Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Byta bromsskivor och belägg bak OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    14

    Byta bromsskivor och belägg bak OG9-3

    Hej!

    Nu är det dags att byta bromsskivor och belägg bak på min 9-3 og. Då jag är rätt så grön när det gäller bilskruvande så försöker jag hitta fina guider.

    Här är en guide som en hjälte har gjort när han byter bromsskivor och belägg på sin 9-5 från 1998.
    http://blog.nosdelar.se/2011/07/sa-h...omsskivor.html

    Vad jag då undrar om jag kan gå efter den på min 9-3 og (-99).

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Visst, gå du efter den. Tidiga modeller av 9-5 hade exakt samma bakbromsar som du har på din bil. Fast vänta nu? Han som skrev guiden har bytt till de nyare flytande oken ser jag. Jaja, smådetaljer. Det löser du ändå. Dina bromsok ser lite annorlunda ut bara. De har en kolv på varje sida, istället för bara en kolv, som de nyare oken.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    14

    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Visst, gå du efter den. Tidiga modeller av 9-5 hade exakt samma bakbromsar som du har på din bil. Fast vänta nu? Han som skrev guiden har bytt till de nyare flytande oken ser jag. Jaja, smådetaljer. Det löser du ändå. Dina bromsok ser lite annorlunda ut bara. De har en kolv på varje sida, istället för bara en kolv, som de nyare oken.
    Okej, tack Brisse!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    14
    Hur fungerar bakre bromsoken egentligen? Det är bara dom inre bromsbeläggen som har slitits för mig. Är det bara kolv på en sida? Tror ni de har slitits så ojämnt på grund av att pinnarna som man stoppar mellan beläggen var jätterostiga?

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Känn på den kolven som inte vill jobba. Kärvar den?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Nej, som Brisse skrev så har bakre oken på og9-3 en kolv på varje sida. Kanske har den yttre kolven kärvat fast. Undersök om dammtätningen till kolvarna är skadade. Bromsoken sitter ju väldigt utsatt till på alla bilar och din bil har ju några år på nacken så det är kanske dags för renovering eller byte av oken?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    14
    Den yttre kolven på båda oken är helt stum. Här är en bild då jag har tryckt på bromsen. Det är den inre kolven som är utfälld. När problemet var samma på båda oken så blev jag osäker om det ens är en kolv på båda sidorna. Också eftersom det verkar som att oljeslangen bara går in på en sida. Det verkar bli ok-byte då.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    • Filtyp: png ok.png (316,2 KB, 28 visningar)

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Nya ok finns bl a här: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilres...VA-BAK-665054/

    Undrar om det finns någon kvar som handlar på Mekonomen? Nu verkar de ha blivit dyrare än någonsin tidigare: http://www.mekonomen.se/bil/reservde...216a03-66084sv

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Det är kanaler mellan de båda halvorna av oken, därför bara en slang och inte som t ex vissa Volvo 740 som har två slangar/rör för varje bromsok.

    Vanligt är även att beläggen rostar fast i oket och då bromsar det också dåligt, i ditt fall verkar kolven vara rätt stum om den inte rör sig när du trycker på bromsen. Bara så du vet så bör du ha något mellan kolvarna, t ex en träkloss så att inte kolvarna skjuts ut om de nu skulle börja röra på sig.

    Justerskruven för handbromsen sitter "klockan 6" på 9-3 och inte "klockan 12" som på 9-5. Det brukar vara bra och justera tillbaka backarna lite för att få av skivan då det kan bli en slitkant på skivan som backarna inte gärna vill glida över om man inte ser till att justera tillbaka dem lite.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Tänk på att du inte får nåt tryck på oljan när en kolv rör sig eftersom samma tryck verkar på båda kolvarna, så bara för att en kolv inte rör sig när du trycker på pedalen behöver det inte betyda att den sitter bergfast. Prova först att spärra den kolv som rör sig med en tving eller dylikt innan du trycker på pedalen, så får du tryck på oljan.

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Rötjutet Visa inlägg
    Tänk på att du inte får nåt tryck på oljan när en kolv rör sig eftersom samma tryck verkar på båda kolvarna, så bara för att en kolv inte rör sig när du trycker på pedalen behöver det inte betyda att den sitter bergfast. Prova först att spärra den kolv som rör sig med en tving eller dylikt innan du trycker på pedalen, så får du tryck på oljan.
    Jävligt sant!

    Skruva tillbaka oket på bilen och plocka bort belägget där kolven verkar kärva och se om den rör sig då när du bromsar, peta mellan något tunnt mellan kolv och skiva så kolven inte går rakt i skivan.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306
    Vill minnas man behövde motionera de bromsarna ganska ofta, gärna varje hjulskifte.
    Fram med 556 o tving för o smörja upp. Skall gå att trycka in kolvarna med handkraft om jag minns rätt.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    14
    Det blev byte av bromsok också. Det var nog lika bra, de var jäkligt risiga. 2000kr för nya ok, skivor och belägg på Biltema. Känns som det rätta på en så pass gammal bil.

    Att justera bromsbackarna var inte det lättaste måste jag säga. Och som ni också skrivit, justerings"kugghjulet" sitter kl 6 på 9-3 og, inte klockan 12. Bra tips för någon som ska göra samma jobb och hamnat i tråden.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tips för att byta bromsskivor och belägg? OG9-5
    Av Aero++ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2018-07-24, 22:52
  2. Byta bromsskivor och belägg på 9-3 sc -07
    Av kahuna i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-11-18, 00:36
  3. svårt att byta bromsskivor, belägg?
    Av prets i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 08:40
  4. Varför byta belägg när man byter bromsskivor
    Av Mr.O i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 23:31

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •