Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Batteribyte SAAB 9-3 1.8t BioPower SC -07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84

    Batteribyte SAAB 9-3 1.8t BioPower SC -07

    Batteriet är detsamma som när bilen levererades och det är troligtvis snart dags för ett byte, eller vad tror ni?

    Vi ska köra upp till nordligare breddgrader på "sportlovet" och jag vill inte riskera att inte kunna starta bilen på morgonen, därför tänkte jag att ett byte vore på sin plats.
    Tankar kring detta?

    Gällande själva batteriet så kommer jag köra förbi ANA bildelar på vägen upp. De har GM original-batteri 60ah för 555 kr vilket känns som ett bra köp. Annars har de ett tudorbatteri tehnica på 62ah för 795 också.

  2. #2
    Sugmotor Plunndies avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    94
    Köp tudor, GM's Original är kass.
    Du har haft tur med batteriet rättare sagt, Tudor är bevisat bättre och det Tudor batteriet du snackar om är på 62Ah vilket är bättre.
    Så köp det istället
    Saab 9-3 SS 2009 Aero Biopower 2.0T (200HK)
    Saab 9-3 Cabb 2009 Aero 2.0T ''Griffin NEVS'' (210HK)
    Saab 9-3 SS 2012 Aero Griffin TTiD4 (180HK) - Tech II + GM MDI

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Låter klokt att fundera på ett byte. Ditt batteri måste vara minst åtta år gammalt nu, och det är mycket för ett startbatteri. Redan efter fem år vill jag påstå att man får vara försiktig så man inte överskattar batteriet.

    Sedan finns det lite metoder för att kontrollera skicket på batteriet, så man verkligen vet om ett byte är nödvändigt eller ej. Det kräver dock lite grundläggande kunskap och verktyg som batteriladdare, multimeter och syraprovare.

    Har haft några Tudor, och de har fungerat tillfredsställande.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    Låter som att jag tänker som er! Jag kollade batteriet nyss och den vita "pricken" har inte visat sig på batteriet så det är inte slut enligt självtestet, hur mycket man nu kan lita på det. Men ja.

    Det får bli ett Tudor Technica 62 ah då (TB 620). Det som sitter i idag ligger på 60 ah. Svart GM-etikett.

    Jag tänkte montera det direkt efter köpet. Har efter det cirka 30 mil kvar till destinationen. Hinner det laddas upp fullt på denna tiden?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    Efter att ha läst tester så är jag tveksam till just det där tudor-batteriet.

    Vad tror ni om detta istället?http://www.voltpower.se/fi/bilbatter...-540-a-en.html

  6. #6
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 264
    Medlem#
    6770
    Min 9-3 är drygt 9 år och det finns inga tecken på att batteriet nått slutet på sin livslängd. Köp dig ett par startkablar istället som försäkring

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Säger testerna någon om den viktigaste parametern av alla, det vill säga livslängd? De Tudor jag har haft har varat 7-8 år vilket jag tycker är utmärkt.

    Varta är också bra grejer. Ser dock att du söker dig efter de allra billigaste modellerna. Personligen brukar jag lägga till någon hundralapp eller två för att få lite bättre prestanda. Till och med Biltema-batteriet jag köpte senast hade ju 100A högre kallstartsström än de du länkar till.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Min 9-3 är drygt 9 år och det finns inga tecken på att batteriet nått slutet på sin livslängd. Köp dig ett par startkablar istället som försäkring
    Vad roligt att det är fler som har bra erfarenhet av originalbatteriet! Jag har ägt bilen i drygt ett år så jag vet inte hur förra ägaren kört men troligtvis har batteriet blivit "skött" med så lång hållbarhet.

    Brisse: Bra input.

    Det "bästa" batteriet enligt Vartas batterihjälp är detta:
    http://www.laitis.se/bilbatteri-silv...-d15-63ah.html

    Kostar alltså drygt en hundring mer. Kanske ska satsa på det istället då?

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det batteriet hade jag gärna satsat på. Synd att det ska kosta 1000kr, men det får vi skylla på alla miljöavgifter som lagts på batteritillverkarna på senare dagar. Förr i tiden fick man samma prestanda för mindre pengar. Man tycker det borde gå åt andra hållet, men alla avgifter och skatter motverkar det

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    Ja jag beställer ett sådant känns som ett bra kvalitetsbatteri. Framtiden får utvisa om så är fallet men vatra har varit med länge, de borde veta hur man bygger batterier. Dags för gamla GM-batteriet att gå i pension!

    Också slipper jag köra in om ANA också bara raka vägen upp till fjällen.

    FYI så ringde jag Hedin bil i Malmö. De skulle ha 1200 kr för ett batteri. Någon som vet tillverkare på de batterierna? Enligt killen jag pratade med "Saab original".

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744
    ett bra batteri är a och o för dom här bilarna 9-3 är kinkiga på batterier hade jag vart du så hade jag inte kikat så mkt på priset tusenlappen o uppåt hamnar man på direkt men vist lite halv sur kostnad men väl värt det bytte själv till ett tudor kommer inte i håg vad det hette men det levererar bra i sekunderna när man startar var fruktansvärd skillnad
    9-5 2.0t 08 biopower

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    Beställde som sagt Varta Silver Dynamics D15, 63 ah.

    Hur viktigt är det egentligen att batteriet laddas fullt med t.ex. en sådan här http://www.jula.se/catalog/bil-och-g...addare-608006/ ?

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Batteriet är laddat när du får det, men det är säkert inte helt fullt. Jag brukar alltid ladda fullt innan jag monterar det i bilen, men har du ingen laddare så är det inte värt att köpa en bara för att ladda det en gång. Bilen kommer starta ändå, och sedan laddas batteriet när du kör.

    Undvik billiga batteriladdare vill jag också säga. De kan göra lika mycket skada som nytta om de används på fel sätt.

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av alexas Visa inlägg
    Beställde som sagt Varta Silver Dynamics D15, 63 ah.

    Hur viktigt är det egentligen att batteriet laddas fullt med t.ex. en sådan här http://www.jula.se/catalog/bil-och-g...addare-608006/ ?
    Låter ju som du inte köpt billigast möjliga batteri och skulle rekommendera att du tänker likadant på laddaren

    En modern laddare typ ctek och liknande laddar till det är fullt för att sedan växla över till underhållsladdning vilket är att föredra.
    9ea49731-c11f-451e-a79c-3ca25c475791_large.jpg
    De flesta klarar även av olika typer av batterier vilket inte alla enkla gör.
    Och en laddare har du förmodligen längre än bilen så var inte för sniken.
    Just ctek har smidiga anslutningar som gör att det är lätt att jacka på underhållsladdning utan att skruva eller använda klämmor som kan lossna.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    Okej så det låter som att en uppladdning är att rekommendera men om man inte har/vill lägga pengar på en bra laddare så är det bättre att köra en längre sträcka och låta bilen ladda upp det än att köpa billigast möjliga skräpladdare. Jag ska kolla om någon har en typ ctek att låna ut annars får jag låta bilen ladda upp det.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    Sådär! Då vart batteriet bytt. Det va en stor skillnad på hur bilens elektronik beter dig. Bilen låser och låser upp mycket piggare. Den startar mycket piggare också. Elektroniken är liksom mer alert än seg som innan. Segheten märkte man dock inte fram tills man bytte stor skillnad. Troligtvis dansade batteriet på sista valsen. Återstår att se hållbarheten på det nu.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    87
    Medlem#
    8527
    Citat Ursprungligen postat av Plunndie Visa inlägg
    Köp tudor, GM's Original är kass.
    Du har haft tur med batteriet rättare sagt, Tudor är bevisat bättre och det Tudor batteriet du snackar om är på 62Ah vilket är bättre.
    Så köp det istället
    Böt mitt GM batteri idag, startde direkt när jag åkte för att byta det - 6 grader . Batteriet var 8 år och 7 månader gammalt. Har aldrig laddat det med batteriladdare. Att säga att GM´s batteri är skit är att göra det enkelt för sig, du tycker att det är skit vi andra som använt det i ur och skur har helt enkelt inte sett något fel på det. Har en känsla att det är fingerfärdiga personer som inte kan låta bli att kladda med det elektriska som får problem med batterier.
    SAAB 9-5 2,0t Biopower 06 steg 1

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Och jag köpte mig en spritt ny ctek xms 7.0 på tradera bara för att det gick, har recondfunktion och avsulfateringsfunktion.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Kan inte uttala mig om hållbarheten på GM's batterier än, men att underhålla batterier överlag är extremt viktigt för hållbarheten. Min MY07 9-3 fick ett nytt batteri när jag köpte bilen på firma 2013. Antog att det var originalbatteriet som byttes ut då. Den hade stått 8 månader på firman innan jag köpte bilen och det tog uppenbarligen död på batteriet.

    Min mc som jag köpte ny 2007 har jag fortfarande originalbatteriet till, det står under icke-säsong (okt-mar) med Ctek underhållsladdare inkopplad (bortsett från när jag stjäler laddaren och laddar upp batteriet på Saaben ibland. Vet att vissa fick byta sina mc-batterier efter bara något enstaka år, så hur det sköts är A och O.

    Fler borde kanske göra som mig, ladda bilbatteriet någon gång då och då fullt med en smart laddare (framför allt om man som mig kör kortare sträckor). Tänkte försöka slippa byta ut mitt nya GM batteri under många år framöver, fast värmen från B284:an lär åldra det i förtid enligt många.
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    Roligt att det ändå är ganska många som har bra erfarenhet av GM batteriet. Kanske är det så att batteriet håller bra under bra omständigheter men är känsligt för "misskötsel".

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Batteribyte nyckel OG9-5/OG9-3
    Av Saabsåklart i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-02-14, 21:00
  2. Batteribyte Saab 9-3 -00
    Av Aktersnurran i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-21, 10:27
  3. Batteribyte på 9-3 -99
    Av Foued25 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-28, 19:14
  4. Batteribyte ?
    Av Stefan B i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-01-06, 19:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •