Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Oljerekommendationer Motor till Saab samt oljemängd vid Motorservice!

  1. #1
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 098
    Medlem#
    6234

    Oljerekommendationer Motor till Saab samt oljemängd vid Motorservice!

    Eftersom det frekvent frågas efter vilken olja + klassning som skall väljas till de olika Saabarna som finns på marknaden, så skapar jag en FAQ där jag har kopierat oljerekommendationen från WIS så folk kan segla in här och kika vilken olja de skall välja.



    GM-LL-A-025 Är oljeklassningen för Bensin motorer
    GM-LL-B-025 Är oljeklassningen för Diesel motorer

    Dessa två har ersatts av Dexos2 klassningen men GM klassningarna finns fortfarande kvar vad jag har sett.

    Så ser ni någon av GM eller Dexos2 klassningen så är oljan godkänd att använda i er Saab.

    Sen så kan man alltid kika i instruktionsboken efter oljerekommendationerna för er Saab.

    OBS!! Har uppdaterat Oljemängd tabellen så den ska va mer lätt tolkad! Dvs det finns en lista på motorbeteckningarna!

    https://drive.google.com/file/d/0B95...ew?usp=sharing


    Mvh Mr_Lööf

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr_Lööf den 2023-09-17 klockan 10:34.

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Bra initiativ.

    Här är en länk till alla Dexos2 licensierade oljor.
    http://www.centerforqa.com/gm/dexos2-brands

  3. #3
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 098
    Medlem#
    6234
    Har nu kompletterat med oljevolymer också i första inlägget.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Kompletterar nu med oljevolymer till Saab från OG900 till Og9-5 och 9-3SS/SC
    http://www1.garaget.org/gallery/imag...dfac_large.jpg
    För att inte missa denna fina bild och slippa klicka gör jag bilden synlig...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 184
    Varför inte lägga den här? Försvinner det från Garaget tappa ju tråden viktig info.
    9-5 BioPower skadar väl inte att visa även om det är samma motor men det kanske inte alla vet.
    Och varför inte motorbeteckningar på alla modeller?
    Och komplettera gärna texten "9-5 Bensin" till "9-5 Bensin/BioPower B2x5"

  6. #6
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 098
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Varför inte lägga den här? Försvinner det från Garaget tappa ju tråden viktig info.
    9-5 BioPower skadar väl inte att visa även om det är samma motor men det kanske inte alla vet.
    Och varför inte motorbeteckningar på alla modeller?
    Och komplettera gärna texten "9-5 Bensin" till "9-5 Bensin/BioPower B2x5"
    Väldigt mycket varför här.

    Tycker att infon i oljerekommendationen är tillräcklig.

    Men vill du att den ska va helt idiotsäker så kan jag givetvis fixa till det.
    Dock så tycker jag att skriva i alla motorbeteckningar vad var och en ska ha känns lite väl overkill. :P
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 184
    Snarare "varför inte" än "varför"
    Det är ju inte ovanligt att nyblivna Snabbare inte riktigt vet vad de har så ibland är det bra att vara övertydlig, har man bruksanvisning till sin bil finns ju den mesta information där.
    Men det var ett förslag från mim sida, ingen krav.



    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 039
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Väldigt mycket varför här.

    Tycker att infon i oljerekommendationen är tillräcklig.

    Men vill du att den ska va helt idiotsäker så kan jag givetvis fixa till det.
    Dock så tycker jag att skriva i alla motorbeteckningar vad var och en ska ha känns lite väl overkill. :P
    ASBRA säger jag. Är man lite oerfaren så är detta precis det man letar efter! Det sista man vill är att hitta nån av alla oljetrådarna...
    Men jag skulle tom även säga att Aero borde stå med. Är man lite oerfaren och har en Aero så är det ofta det ordet som ger lite trygghet. Massuppfitta mig rätt, jag har varit en av dom
    Senast redigerat av Karlqvist den 2017-09-13 klockan 20:31.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 184
    Aero finns ju med men det finns ju inget som hindrar att man skapar en FAQ över motorbeteckningar och länkar mellan dem.
    Aero är ju i modern tid 'alla' motorer som slutar på R, B234R, B205R, B207R men skall jag vara ärlig har jag aldrig sett B284R

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 039
    Medlem#
    10604
    Absolut! Menar bara att det tog mig själv ett tag i saab-träsket innan jag visste det. Det ögonen letade efter när man försökte hitta något var just ordet Aero
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 184
    Förstår dig och egentligen är finessen med att man kan klicka sig runt till relevant information om man bara strukturerar det snyggt.
    Just detta handlade främst oljerekommendationer och volymer, dvs. information i direkt relation till att göra oljebyte utifrån information man bör känna till (Modell/motoralternativ) som leder till den information man söker (klassning,viskositet och mängd)

    FAQ kan innehålla stöd för att hitta motoralternativen om man nu inte känner till det och självklart länka till information om var man köper den olja man behöver.
    Ytterligare sidoinformation kan vara hur man gör oljebytet och kanske hur ofta.
    Finns det en "röd tråd" som guidar bilägaren till rimliga val kan tiden som blir över användas till att umgås med familjen eller läsa 'nördiga' och mycket intressanta oljetrådar

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Hm hm bilden jag länkade till så den skulle synas visades ej på datorn. Men den syns i Tapatalk.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Varför inte lägga den här? Försvinner det från Garaget tappa ju tråden viktig info.
    Ville inte lagra en bild jag inte äger på forumet. Bara därför.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 184
    Egentligen behövs ingen 'bild' eftersom det bara handlar om text i tabellformat.
    Och i textformat blir den sökbar!! samt lätt att redigera av vem som helst om behovet uppstår.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 098
    Medlem#
    6234
    Så då har oljemängdtabellen blivit uppdaterad!
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 184
    Det tar sig. Jag kan se en följdfråga på oljevolymen som går att förtydliga i tabellen, Oljevolym inkl. filterbyte.
    Den frågan har jag sett ett antal gånger men jag vet inte vem som byter olja utan att byta filter, det omvända är ju mera rimligt.

    Och formatet och lagringsplatsen ser jag att den kan förenklas och säkras mot förlust av bilder som jag nämnde ovan.
    Exempel.
    Kod:
    Modell Volym inkl. filterbyte
    900 B201 3,5L
    900 B202 4,0L
    900 B212 4,0L
    900 B204i/E/L B234i 4,0L
    900 B258 4,5L
    900 B206 4,3L
    Och jag städar bort synpunkter m.m. ur tråden så den bara innehåller fakta och frågor kring topic när vi diskuterat klart.
    Notera att Mr. O's inlänkning av bild på tabellen visar en äldre utgåva. (detta problem slipper man med tabell i textform om man bara redigerar första inlägget)
    Tabeller i textformat löser även problem att bilden inte kan visas av olika anledningar

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 911
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det tar sig. Jag kan se en följdfråga på oljevolymen som går att förtydliga i tabellen, Oljevolym inkl. filterbyte.
    Den frågan har jag sett ett antal gånger men jag vet inte vem som byter olja utan att byta filter, det omvända är ju mera rimligt.
    Jag har ägt en bil där instruktionsboken stipulerade olje+filterbyte var 1500mil, sen stod det att vid "påfrestande körning" skulle oljan bytas var 750'onde mil, men då utan filterbyte.

    ..En annan sak, mer en parantes.. en kund på ett tidigare jobb jobbade på en entrepenadfirma, dom använder och köper extrema mängder olja och en dag sa nån chef att "det är okej om ni byter olja i era privatbilar i verkstan utom arbetstid, ni kan se det som en löneförmån", varvid killen (vår kund, som berättade det) helt enkelt började byta olja i bilen 1-2ggr varje vecka, först bytte han även filter då och då, men efter några månader var oljan han tappade ur nästan lika ren som den han hällde i, så då struntade han i filtret och bytte bara olja. .....Sen när hans kollegor hörde om detta på kafferasten och insåg att sådär ska man ju göra, så började "alla" byta olja på privatbilarna en gång i veckan, varvid det faktiskt märktes, och chefen i fråga fick gå in och styra upp och säga att jo, man får byta olja på privatbilen, men INTE en gång i veckan, utan mer sansade intervaller
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 184
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag har ägt en bil där instruktionsboken stipulerade olje+filterbyte var 1500mil, sen stod det att vid "påfrestande körning" skulle oljan bytas var 750'onde mil, men då utan filterbyte.
    Man får ju beakta varför något byts, oljan för att den späds ut eller bryts ned och filtret för att det gör sitt jobb och ackumulerar smuts.
    För mig går de hand i hand och om tabellen anger volymen för det ena får man självfallet kompensera +/- filtrets volym.
    Annars finns den där magiska pinnen man kan kolla med.
    Min tanke var mer för att ha det 'idiotsäkert' även om jag skulle benämna det en tabell som även den tekniskt ointresserade förstår utan djupare fundering.
    Att skapa en tabell för den som "kan allt" är tämligen onödigt.

  19. #19
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 098
    Medlem#
    6234
    Det är inte annan mängd pga oljefilter. Utan annan mängd på en helt torr motor, dvs att oljekylet är tömt, som rymmer 3dl.

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  20. #20
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Min tanke var mer för att ha det 'idiotsäkert' även om jag skulle benämna det en tabell som även den tekniskt ointresserade förstår utan djupare fundering.
    Att skapa en tabell för den som "kan allt" är tämligen onödigt.
    Bra målsättning!
    Då räcker det nog inte med denna tabellen. "den tekniskt ointresserade" vet knappast vilken beteckning motorn i bilen har. Ytterligare en tabell krävs nog för att veta vilken motor som sitter i en viss bil. . Skall den gå på chassinr eller modellbeteckning?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Vart kan man köpa gummimattor till OG9-3 till bra pris
    Av Pajjon i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2018-12-17, 13:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •