Värdet från givaren kan läsas ut med en Tech-II som verkstaden och även ett flertal på forumet har tillgång till. Om OpenSID är aktiverat på bilen kan värdet även läsas ut under Mode 4 som "Vgif" om jag inte missminner mig. Värdet ska vara noll vid stillastående, vid körning ska det variera beroende på hur "snabbt du svänger", dvs. hur fort bilen vrider sig. (Att ABS:en fungerar kan man enkelt se så länge ABS-varningslampan är släckt, vill man dubbelkolla är det ju bara att bromsa hårt och verifiera att pumpen går igång. Det krävs det alltså ingen verkstad för).

    Det verkar som att givaren var det första som monterades på linan när karossen kom från måleriet på Stallbacka, för den är ganska bökig att byta. Men absolut ingen omöjlighet! Kolla punkt 2 i min guide som jag knåpade ihop när jag mekade in ESP på min bil.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-9-5-2002-2004

    Och glöm inte att uppdatera oss på hur det går!
    VW Passat GTE, 9-5 Vector 2.3t SC-04 *såld*, 9k 2.3T-93 *såld*

  14. #14
    AddeA

    Ja exakt, hittar några trådar där samma problem beskrivs både på svenska och engelska. Men exakt som du säger hittar man få praktiska knep eller lösningsmetoder på problemet! Ja självklart kan givaren vara trasig, det jag är oroad över är om problemet uppstått någonstans i kablaget där det är som svårast att identifiera. Bilen är för närvarande på en Saab verkstad som en bekant driver, för att felsökning kan göras med Tech-2. Bilen är helt original utan några modifieringar överhuvudtaget. Är open sid en fördel? Jag vill inte ändra något som kan ha påverkan på bilens andrahandsvärde eller väcka misstänksamhet om att bilen varit trimmad eller liknande. Tack för infon angående värdena! Företaget som jag köpte bilen av lämnade in bilen hos en lokal OKQ8 verkstad för att lösa detta problem, och där konstaterades det att alla ABS kransar var hela och att problemet sitter i något kablage, givare eller styrdon. Innan jag köpte bilen pratade jag med OKQ8 verkstaden och fick veta att de testade sig fram i blindo, då de inte har tillgång till Tech-2.
    Jättebra guide, ska ta och kolla i den! Men väntar fortfarande på svar från Saab verkstaden!
    Självklart ska jag hålla er läsare uppdaterade!
    Tack för ett grymt svar! Mvh Alex

  15. #15
    Nu har bilen blivit lagad! Som jag sa tidigare handlade detta om espn och felkoden c0196. Först bytte verkstaden till en begagnad rattvinkelgivare, då dök det upp en ny felkod om esp-styrdonet. Då testade verkstaden med att sätta dit ett beg styrdon, men då kom det upp felkoder från rattvinkelgivaren igen då verkstaden hade satt tillbaka den gamla igen. När båda komponenter var bytta försvann felkoderna, orsaken till varför dessa hade gått sönder var en säkring på 20A. Säkringen som egentligen skall sitta för detta system ska vara 10A, så förmodligen har någon strömspik stekt systemet när 20A säkringen inte utlöste. Eftersom att alla delar var beggade och jag känner killen på verkstaden blev det inte ett oöverkomligt pris, samt att jag köpte bilen för väldigt lite. Däremot om delarna hade varit nya hade plånboken inte återhämtat sig på ett bra tag!

    Bilen är helt fullutrustad för att vara en 2.0t, förutom soltaket. Infällbara ytterbackspeglarna, har hört att det ska vara några problem med dessa?
    Hur fungerar dessa, trycker man bara på knappen under stillastående eller i farter under 30 km/h? Hittar inget specifikt om det i handboken. När jag står stilla på tomgång och trycker på knappen händer det ingenting, kan det vara någon säkring för dessa eller knappen som är paj om det inte händer ett smack med speglarna?

    Tack för svar!

    Mvh Alex

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2021
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Byte girvinkelgivare/krängningssensor OG9-5

    Jag har en SAAB 9-5 kombi från 2005.
    ESP lampa*lyser konstant och verkstad har läst av felkod C0196. ABS fungerar bra.
    Jag har köpt en begagnad sensor, från en SAAB 95 2006, och tänkte nu byta. Kan denna bara bytas ut eller måste det till en konfigurering mha Tech2?

    Tack på förhand
    /Bjarne

    2022-02-03 Vi bytte sensorn och problemet försvann omedelbart och lampan slocknade.
    Senast redigerat av BJARNE952005 den 2022-02-10 klockan 22:50.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2022
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Krängningssensor 9-5 2006

    Hej. Kan någon tala om var denna sensor sitter. Esp lampan lyser . Det är bara Esp som lyser inte abs. Krängningssensorn visar på fel signal vid felsökning. Säkring el sensor. . Om någon vet lägg gärna till en bild på var denna sitter. Tack.

    Hej. Har problem med att ESPlampan lyser, inte Abs . Vid felsökning får man felkoden C0196 vilket ska betyda Krängningssensorsignal fel . Bilen är en 9-5 sedan 2006. Felkoder brukar kunna släckas, för att se om de kommer tillbaka , men denna felkod går ej släcka.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] ACC felkod 11 OG9-5
    Av Karlqvist i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-08, 21:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •