Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 42 av 42

Ämne: Oljerekommendationer Motor till Saab samt oljemängd vid Motorservice!

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Det är ett jättebra och informativt inlägg om vilka klassningar man ska ha på oljan i våra bilar förutsatt att motorn i bilen är någorlunda i orginalutförande.
    Det som skulle vara bra vore lite mer information om vad man bör hälla i motorn när man börjar laborera och gå ifrån standardutförandet (för att tala klarspråk när motorn är trimmad helt enkelt).

    Min 9000 är E85-konverterad (tankar inget annat än E85) och den går enbart på sommaren så i mitt fall så struntar jag ju i lågtemperaturegenskaperna. Det intressanta för mig är ju mer att oljan tål de högre temperaturerna och att den släpper kondensvattnet som ansamlas i oljan när man kör på etanol.

    Denna typ av information får ni gärna uppdatera tråden med, ni som har kunskap om ämnet.
    Senast redigerat av EPG den 2019-09-24 klockan 13:37.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  2. #42
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 402
    Medlem#
    6935
    Kör du enbart etanol bör du leta en olja med ett högt TBN (total base number) värde. Det är ett mått på oljans förmåga att neutralisera framförallt sura föroreningar, vilket du kan få mer av i en etanolmotor.
    Vad gäller viskositeten så kör du bara sommartid och kör bilen hårt så ska du ha en olja med hög varm viskositet, alltså hög siffra sist i viskositeten. Eftersom det är en trimmad bil gissar jag att du är mer intresserad av hållbarhet än av bränsleekonomi, så välj en olja med hög HTHS och lås inte in dig helt på enbart SAE viskositeten.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Vart kan man köpa gummimattor till OG9-3 till bra pris
    Av Pajjon i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2018-12-17, 13:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •