Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Vad kan ge vibrationer i framvagnen på min 9-3SC MY07?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Vad kan ge vibrationer i framvagnen på min 9-3SC MY07?

    Finns det några kända fel som kan ge problem med vibrationer i framvagnen på 9-3SC MY07? Jag har haft bilen i flera år och ständigt haft problem med vibrationer i ratten i motorvägsfart. Detta är nog inte relaterat till obalans i själva hjulen, eftersom jag själv balanserar på egen maskin till flera olika bilar och det är bara 9-3:an som har vibrationer.

    Jag har haft bilen sedan ca 11 000mil (idag nästan 20 000) och felet har funnits hela tiden.

    Jag har kört på "pirat" 15" LM-fälg (195/65 - 15) samt SAAB original 16" LM-fälg (205/60-16 på kort prov resp 205/55-16 ) och med däck från Good Year, Michelin, Nokian, Dunlop osv. Vibrationen kan vara starkare eller svagare men finns alltid där, även med nybalanserade Michelin på SAABfälg.

    Däcken slits i princip perfekt och bilen drar inte snett, bara LITE vid bromsning och det beror nog på att bromsarna behöver smörjas upp lite. Det finns inga synliga skador på naven och bilprovningen har aldrig hittat något fel på framvagnen. Drivknutarna går tyst och lätt när man har bilen upphissad.

    Kan det vara problem pga fel caster eller camber (hjulen ser inte ut att luta varken utåt eller inåt)? Andra ideer?
    Senast redigerat av Alexander B den 2015-01-27 klockan 16:24.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 602
    Drivaxlarna, inre knutarna.
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    71
    Citat Ursprungligen postat av fredde1 Visa inlägg
    Drivaxlarna, inre knutarna.
    Troligtvis medbringarna i vxl lådan. De kan bli slitna och orsaka vibrationer. Har själv haft det problemet och det blev klart bättre efter att jag skiftade sidor på dom. De slits inte lika hårt när man backar, så byter man sidor så får du den anläggningsytan framåt i medbringarna som var bakåt tidigare.
    Kan givetvis även vara själva axlarna alt drivknutar alt lagret för mellanaxeln på höger sida.
    Har du mer vibrationer på höger sida?
    Saab 9-3 CAB AERO -05
    Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08

  4. #4
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Har du bytt bromsskivor någon gång på kärran. Kanske dom som är lite småskeva?
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Tack för svaren!

    Lite mer information. Det är inte bromskivorna (som iofs också är skeva...) - det är inte bromsrelaterat öht.
    Det är inte heller relaterat till belastning, som drivknutar normalt är. (Jag har bytt MÅNGA inre och yttre knutar på äldre SAAB:ar.)
    Full gas, ingen gas, frihjul, motorbroms spelar ingen roll.

    Problemet är att bilen är hyperkänslig för obalans. Om jag balanserar idiotnoga kan jag få bort vibrationerna nästan helt, speciellt med 15" hjul.
    Men bilen "tål" inte minsta obalans. 5-10g obalans som inte märks på anda bilar ger rattfrossa i 110 km/h på denna.
    Så min tanke är om det finns någon svag punkt eller felinställning i hjulvinklarna som gör bilen så vibrationskänslig.

    Jämförelse: för många år sedan hade jag en Ascona C som INTE gick att köra med Kadettfälgar, trots att enda skillnaden var ca 10mm offset.
    Jag jobbade på verkstad då och balanserade om hjulen ett par gånger utan resultat.
    Så fort jag flyttade över mina däck till en uppsättning Asconafälgar gick bilen perfekt.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Jag har samma problem med min 09:a med automatlåda. Det uppstår vibrationer i farter över 110km/h som kommer i intervaller och ökar i intensitet ju fortare man kör. Känns i ratten men även i sätet. I farter över 150-160 känns det ganska mycket. Ibland kan dom försvinna sporadiskt för att sedan återkomma. Samma problem oavsett sommar eller vinterhjul. Har provat byta däck, balansera om osv.
    Har inga missljud eller annat som typer på glapp eller liknande.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild Visa inlägg
    Jag har samma problem med min 09:a med automatlåda. Det uppstår vibrationer i farter över 110km/h som kommer i intervaller och ökar i intensitet ju fortare man kör. Känns i ratten men även i sätet. I farter över 150-160 känns det ganska mycket. Ibland kan dom försvinna sporadiskt för att sedan återkomma. Samma problem oavsett sommar eller vinterhjul. Har provat byta däck, balansera om osv.
    Har inga missljud eller annat som typer på glapp eller liknande.
    Det här låter precis som min bil, verkar inte göra någon skillnad om jag lägger ur växeln och bara rullar i de hastigheterna. Det borde väl tyda på att det inte är drivaxlar eller knutar? Jag tänker söka efter glapp i framvagn i helgen samt undersöka hjullager. någon som har några andra tips?

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Men om du lägger ut växeln så roterar väl drivaxlar ändå...

    Jag skulle nog försöka undersöka att som roterar.
    Är alla drivknutar infettade som de skall, torkar de ur kan man få kraftiga vibrationer som kan komma och gå sporadiskt då knuten går varm och friktionen ökar
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Motorkuddarna kan ge vibrationer,dåliga bussningar. Det har jag varit med om iallafall så titta över det
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    110
    Har samma problem med min.känslig i balsnsen

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    Är ytorna som fälgen ligger an mot navet helt rena från rost?
    dvs både fälgen och navet fritt från rost
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    värnamo
    Inlägg
    110
    Kan tillägga att min har gått 5400 mil
    Saab 9-3 sc 2,0t biopower -10

  13. #13
    Spännande.


    Malmö

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Hoppas bilden LarsLars la upp inte är hans egen utan vidare åtgärd, där skall vara blankt och rent både på ytan där skruvhålen är och på navet och liksom i navhålet på fälgen.
    Roterande stålborste på borrmaskin eller vinkelslip funkar bra.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Hoppas bilden LarsLars la upp inte är hans egen utan vidare åtgärd, där skall vara blankt och rent både på ytan där skruvhålen är och på navet och liksom i navhålet på fälgen.
    Roterande stålborste på borrmaskin eller vinkelslip funkar bra.
    Nej det är inte min bil ;-) .
    har "knyckt" bilden på Google nånstans som visningsexemplar på hur det inte ska se ut.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

Liknande ämnen

  1. Vibrationer i framvagnen ibland(?)
    Av Da Bear i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-07, 17:59
  2. Vibrationer i framvagnen vid gassläpp
    Av 9-5Aero_Martin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-27, 10:58
  3. Vibrationer i framvagnen på ng900
    Av Gamedawg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 23:04
  4. vibrationer i framvagnen jag ger uppp snart NG900 m95 2.0T
    Av M frändberg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-19, 13:37
  5. Vibrationer i framvagnen 9000 Cse -94
    Av ankaon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-06-15, 17:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •